آفتاب

مهمترین اسناد منتشر شده ویکی لیکس درباره عربستان تا این لحظه

مهمترین اسناد منتشر شده ویکی لیکس درباره عربستان تا این لحظه

واحدمرکزی خبر نوشت:

پایگاه اینترنتی ویکی لیکس ، همزمان با سومین سال پناهنده شدن جولیان آسانژ به سفارت اکوآدور در لندن ، نیم میلیون سند سری وزارت امور خارجه عربستان سعودی را منتشر کرد.
به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما، این اسناد یادداشت های سری ، تلگرام ها و دیگر سند هایی را شامل می شود که از سفارتخانه های عربستان در سراسر دنیا گردآوری شده است. در میان این اسناد همچنین گزارش های فوق سری وزارت کشور و سرویس اطلاعات عمومی پادشاهی عربستان به چشم می خورند.
این در حالی است که پلیس شهری لندن با کمک نیروها و کامیون هایی که خارج از ساختمان سفارت اکوآدور مستقر کرده ، ساعت به ساعت آسانژ را زیر نظر دارد. به گفته اسکاتلند یارد ، برای عملیات پاییدن آسانژ ، تاکنون بیش از هفده میلیون دلار هزینه شده است. این رقم در ابتدای فوریه سال جاری ده میلیون پوند اعلام شد. یعنی مالیات دهندگان در انگلیس باید برای ادامه بازداشت بنیانگذار ویکی لیکس ، هر چهار ماه یک میلیون پوند بپردازند.
رئیس جمهور اکوآدور در گفتگویی ویدئویی اعلام کرد: « آسانژ می تواند بقیه عمرش را در سفارت ما در لندن بگذراند.» وی افزود اگر دولت انگلیس به آسانژ مصونیت بدهد این مشکل به سادگی حل وفصل می شود.
کوره آ در ادامه گفت : « اگر یک پناهنده اروپایی در یکی از سفارت خانه های اروپا در کیتو (پایتخت اکوآدور) پناه گرفته بود و ما قرار بود سه سال او را نگهداریم و اجازه خروج به وی ندهیم آنها ما را دیکتاتور و فاشیست خطاب می کردند.»
آسانژ در سال 2012 ، پس از آنکه با حکم تبعید از انگلیس به سوئد روبرو شد در سفارت اکوآدر در لندن پناه گرفت. مقام های سوئد وی را به اتهام آزار جنسی تحت پیگرد قرار داده اند.
مقام های سوئدی در سال 2014 پذیرفتند برای بازجویی از آسانژ به لندن بروند اما آسانژ در هفدهم ژوئن مدعی شد قاضی سوئدی بازجویی را لغو کرده است.
آسانژ از بازگشت به سوئد امتناع می کند چرا که به گفته وی ، او می ترسد به آمریکا تبعیدش کنند جایی که اریک هلدر دادستان پیشین گفته :« پرونده بازرسی جنایی ضد آسانژ» هنوز بسته نشده است.
ویکی لیکس در سال 2010 میلادی با انتشار اسناد سری مربوط به جنگ های آمریکا در عراق و افغانستان و نیز دویست و پنجاه هزار تلگرام وزارت خارجه این کشور به شهرت رسید.
گزارش ها حاکیست دولت آمریکا چندین اتهام جنایی ضد وی مطرح کرده که از آن جمله می توان به جاسوسی ، توطئه چینی برای جاسوسی و حک کردن اسناد دولتی اشاره کرد.
مهمترین محورهای اسناد تازه منتشر شده ویکی لیکس به شرح زیر است :
1.ویکی لیکس تاکید کرد رژیم آل سعود در عربستان به خطری برای کشورهای همسایه و خود عربستان تبدیل شده است.
2. اسناد مربوط به عربستان پرده از نظام دیکتاتوری و سری بر می دارد که نه تنها رسیدن تعداد سرهای بریده شده در این کشور از ابتدای امسال به صد مورد را جشن می گیرد، بلکه به خطری برای همسایگان و خودش تبدیل شده است.»
ویکی لیکس خاطر نشان کرد: با اینکه عربستان در پرونده حقوق بشر با انتقاداتی روبروست، اما همچنان از جمله متحدان نزدیک آمریکا محسوب می شود. عربستان از جمله کشورهای دارای بیشترین ذخایر نفتی در جهان و نیز یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت در جهان است و تاثیر زیادی در عرصه بین المللی دارد.
4. بعضی از شخصیت های عراقی با عربستان علیه کشورشان هماهنگی می کردند.
5. مهمترین اسناد ویکی لیکس درباره عراق به بررسی امکان اعطای پناهندگی به وکیل صدام ، حمایت از شخصیت های عراقی عامل تشویق خشونت ها، تلاش ریاض برای ارتباط با طرف های سنی در عراق و حمایت سازمان اطلاعات عربستان از جنبش اسلامی در کردستان عراق می پردازد.
6. سفیر عربستان در صنعا از همکاری بعضی کارشناسان نظامی با القاعده برای عملیات در استان ابین یمن خبر داده است.
7. یکی از این اسناد، گزارش سفیر عربستان در قاهره از عملکرد شبکه الجزیره و نفوذ اخوان المسلمین در این شبکه است .
8. تلاش عربستان برای راضی کردن آمریکا به فروش سلاح به بحرین از جمله دیگر اسناد منتشر شده در پایگاه ویکی لیکس است.
9. طبق اسناد ویکیلیس عربستان از شیوه پرداخت رشوه برای تقویت نفوذ خود در منطقه استفاده می کند.
10. هک کردن پایگاه اینترنتی سونی در سال گذشته از دیگر اسناد ویکیلیکس است در حالیکه این اقدام به حدی برای مدیران عالی این شرکت گران تمام شد که مدیرعامل وقت این شرکت از مسئولیتش استعفاکرد.
11. یکی از اسناد وزارت امور خارجه عربستان سعودی که در پایگاه ویکی لیکس منتشر شد به سفر خیرت الشاطر معاون رئیس اخوان المسلمین مصر به قطر برای آماده شدن به منظور شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 اشاره می کند که خیرت الشاطر در سفر به قطر برای جلب حمایت دوحه و یوسف القرضاوی تلاش کرد.
12. بر اساس اسناد منتشر شده در ویکی لیکس، الیاس المر و پطرس حرب دو نماینده مجلس لبنان از جریان چهاردهم مارس خواستار حمایت مستقیم سیاسی و مالی عربستان از خود شدند تا یک گروه مستقل تشکیل دهند.
13. سمیر جعجع رئیس حزب القوات اللبنانیه (فالانژها) از عربستان سعودی به بهانه مقابله با حزب الله لبنان پول دریافت می کند.
بر اساس این سند، سفیر عربستان در بیروت بر لزوم دادن پول به سمیر جعجع با توجه به اینکه نقش بازدارندگی در برابر حزب الله در لبنان ایفا می کند، تاکید کرده است.
14. پایگاه ویکی لیکس گزارشی درباره تلگرامی منتشر کرد که در آن به زیر نظر گرفتن فعالیت های هشام قندیل نخست وزیر اسبق مصر در دوران حکومت محمد مرسی رئیس جمهور مخلوع مصر اشاره شده است.
15. بر اساس یکی از این اسناد، سفیر عربستان در صنعا از همکاری بعضی کارشناسان نظامی با القاعده برای عملیات در استان ابین یمن خبر داده است.
16. بر اساس یکی از اسناد ویکی لیکس، محمد بن نواف بن عبدالعزیز آل سعود سفیر عربستان در لندن گزارش هایی را درباره فعالیت مخالفان بحرینی مقیم لندن برای وزارت امور خارجه این کشور ارسال می کند.
17. به نوشته ویکیلیکس، سیاست رسانه ای عربستان بر دو محور استوار است: بی‌طرف کردن رسانه ها و مهار کردن آنها. بی‌طرف کردن به این معنا است که برخی رسانه های عربی را مجاب می کند هیچ انتقادی متوجه عربستان نکنند. اما مهار کردن رسانه ها به این معنا است که آنها فقط از عربستان ستایش کنند و حتی هر طرفی را که به خود جرأت دهد و از عربستان انتقاد کند، مورد حمله قرار دهند.
18. بر اساس یکی از اسناد سری وزارت امور خارجه عربستان سعودی که در پایگاه اینترنتی ویکی لیکس منتشر شد، عربستان از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خواسته است تا در صورتی که اتحادیه اروپا واردات نفت خام از ایران را تحریم کند، این کشورها کاهش صادرات ایران را جبران کنند.
19. یکی از اسنادی که اخیرا از سوی ویکیلیکس منتشر شده، به تلاش چند ساله مقامات این کشور برای توقف پخش العالم از ماهواره‌های مختلف اشاره دارد.

