آفتاب

هشدار روزنامه مصری در مورد اندیشه‌های تجزیه طلبانه برخی مقامات سعودی

هشدار روزنامه مصری در مورد اندیشه‌های تجزیه طلبانه برخی مقامات سعودی

روزنامه الوطن مصر، از ابعاد خطرناک طرح ایده‌ها و افکاری از سوی «انور عشقی» تحلیلگر سعودی در حمایت از تجزیه کشورهای منطقه و تشکیل "کشور بزرگ کردستان" به شدت انتقاد کرده و آن را در راستای بی ثباتی و تضعیف امنیت کلیه کشورهای منطقه عنوان کرده که تنها آمریکا و رژیم صهیونیستی از آن سود می‌برند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این روزنامه در مقاله‌ای با عنوان «کردستان بزرگ» به قلم «احمد یوسف احمد» با اشاره به اهمیت مقاله منتشر شده در روزنامه الشروق با عنوان «سعودی و کشور بزرگ کردستان» در مورد برگزاری سمیناری از سوی شورای روابط خارجی آمریکا با عنوان «چالش‌ها و فرصت‌های منطقه‌ای؛ دیدگاه عربستان سعودی و اسرائیل» نوشت:‌ دو سخنران اصلی این سمینار ژنرال بازنشسته سعودی،‌ انور عشقی، رئیس مرکز مطالعات راهبردی و حقوقی خاورمیانه در جده و «دور گولد»، مدیر کل وزارت خارجه اسرائیل بودند. در این سمینار انور عشقی تاکید کرده که باید برای ایجاد کردستان بزرگ از راه‌های مسالمت آمیز برای کاهش "مطامع ترکیه و ایران" تلاش کنیم.

روزنامه الوطن مصر به نقل از انور عشقی ادامه داد: کردستان بزرگ مورد نظر، یک سوم ایران، یک سوم ترکیه و یک سوم عراق را شامل می‌شود.

احمد یوسف احمد، نویسنده این مقاله با اشاره به جایگاه و مواضع انور عشقی، این دیدگاه وی را از چهار بعد بررسی کرده و معتقد است ارائه این افکار در چارچوب نقشه جدید خاورمیانه می‌گنجد و در راستای مخدوش کردن ثبات منطقه‌ای کشورهای عراق،‌ سوریه،‌ ترکیه و ایران به نفع تشکیل کشور کردستان با جمعیتی کمتر از 30 میلیون نفر است و به نظر می‌رسد جایی بهتر از آمریکا برای این ایده‌ها وجود ندارد زیرا دولتهای آمریکا همواره به دنبال نقشه جدید منطقه بوده و اسرائیل هم به طور قطع نه تنها شریک اصلی در ارائه این گفتمان و افکار خطرناک است بلکه اولین طرفی است که از این افکار سود می‌برد.

الوطن در ادامه بررسی این دیدگاه تاکید می‌کند: ملاحظه دوم ساده سازی بیش از اندازه در مورد تشکیل کردستان بزرگ از راه‌های مسالمت آمیز توسط انورعشقی است؛ چگونه می‌توان تصور کرد که کرد‌های ایران پشت میز مذاکره با حکومت ایران بنشینند و در مورد جدایی‌شان از دولت ایران و پیوستن به دولت کردی صحبت کنند؟!

این مقاله در ادامه به بررسی تاثیر و تبعات طرح این افکار بر امنیت منطقه، تشدید درگیری‌ها و سخت شدن معادلات امنیتی در منطقه پرداخته و اضافه می‌کند امنیت ملی کشورهای عرب بهای فاحش طرح چنین ایده‌هایی را خواهد پرداخت زیرا ایران و ترکیه کشورهای قدرتمندی هستند و تصوری از موفقیت هرگونه جنبش‌های تجزیه طلبانه در این کشورها وجود ندارد و طرح این افکار تنها موجب تضعیف بیشتر عراق و سوریه و پیش بردن سناریوی تجزیه در منطقه می‌شود.

نویسنده این مقاله ادامه داده است: در این مورد از همه خطرناک تر اجرای این افکار از سوی گروه‌های قومی و طایفه‌ای است که در یک دور باطل وارد منطقه شده‌اند. مسئله دیگر در این زمینه توجه به برهه زمانی است که این افکار مطرح می‌شود. در حال حاضر ناامنی و بی‌ثباتی در عراق و سوریه وجود دارد. نتایج انتخابات پارلمانی ترکیه اعلام شده و وزنه کرد‌ها در مجلس این کشور افزایش پیدا کرده و احتمال تسری این الگو به دیگر کشورهای منطقه وجود دارد.

روزنامه الوطن در پایان مقاله خود تاکید کرده است:‌ نخبگان عربی فرهنگی باید مسئولیت مقابله با این افکار که ثبات و امنیت قدرتهای منطقه‌ای و عربی را تهدید می‌کند بر عهده بگیرند زیرا هر گونه خلل در ثبات و امنیت آن‌ها به ضرر ثبات منطقه‌ای کلیه کشورهای عربی خواهد بود.

انتهای پیام

کد N864347

وبگردی