آفتاب
در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه اردن؛

فابیوس: به تلاش برای رسیدن به راهکار تشکیل دو کشور ادامه می‌دهیم

فابیوس: به تلاش برای رسیدن به راهکار تشکیل دو کشور ادامه می‌دهیم

وزرای خارجه فرانسه و اردن امروز (یکشنبه) در کنفرانس خبری مشترک در امان بر محوری بودن مساله فلسطین و لزوم حل سیاسی بحران‌های خاورمیانه تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه در پایان سفرش به قاهره امروز به اردن رفت و با ناصر جوده، همتای اردنی خود دیدار کرد.

دو طرف در کنفرانس مطبوعاتی مشترک اعلام کردند که در دیدار خود درباره راه‌های حل و فصل مساله فلسطین و احیای مذاکرات صلح خاورمیانه صحبت کردند.

ناصر جوده در این کنفرانس با بیان اینکه روابط اردن و فرانسه در سطح خوبی قرار دارد، تاکید کرد: پرونده سوریه، یمن، لیبی و تحولات در پرونده هسته‌ای ایران بخشی از موضوع دیدارش با فابیوس بوده است.

وزیر خارجه اردن در ادامه با هشدار نسبت به این مساله که تندروها از مساله فلسطین سوءاستفاده می‌کنند تاکید کرد با عاملان تشویه چهره اسلام به طور جدی برخورد می‌کنیم. وی همچنین تاکید کرد که پاریس از موضع اردن در مبارزه با تروریسم حمایت می‌کند.

لوران فابیوس نیز با بیان اینکه اوضاع منطقه ناامن و بی‌ثبات است، تاکید کرد: اردن شریک مهم فرانسه است زیرا اردن کشوری است که بارها برای درگیری‌ها میانجی شده است و نقش مهمی در منطقه و شورای امنیت دارد. اردن نمونه والای تسامح و مبارزه با تروریسم است.

وی گفت: من دیروز در قاهره با دوستان عربم دیدارکردم و امروز هم پس از دیدار عبدالله دوم، پادشاه اردن امان را به مقصد رام‌الله ترک خواهم کرد و هدفم از این سفرها تعیین راه‌هایی برای ازسرگیری مذاکرات صلح و حل اختلافات فلسطینی - اسرائیلی است همانطور که ناصر جوده گفت مساله فلسطین مساله‌ای محوری و بین‌المللی است و تنها به منطقه خاورمیانه محدود نمی‌شود. لذا هدف ما مشارکت در ایجاد راهکاری برای حل مساله فلسطین است.

فابیوس تاکید کرد: فرانسه نمی‌خواهد به نیابت از طرف‌های درگیر تصمیم گیری کرده یا رایزنی کند بلکه هدف فرانسه مشارکت و کمک به دو طرف برای حل اختلافاتشان است.

وزیر خارجه فرانسه با بیان اینکه در سفرش به اردن درباره پرونده‌های داغ خاورمیانه از جمله لیبی و یمن و همچنین همکاری‌های دو جانبه مذاکره کرده، نسبت به بازگشت خشونت درسایه عدم حل مساله فلسطین هشدار داده و گفت به تلاشهایمان برای رسیدن به راهکار تشکیل دو کشور ادامه می‌دهیم.

فابیوس ادامه داد: حل مساله فلسطین تنها با کمک دو طرف و دادن امتیازهایی از سوی هر دو طرف درگیر ممکن است و باید تلاش کنیم تا به راهکاری برسیم که هم فلسطینی‌ها به حقوقشان برسند و هم امنیت اسرائیل تضمین شود.

فابیوس در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره مساله شهر قدس و اختلاف طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی بر سر این شهر گفت: قدس یکی از حساس‌ترین مسائل میان دو طرف است و فرانسه نمی‌تواند رای مشخصی در این باره صادر کند تنها می‌تواند پیشنهاداتی را به دو طرف ارائه دهد. باز هم تاکید می‌کنم که مساله مهم برای فرانسه اختلافات چندساله فلسطین و اسرائیل است چراکه رکود مذاکرات صلح به درگیری جنگ مینجامد.

فابیوس در پایان سفر امروزش به اردن وارد رام‌الله شده و از آنجا به اراضی اشغالی سفر خواهد کرد تا با مسوولان فلسطینی و اسرائیلی برای از سرگیری مذاکرات متوقف شده صلح گفت‌وگو کند.

انتهای پیام

کد N864285

وبگردی