20. اسناد فاش شده در پایگاه اینترنتی ویکی لیکس از مکاتبات سری وزارت امور خارجه عربستان نشان می دهد این کشور تلاش گسترده ای برای جلوگیری از تشکیل دادگاه بین المللی درباره عراق انجام داده است تا از محاکمه هشت نفر از مفتی های وهابی به اتهام تشویق به خشونت در عراق جلوگیری کند.

21. بر اساس اسناد ویکی‌لیکس آمریکا برای بن لادن گواهی فوت صادر نکرده است. سرکنسول آمریکا در عربستان سعودی، درخواست پسر اسامه بن لادن مبنی بر صدور گواهی فوت برای رهبر شبکه‌ تروریستی القاعده را 4 ماه پس از مرگ وی دریافت کرده بود.
22. بر اساس یکی از اسناد فاش شده در ویکی لیکس، رژیم آل سعود نخستین طرفی بود که جنگجویان عرب و خارجی را که در زندان های عربستان زندانی بودند به سوریه اعزام کرده است.
23. از جمله اسناد فاش شده مجوز وزارت کشور عربستان به اتباع این کشور برای ازدواج با دختران نوجوان سوری است که خانواده خود را در درگیریها در این کشور از دست داده اند.
24. در سند دیگری آمده است قطر 250 میلیون دلار به حمید الاحمر ( از بازرگانان یمنی ) برای ایجاد نا آرامی و خرابکاری در این کشور پول داده است.
25. در پیام دیگری مربوط به 2012 میلادی که از سفارت عربستان سعودی به ابوظبی ارسال شده، آمده است امارات عربی متحده فشارهای زیادی را به دولت جدید مصر وارد کرده است که از محاکمه حسنی مبارک رییس جمهور مخلوع مصر خودداری کند.
26. در یک سند نیز که تاریخ چهارم اوت 2008 و عبارت طبقه بندی شده و بسیار فوری بر روی آن نوشته شده است وزارت خارجه عربستان سعودی به سفارت این کشور در واشگتن هشدار داده است دهها دانشجوی عربستانی و تبعه دیگر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به عنوان بخشی از برنامه درسی خود از سفارت اسراییل در آمریکا دیدن کرده اند.

4949

کد N864638

وبگردی