آفتاب

آقامیر:انحصارطلبان بر سر غنی‌سازی3.5درصد دبه کرده‌اند/انرژی هسته‌ای بازدارندگی ایجادمی‌کند

آقامیر:انحصارطلبان بر سر غنی‌سازی3.5درصد دبه کرده‌اند/انرژی هسته‌ای بازدارندگی ایجادمی‌کند

یک استاد دانشگاه گفت: در حالی که مقام معظم رهبری به عنوان یک عالم همه زوایای موضوع هسته‌ای را زیر نظر دارند، نگرانی و دلواپسی نداریم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، "سید محمدرضا آقامیر" در همایش «استکبار جهانی، مذاکرات هسته‌ای، تسلیم یا مقاومت»، با انتقاد از برخی مواد معاهده ان‌پی‌تی، اظهار کرد: کشورهایی که دارای تعامل مثبت با کشورهای دارای سلاح هسته‌ای هستند می‌توانند برنامه هسته‌ای داشته باشند اما کشورهای دیگر نه. متاسفانه اساس این معاهده تبعیض‌آمیز است.

وی همچنین درباره پروتکل الحاقی با اشاره به نظام بازدید‌ها و بازرسی‌های مختلف در چارچوب این پروتکل، گفت: علاوه بر بازرسی‌های مختلف، آن‌ها می‌توانند هرجا را در هر زمان که اراده کنند مورد بازرسی قرار دهند.

وی در ادامه با اشاره به دستیابی ایران به چرخه سوخت هسته‌ای، گفت: ما توانسته‌ایم از صفر تا صد صنعت هسته‌ای را داشته باشیم و این برای کشورهای غربی باورکردنی نبود و حالا به هر قیمتی می‌خواهند اجازه ندهند مسیر ایران به سمت تثبیت فناوری هسته‌ای ادامه یابد. کشورهایی که توانایی تبدیل اورانیوم را دارند 7 تا 8 کشور بیشتر نیستند و ایران توانسته به جمع این کشورها افزوده شود. ایران اولین کشوری بوده است که با اطلاع آژانس توانسته انحصار غنی‌سازی را که در اختیار برخی کشورها بوده است، خارج کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد:‌ انرژی هسته‌ای اقتدار ملی و قدرت بازدارندگی ایجاد می‌کند و با از دست دادن سوخت 20 درصدی آن‌ها توانسته‌اند قدرت بازدارندگی ما را پایین آورند اما باید بدانید که وجود رآکتور هسته‌ای و توانایی در طراحی یک راکتور، از جمله عوامل افزایش قدرت بازدارندگی است. همچنین غنی‌سازی از جمله عواملی است که این قدرت را به شدت افزایش می‌دهد.

آقامیر گفت: اگر ایران مسیر غنی‌سازی خود را با قوت ادامه دهد می‌تواند انحصارطلبان هسته‌ای را در دنیا شکست دهد. آن‌هایی که یک روز چند سانتریفیوژ را در ایران نمی‌پذیرفتند امروز قبول کرده‌اند بیش از 5 هزار سانتریفیوژ در ایران فعال باشد و غنی‌سازی 3 و نیم درصدی داشته باشیم؛ اگرچه آنها در مذاکرات اخیر دبه درآورده‌اند و گفته‌اند که باید غنی‌سازی دو درصد باشد.

این استاد دانشگاه گفت: اتفاقاتی که در چارچوب مذاکرات هسته‌ای در حال رخ دادن است و توان هسته‌ای ایران را کاهش می‌دهد، می‌تواند برای کشور خطرناک باشد و بازدارندگی را کاهش دهد.

وی خطاب به مذاکره‌کنندگان تاکید کرد: این بازدارندگی را از ما نگیرید و اجازه دهید با قدرت مسیری را که در هسته‌ای طی می‌کردیم ادامه دهیم.

این استاد دانشگاه در عین حال خاطرنشان کرد: در کشوری که رهبری به عنوان یک عالم همه زوایای مذاکرات هسته‌ای را می‌بینند، نگرانی و دلواپسی نداریم اما می‌خواهیم دوستان ما هم متوجه باشند که درباره چه ابزار مهمی در حال مذاکره هستند.

انتهای پیام

کد N864661

وبگردی