آفتاب
«استکبار جهانی، مذاکرات هسته‌ای تسلیم یا مقاومت»

فواد ایزدی: هیچ‌ نشانه‌ای از تعامل آمریکایی‌ها با ایران نیست

فواد ایزدی: هیچ‌ نشانه‌ای از تعامل آمریکایی‌ها با ایران نیست

یک استاد دانشگاه تهران مدعی شد: یک بی‌توازنی بین تیم مذاکره کننده ایران و طرف مقابل یعنی آمریکایی‌ها وجود دارد چرا که تیم مذاکره کننده ایران به دنبال تعامل است ولی تیم آمریکایی نه تنها به دنبال تعامل نیست بلکه به دنبال فروپاشی ایران و متوقف کردن پیشرفت هسته‌ای کشورمان است.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فواد ایزدی در همایش «استکبار جهانی، مذاکرات هسته‌ای تسلیم یا مقاومت» افزود: در داخل کشور گروهی از نخبگان سیاسی معتقد هستند و یا معتقد بودند که مباحث هسته‌ای می‌تواند دری را در حوزه تعامل بین ایران و آمریکا باز کند و این افراد که علاقه‌مند به تعامل با آمریکا هستند دلایل خاص خود را دارند. حال سوال مطرح این است که آیا سیاستمداران آمریکایی نیز دارای چنین نظر و دیدگاهی هستند یا نه؟

او افزود: براساس یک پژوهش که در حوزه زمانی یک ساله صورت گرفته است افرادی که در آمریکا در حوزه ایران کار می‌کنند شناسایی شده و براساس نظرات و پیشنهاداتی که آن‌ها در ارتباط با تعامل با ایران مطرح کردند این افراد به چهار دسته تقسیم شدند که من در این‌جا دو گروه اصلی را توضیح می‌دهم.

فواد ایزدی در این همایش که از سوی بسیج اساتید برگزار شده بود در تشریح گروه اول گفت: در این گروه مجموعه کسانی قرار دارند که در زمان بوش مسوولیت امور را بر عهده داشتند و بخش اعظمی از آن‌ها نومحافظه‌کاران هستند. آن‌ها به ایران به عنوان یک کشور دشمن نگاه می‌کنند و تاکید دارند که حکومت جمهوری اسلامی ایران باید سرنگون شود و در این راستا علاقه‌مند هستند که از ابزارهای مختلفی استفاده کنند.

این استاد دانشگاه تهران با تاکید بر این که ابزار تحریم به ظن این گروه یکی از ابزارهای مهم برای تحت فشار قراردادن ایران است تصریح کرد: این گروه معتقد است که تحریم‌ها نه تنها نباید کاسته شود بلکه باید بر شدت آن نیز افزوده شود. براساس استراتژی آن‌ها با شدت گرفتن تحریم‌ها مردم ایران از این تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی خسته می‌شوند. در خیابان‌ها حضور پیدا می‌کنند و برای سرنگون کردن حکومت انقلاب می‌کنند. در این گروه مجموعه‌ای از نهادها و لابی‌های صهیونیستی حضور دارند.

فواد ایزدی در تشریح گروه دوم افزود: گروه دوم در مجموعه کسانی که اکنون مسوولیت دولت آمریکا را بر عهده دارند خلاصه می‌شوند. این گروه نیز به مانند گروه اول هدفی جز سرنگونی جمهوری اسلامی ایران ندارد. آن‌ها معتقدند که با توجه به اهمیت جمهوری اسلامی ایران و جایگاهی که در منطقه دارد در نهایت حضور این حکومت نباید در منطقه تحمل شود و باید سرنگون شود.

وی در تشریح تفاوت گروه اول با گروه دوم گفت: گروه دوم معتقد است روش‌های قدیمی که گروه اول به کار می‌گیرد جواب نمی‌دهد و باید از روش‌های دیگری استفاده کرد. آن‌ها می‌گویند نزدیک به 38 سال از انقلاب ایران گذشته است و فشارهای وارده تاکنون نه تنها باعث سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی نشده بلکه هر روز این حکومت از قبل قدرتمندتر شده است.

این کارشناس مسائل آمریکا در این راستا ادامه داد: گروه دوم معتقد است که باید برای پیشبرد اهدافش با ایران وارد مذاکره شود. آن‌ها می‌گویند در این مذاکرات در ارتباط با حوزه‌هایی که کار از دست‌شان در رفته مثل دستیابی به دانش هسته‌ای می‌توان امتیاز داد و از این جهت بود که در مذاکراتی که در اواخر دولت احمدی‌نژاد در عمان انجام شد به گفته دکتر صالحی که در آن موقع وزیر خارجه بود آمریکایی‌ها حق غنی‌سازی ایران را پذیرفتند. پس تاکید آن‌ها این است که در حوزه‌هایی که کار از کار گذشته به نوعی امتیاز بدهند.

فواد ایزدی افزود: آن‌ها تاکید بر این دارند که ساختار تحریم‌ها در نهایت برای آن‌ها مفید بوده چرا که این تحریم‌ها باعث شده که یک عده‌ای در درون ایران برای مردم این مساله را مطرح کنند که بحث انرژی هسته‌ای خوب است ولی دیگر مباحث در کنار آن نیز مهم است و در عین حال که چرخ سانتریفیوژها می‌چرخد اقتصاد مردم نیز باید بچرخد و در واقع معیشت مردم را به این نوع تعاملات به گونه‌ای گره بزنند.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: گروه دوم در آمریکا معتقد است که ما باید کاری کنیم که این نیاز در درون احساس و مطالبه شود. آن‌ها در واقع معتقدند که نیاز به یک دوره گذار دارند چنان که در این دوره گذار در یک بازه زمانی در داخل ایران این تفکر ایجاد شود که باید با آمریکا تعامل کرد البته این تفکر همراه با وجود تحریم‌ها باعث می‌شود حرکتی که ایران در حوزه هسته‌ای داشته اصلاح شود و برنامه‌هایش در این زمینه متوقف شود. از دیگر سو ایران مجبور می‌شود در حوزه‌های دیگر از جمله در ارتباط با مسائل منطقه‌یی با سیاست‌های آمریکا همراه شود.

