آفتاب
رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس:

تصویب طرح استانی شدن انتخابات احزاب سیاسی را فعال‌تر می‌کند

تصویب طرح استانی شدن انتخابات احزاب سیاسی را فعال‌تر می‌کند

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس تاکید کرد: با تصویب طرح استانی شدن انتخابات مشارکت بالا می رود زیرا احزاب فعال می‌شود و همچنین در سطح استان نامزدها به سمتی حرکت می‌کنند که آرای خوبی را کسب کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر برنامه زنده «رویداد» در گفتگو با امیر خجسته، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس به بحث فرآیند استانی شدن انتخابات پرداخت.

خجسته در خصوص پیگیری‌های مقدماتی تصویب این طرح اظهار کرد: طرح استانی شدن انتخابات با 14 ماده که طرحی اثرگذار و نجات دهنده کشورمان است، به پایان رسید و بالاترین آرا را بدست آورد.

وی با بیان اینکه مسائل منطقه‌ای و استانی بطور دقیق از طریق نظارت بررسی خواهد شد، بر فعال‌تر شدن احزاب بر اساس این طرح تاکید کرد.

خجسته افزود: قصد داریم رقابت‌ها استانی و برنامه ریزی شده باشد و مسائل جزیی که اجازه نمی داد وظیفه اصلی نمایندگان که همان قانونگذاری است انجام شود از بین رود.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در خصوص ادامه روند تبدیل این طرح به قانون گفت: این طرح به شورای نگهبان ارجاع داده می شود و اگر اشکالی بدان گرفته شود، مجددا به مجلس باز می‌گردد تا اصلاح شود.

خجسته با اشاره به تاثیرات این طرح بر انتخابات پیش رو گفت: انتخابات در این دوره از حالت شهرستانی خارج شده و بصورت استانی عملیاتی و اجرایی خواهد شد.

وی در این راستا به ماده 7 این طرح اشاره کرد و افزود: بر این اساس از هر یک از حوزه های انتخابیه، نامزدهایی که 15 درصد آرای صحیح را کسب کرده باشند و بالاترین رای را در استان بدست آورد، بعنوان نماینده مردم انتخاب می شود.

خجسته تصریح کرد: در ماده 7 موضوعی طراحی شده که نامزدها در هر حوزه انتخابیه حداقل 15 درصد آرا را کسب کنند و هر کس که در سطح استان بیشترین آرا را کسب کند، بعنوان نماینده شهرستان و استان محسوب می شود.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در خصوص دیگر فواید این طرح اظهار کرد: از این طریق هم مشارکت بالا می رود چون احزاب فعال می شود؛ دیگر آنکه در سطح استان نامزدها به سمتی حرکت می کنند که آرای خوبی را کسب کنند.

خجسته در پاسخ به این پرسش که آیا تشکل هایی که در حال شکل گیری است در آینده نزدیک به حزب تبدیل می شود یا خیر، گفت: در گذشته حزب نداشتیم؛ ولی غالبا احزاب اقداماتی را اجرایی می کردند. یعنی بدون اینکه تعهدی برای خود ایجاد کنند خود را رشد می دادند و بعد از انتخابات همه چیز را رها می کردند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی احزاب وارد انتخابات می شوند، باید به مردم برنامه ارائه دهند که در آینده رقابتی مبتنی بر برنامه لیست های ارائه شده صورت گیرد.

خجسته بر لزوم ارائه گزارش از سوی احزاب در پایان دوره و همچنین مراقبت های در طول مدت فعالیت خود تاکید کرد و افزود: احزاب باید بر روی طرح ها و لوایح بصورت کارشناسی کار کنند و در آینده اگر بخوبی عمل کنند، حزب شان رای خواهد آورد.

وی استانی شدن انتخابات را مقدمه شکل گیری احزاب سیاسی خواند و گفت: احزاب باید پاسخگوی مردم باشند که در مدت فعالیت خود چه اقداماتی انجام داده اند و مردم در آینده متناسب با این عملکرد به این ها رای دهند.

کد N864551

وبگردی