آفتاب

فواد ایزدی: فرهنگ خشونت در آمریکا نهادینه شده است

فواد ایزدی: فرهنگ خشونت در آمریکا نهادینه شده است

یک کارشناس مسایل آمریکا تاکید کرد که وجود دو عامل لابی اسلحه و فرهنگ خشونت در آمریکا باعث گسترش و استمرار اقدامات و کشتارهای نژادپرستانه در این کشور می‌شود.

فواد ایزدی، کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، درباره حادثه اخیر در کارولینای جنوبی آمریکا و کشته شدن 9 سیاه پوست توسط یک جوان 21 ساله سفیدپوست گفت:‌ یکی از مشکلات آمریکا این است که فرهنگ خشونت به صورت گسترده در جامعه مشهود است. کمتر ایالتی در آمریکا وجود دارد که قتل در آن انجام نشود. این فرهنگ هم در سطح جامعه هم در سطح دولت سیاسی وجود دارد و بر همین اساس هر چند سال یک‌بار به کشور دیگری حمله کرده و آن را اشغال می‌کند.

وی درباره اظهارات اخیر باراک اوباما بعد از این حادثه مبنی بر ایجاد محدودیت بر قانون آزادی اسلحه در آمریکا گفت: این نکته از اظهارات اوباما درست است که هیچ کشوری در میان کشورهای صنعتی و پیشرفته یافت نمی‌شود که این تعداد قتل و کشتار در آن انجام گیرد.

ایزدی در بخش دیگری از اظهاراتش افزود:‌ دلیل دیگر این گونه حوادث در دسترس بودن بسیار راحت اسلحه در آمریکا است که به فرهنگ خشونت ارتباط دارد. آمریکایی‌ها نمی توانند این فرهنگ را تصحیح کنند زیرا نهادینه شده است . همچنین لابی اسلحه نقش مهمی دارد. همواره طرح محدود کردن اسلحه در آمریکا با مخالفت مواجه می‌شود و شکست می‌خورد.

وی با بیان اینکه هر از گاهی در یکی از ایالت‌های آمریکا این‌گونه قتل‌ها و کشتارهای نژاد‌پرستانه اتفاق می‌افتد، تاکید کرد: این اتفاقات ادامه پیدا می‌کند. پلیس آمریکا نیز این‌گونه رفتار کرده است؛ در حالی‌که می‌تواند افراد را دستگیر کند و روند قضایی آن‌ها طی شود بسیاری از آن ها توسط پلیس کشته می شوند. نمی توان در این باره کاری انجام داد زیرا بخش اعظمی از مردم مشکل نژاد پرستی داشته و حملات مسلحانه انجام می‌دهند.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به انتشار عکس‌هایی از جوان 21 ساله مظنون کشتار اخیر مبنی بر حمایت از برده‌داری گفت:‌ جنگ داخلی آمریکا بر سر برده داری از 150 سال پیش آغاز شده و تبعات آن ادامه دارد .مشکلاتی مانند نژادپرستی و خودبرتربینی نهادینه شده است و نتیجه آن تنش میان نژادهای مختلف است. این سیستم فکری آمریکا است. مشکل نژاد پرستی هم در داخل و هم در عرصه بین‌المللی نمود پیدا کرده است.

وی درباره موضع‌گیری و دخالت آمریکا در امور حقوق بشر کشورهای دیگر با وجود مشکلات داخلی ناشی از نژادپرستی در این کشور گفت: نوع عملکرد آمریکا در داخل و خارج حق صحبت درباره حقوق بشر کشورهای دیگر را به آمریکا نمی‌دهد. با توجه به شرایط داخلی و خارجی این کشور آمریکا سیاه‌ترین سابقه را در حقوق بشر دارد. البته اظهارنظر آن‌ها چندان جای تعجبی ندارد و قابل پیش بینی است زیرا آمریکایی ها پایبند به اصول اخلاقی نیستند.

ایزدی افزود: اما سوال این است و این نکته جای تعجب دارد که برخی از چهره های داخلی کشور ما حرف‌های آمریکا در مورد حقوق بشر را جدی می گیرند و توجهی به دوگانگی در عملکرد در گفتمان های آمریکایی ها ندارند و نقدی در این باره انجام نمی دهند.

به گزارش ایسنا، در روزهای اخیر یک سفید پوست 21 ساله در کلیسای تاریخی چارلستون در ایالت کارولینای جنوبی 9 شهروند سیاه‌پوست آمریکایی را به گلوله بست. این اتفاق خونین باعث شد که زخم کهنه و عمیق نژادپرستی در آمریکا سر باز کند. پس از این اتفاق باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به این حادثه آن را بی‌رحمانه خواند اما بدون کوچکترین اشاره به ابعاد نژادپرستانه آن تنها به انتقاد از استفاده‌ آزادانه از اسلحه پرداخت و بار دیگر بر طرح محدود کردن مالکیت اسلحه اشاره کرد .

انتهای پیام

کد N864933

وبگردی