وی با بیان این که گروه دوم مورد اشاره معتقد است که اگر در حوزه تحریم‌ها روش بوش ادامه پیدا کند در نهایت ساختار تحریم‌ها از هم فرو می‌پاشد، تصریح کرد: در 7 می 2015، 44 نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا به اوباما نامه‌ای نوشتند. آن‌ها در این نامه خطاب به اوباما که هم‌فکر آن‌هاست مطرح کردند که اگر ایالت متحده کاری کند که منجر به فروپاشی مذاکرات شود و یا این که آمریکا مذاکرات را ترک کند دو اتفاق می‌افتد؛ اتفاق اول این است که ایران هسته‌ای را دیگر نمی‌توانیم در موضوع هسته‌ای کنترل کنیم و از طرف دیگر ساختار تحریم‌ها که باعث شده ایران به پای میز مذاکره بیاید فرومی‌پاشد.

این کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: این اظهارنظرها از سوی مقامات آمریکایی در حالی مطرح می‌شود که عده‌ای در کشور ما این گونه تبلیغ می‌کنند که ما مذاکره می‌کنیم که تحریم‌ها برداشته شود. در حالی‌که مجموعه‌ای از نمایندگان آمریکایی 180 درجه برعکس می‌گویند و معتقدند که اگر مذاکرات موفق نباشد تحریم‌ها فرو می‌پاشد.

او در بیان توضیح این اعتقاد نمایندگان کنگره آمریکا تصریح کرد: علت این که آن‌ها این حرف را می‌زنند این است که خود آن‌ها به خوبی می‌دانند تحریم‌های آمریکا براساس قوانین بین‌المللی غیرقانونی است و اگر تاکنون آمریکا در بحث تحریم‌ها موفق بوده به خاطر پول و فشاری بوده که به دیگر کشورها برای هماهنگی با آمریکا خرج و وارد کرده است.

ایزدی در بخشی از سخنانش با بیان این که آمریکایی‌ها تلاش دارند تا آن جا که امکان دارد تحریم‌ها را نگه دارند و هم‌زمان با آن پیشرفت برنامه‌های هسته ای ایران را متوقف کنند اظهار کرد: آن‌ها می‌گویند در بازه زمانی این موضوع ایران کم کم به سمت هدف نهایی مورد نظر ما که فروپاشی است سوق داده خواهد شد.

وی با بیان این که از زمان هاشمی رفسنجانی این تفکر در بین برخی از سیاستمداران کشور وجود داشته که یکی از مشکلات ایران تعامل نکردن با آمریکاست تصریح کرد: چرا یک سال و نیم است مذاکره می کنیم ولی هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم. علت این است که طرف ایرانی یک تصور به طرف مقابل در حوزه تعامل دارد ولی طرف مقابل این تصور را ندارد و کوچک‌ترین سیگنالی را از خود نشان نداده است. در واقع طرف ایرانی دنبال تعامل است و طرف مقابل نیز فهمیده که ایران امتیاز می‌دهد چرا که تعامل برایش مهم است بنابراین حاضر است در حوزه هسته‌ای امتیازات مهمی بدهد تا توافق حاصل شود.

این تحلیل‌گر مسائل آمریکا با اعتقاد بر این که هیچ‌گونه نشانه‌ای نمی‌بینیم که آمریکایی‌ها خواستار تعامل با ایران باشند به بحث تحریم‌ها نیز اشاره کرد و گفت: عراقچی در هنگامی که در گفت‌وگوی ویژه خبری حضور پیدا کرد اعلام کرد که تحریم‌های کنگره آمریکا که یکی از اصلی‌ترین تحریم‌هاست قرار نیست لغو شود و بحث تعلیق تحریم‌هاست.

او ادامه داد: به فرض این که ایران با گروه 1+5 به توافق برسند و تحریم‌ها از سوی رییس‌جمهور آمریکا تعلیق شود وقتی دوره رییس‌جمهوری اوباما تمام شود معلوم نیست که رییس‌جمهور بعدی نیز فرمان تعلیق تحریم‌ها را بدهد یا برعکس آن عمل کند. تکلیف جمهوری خواهان مشخص است. آن‌ها موافق این گفت‌وگوها و روند نیستند. در مورد دموکرات‌ها نیز نمی‌توان اطمینان داشت که آن‌ها حتما تحریم‌ها را تعلیق می‌کنند.

ایزدی با تاکید بر این که باید ایران برنامه هسته‌ای خود را ادامه دهد و خواهان لغو تحریم‌ها باشد اظهار کرد: مناسب است که متن توافق بین ایران و گروه 1+5 بلافاصله به امضای کنگره آمریکا برسد تا اگر قرار است بین دولت و کنگره دعوایی بشود ما همان موقع و پیش از این که ایران اقدام به انجام تعهدات خود کند متوجه این دعوا شویم و اگر در آن زمان کنگره متن توافق را امضا نکند ایران نیز دیگر ملزم به اجرای توافق‌نامه نباشد.

وی در بخش پایانی سخنان خود در همایش استکبار جهانی، مذاکرات هسته‌ای تسلیم یا مقاومت مدعی شد برخی از خطوط قرمز مورد نظر رهبری در مذاکرات نقض شده است.

انتهای پیام

کد N864639

وبگردی