آفتاب

3 سال از اختفای آقای افشاگر گذشت

3 سال از اختفای آقای افشاگر گذشت

بسیاری از مدافعان حقوق بشر روز جمعه ۲۹ خرداد مقابل سفارت اکوادور در لندن جمع شدند تا به مناسبت سومین سال پناهندگی جولیان آسانژ، بنیانگذار سایت ویکی لیکس در این سفارت، بار دیگر حمایت خود را از او اعلام کنند.

 

 

 

به گزارش وب سایت شبکه خبری یورونیوز، آسانژ طی دهه اخیر با افشای اسناد محرمانه بین المللی، اعتراض بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده آمریکا و بریتانیا را برانگیخته است. از جمله افشاگریهای بین المللی سایت ویکی لیکس می توان به انتشار اسناد محرمانه درباره جنگهای عراق و افغانستان و فعالیتهای دولت آمریکا در این زمینه اشاره کرد.

بنا بر گزارش سایت «گاو وست» (govwaste.co.uk) دولت بریتانیا بیش از یازده میلیون پوند، معادل شانزده میلیون یورو را صرف محاصره منطقه اطراف سفارت اکوادور و دستگیری آقای آسانژ کرده است؛ مبلغی که به گفته این سایت می توان با آن برای دست کم ۲۰ هزار کودک مدرسه ساخت و غذای نزدیک به ۱۰ میلیون نیازمند را تامین کرد.

جولیان آسانژ همچنین متهم به تجاوز جنسی به دو زن است و دولت سوئد خواهان بازگشت او و حضورش در دادگاه این کشور است تا به پرسشهایی درباره این اتهامات پاسخ دهد. آقای آسانژ این اتهامات را رد کرده است.

جولیان آسانژ ۴۳ ساله برای جلوگیری از استردادش به سوئد، از تاریخ ۳۰ خرداد سال ۱۳۹۱ شمسی در ساختمان سفارت اکوادور در لندن پناهنده است.

دادستان سوئد از دولت اکوادور خواسته است امکان مصاحبه با آقای آسانژ را در ساختمان سفارت فراهم کند.

اخیرا نیز سایت ویکی لیکس بیش از ۶۰ هزار سند دیپلماتیک درباره عربستان سعودی منتشر کرد و وعده داد در هفته های پیش رو اسناد بیشتری در این باره منتشر کند.

49310

کد N864446

وبگردی