آفتاب

حقیقت سقوط شهرهای عراق به دست داعش به زودی اعلام می‌شود

حقیقت سقوط شهرهای عراق به دست داعش به زودی اعلام می‌شود

تحقیقات کمیته حقیقت‌یاب عراق در پرونده سقوط شهرهای مختلف این کشور به دست داعش به مراحل پایانی خود رسیده و نتایج

آن به زودی به پارلمان عرضه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری الشرق الاوسط، اسامه نجیفی، رئیس سابق پارلمان عراق و معاون رئیس‌جمهوری این کشور که در توسط این کمیته مورد بازجویی قرار گرفت در سخنانی عنوان داشت که همکاری‌اش با کمیسیون تحقیقات در مورد سقوط موصل با هدف حمایت از این کمیته بود تا از هرگونه تاثیر سیاسی یا اعمال فشار‌هایی که فعالیت این کمیته را از چارچوب ملی خود دور می‌کند، رهایی یابد.

نجیفی تصریح کرد به سوال‌هایی که کمیته تحقیقات در مورد سقوط موصل از او پرسیده تا از دیدگاهش به عنوان رئیس پارلمان در آن هنگام و به عنوان شاهد این امر مطلع شود، پاسخ داده است. وی تاکید کرد که به تمامی این سوال‌ها پاسخ داده و همچنین دیدگاه و ارزیابی خود را نسبت به دلایل و نتایج این رخداد و تعیین عاملان و مسوولان آن ارائه داده است.

پیشتر حاکم الزاملی، رئیس کمیسیون تحقیقات در مورد سقوط موصل در پارلمان عراق عنوان داشت که این کمیسیون در آستانه پایان بررسی‌ها است و گزارش نهایی خود را با آغاز فصل قانون‌گذاری پارلمان عراق ارائه خواهد داد و 90 درصد اقدامات آن پایان یافته و گزارش به زودی به پارلمان عرضه می‌شود.

وی عنوان داشت که این کمیسیون در میزبانی از سه تن از رهبران مهم در صحنه سیاسی عراق که نوری مالکی، نخست‌وزیر سابق و مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق و اسامه نجیفی، شکست خورده و این کمیته برای آنها سوال‌های مهم را به صورت مکتوب فرستاده است و تاکنون پاسخی دریافت نکرده است.

از سوی دیگری عادل النوری، یکی از نمایندگان پارلمان عراق عنوان داشت که علی غیدان، فرمانده سابق نیروهای زمینی، نوری مالکی را مسوول صدور دستور عقب‌نشینی از موصل در یک‌سال قبل دانسته است.

عادل النوری، عضو کمیته بی‌طرف در پارلمان عراق عنوان داشت که علی غیدان تاکید کرده است که دستور عقب‌نشینی نیروها از موصل از سوی مالکی صادر شد و این کمیته نتوانسته مالکی را استیضاح کند.

انتهای پیام

کد N864324

وبگردی