آفتاب

مهاجران غیرقانونی، محور دیدار رهبران فرانسه و ایتالیا

مهاجران غیرقانونی، محور دیدار رهبران فرانسه و ایتالیا

رئیس‌جمهوری فرانسه و نخست‌وزیر ایتالیا در میلان با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. این نشست با هدف کاستن از تنش‌ها در زمینه وضعیت مهاجران غیرقانونی در شهرهای مرزی میان دو کشور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پیش‌تر وزیران کشور فرانسه و ایتالیا در زمینه نحوه رفتار پلیس فرانسه با مهاجرانی که از ایتالیا وارد شهرهای مرزی فرانسه می‌شوند، مشاجره لفظی داشتند.

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه از کشورهای اروپایی خواست تا مساله مهاجران را جدی بگیرند. او گفت: این که ایتالیا در جنوب اروپا واقع شده به معنای آن نیست که به همراه مالت و یونان باید به تنهایی اما به نفع همه عمل کند. این صرفا وظیفه ایتالیا نیست که در ماموریت و عملیات مدیریت مساله مهاجران شرکت داشته باشد. کشورهای دیگر نیز باید به این مساله توجه کنند.

ماتئو رنتزی، نخست‌وزیر ایتالیا که مدت‌هاست از بی‌اعتنایی شرکای اروپایی نسبت به مساله مهاجران به تنگ آمده، صریحا مخالفت خود را با توافقنامه دوبلین اعلام کرد. او ضمن فرا خواندن احزاب سیاسی کشورش به اتخاذ موضعی واحد در قبال مساله مهاجران خارجی گفت: اجازه دهید در زمینه مساله مهاجران صریح باشم. به نظر من توافقنامه دوبلین به ویژه برای ایتالیا مناسب نیست اما مایل نیستم بر سر این موضوع علیه حزب حاکم وقت جنجال به پا کنم.

به موجب توافقنامه دوبلین که در سال ۲۰۰۳ به امضا رسید، پناهجویان باید درخواست پناهندگی خود را در کشوری که برای نخستین بار وارد شده‌اند، ثبت کنند و در همان کشور به پرونده آنها رسیدگی شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از یورو نیوز، در همین حال، نزدیک به 400 تن همزمان با روز جهانی پناهندگان در شهر ونتیمیگلیا در نزدیکی مرز فرانسه دست به تظاهرات زدند. تظاهرکنندگان از مقام‌های فرانسوی خواستند تا ورود مهاجران از ایتالیا به فرانسه را ممکن سازند.

انتهای پیام

کد N864769

وبگردی