آفتاب

موافقت نمایندگان با کلیات طرح صیانت ازحقوق‌هسته‌ای/ توضیح لاریجانی درباره طرحی که به تصویب مجلس رسید

موافقت نمایندگان با کلیات طرح صیانت ازحقوق‌هسته‌ای/ توضیح لاریجانی درباره طرحی که به تصویب مجلس رسید

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در پایان جلسه علنی امروز با کلیات طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته ای موافقت کردند.

به گزارش خبرآنلاين، نمایندگان دراين جلسه، با 199 راي موافق، 3 راي مخالف 5 راي ممتنع  کلیات ماده واحده طرح صیانت از حقوق هسته‌ای را به تصويب رساندند.

علی لاریجانی، رئيس مجلس شوراي اسلامي پيش از به راي گذاشتن اين طرح  خاطرنشان كرد: ماده واحده‌ای مربوط به مذاکرات هسته‌ای با تلاش دوستان تهیه شده است و درآن با دقت کافی همه جوانب رعايت شده است.

وي افزود: اصلاحات لازم در اين طرح برای اين  صورت گرفته است كه دست مذاکره کنندگان در چارچوب مشخصی باز باشد که مورد تایید رهبری و شورای عالی امنیت ملی است.

لاریجانی در توضیح اين  ماده واحده يادآور شد: شورای عالی امنیت ملی زیر نظر رهبری است و هر تصمیمی که رهبری و این شورا بگیرد مجلس می‌پذیرد.

رئیس مجلس عنوان کرد:‌ به دليل كمبود وقت، كليات به راي گذاشته مي شود و در جلسه آینده جزئیات اين ماده واحده مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

در ادامه رئیس مجلس ماده واحده طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته ای را به شرح زیر قرائت کرد:

در راستای صیانت از منافع ملی و رعایت مقررات پادمان معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای هرگونه نتایج مذاکرات هسته ای با کشورهای 1+5 در صورتی معتبر است که الزامات زیر شفاف رعایت شود.

1- لغو تحریم ها به طور یکجا و کامل باید در متن توافقنامه درج شده و در روز آغاز اجرای تعهدات ایران انجام شود.

2- آژانس بین المللی انرژی اتمی در چارچوب توافقنامه پادمان مجاز به انجام نظارت‌های متعارف از سایت‌های هسته ای است و دسترسی به اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیر هسته ای، اسناد و دانشمندان ممنوع است. باید مصوبات شورای عالی امنیت ملی رعایت شود.

3- هیچ محدودیتی برای کسب دانش و فناوری صلح آمیز هسته ای و تحقیق و توسعه پذیرفته نیست و باید مصوبات شورای عالی امنیت ملی رعایت شود.

تبصره یک: براساس اصول 77 و 125 قانون اساسی نتیجه مذاکرات باید به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

تبصره 2: وزیر امور خارجه کشور موظف است روند اجرای توافقنامه را هر 6 ماه یکبار به مجلس شورای اسلامی گزارش کند. کمیسیون امنیت ملی مجلس هر 6 ماه گزارش حسن روند توافق را به نمایندگان مجلس ارائه نمایند.

پس از آنکه نمایندگان با کلیات این طرح موافقت کردند، تعداي از آن‌ها  شعار  الله اكبر  و مرگ بر آمریکا سر دادند.

 گفتني است؛ بنا به گفته بسياري از نمايندگان اين  طرح  با تلاش و هدايت رئيس مجلس و براي كمك به دولت، اصلاح و به تصويب رسيده است.

 

23220

کد N864454

وبگردی