آفتاب
در نشستی خبری مطرح شد:

تشریح برنامه‌های گرامیداشت شهدای حزب جمهوری/تشکیل ستاد هفته احزاب

تشریح برنامه‌های گرامیداشت شهدای حزب جمهوری/تشکیل ستاد هفته احزاب

جمعی از اعضای ستاد بزرگداشت هفته احزاب در نشستی خبری برنامه‌ها و دیدارهای خانوده شهدای هفتم تیر، دبیران کل احزاب و تشکل‌های سیاسی برای گرامیداشت شهدای حزب جمهوری اسلامی را تشریح کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، در نشست خبری تشریح برنامه های بزرگداشت شهدای حزب جمهوری اسلامی و شهید بهشتی پیش از ظهر امروز یکشنبه با حضور دبیران کل جبهه اعتدال گرایان، جبهه اصلاح گرایان، جبهه ایستادگی و دبیرکل کانون یادآوران هفتم تیر برگزار شد.

در این نشست محسن صادقی، دبیرکل کانون یادآوران هفتم تیر با بیان اینکه این کانون از سال ۷۸ تاسیس شده و به عنوان یادگاران حزب جمهوری وظیفه خود را در راستای ترویج یاد و نام شهید بهشتی تعریف کرده است، گفت: تاکنون قدم های خوبی در این راستا برداشته شده است و امسال به نظرمان رسید از احزاب و شخصیت های سیاسی کشور برای شرکت در مراسم بزرگداشت شهدای هفتم تیر دعوت به عمل بیاوریم تا حضور فعال تری را شاهد باشیم که خوشبختانه تاکنون مورد استقبال همه شخصیت ها واقع شده است.

وی افزود: در گذشته سابقه پیشنهاد نام گذاری هفته احزاب وجود داشته است که در خانه احزاب مقرر شد تشکل های سیاسی نامگذاری هفته احزاب را پیگیری کنند.

صادقی با بیان اینکه حزب جمهوری اسلامی یک هفته پس از انقلاب در ۲۹ بهمن ۵۷ اعلام موجودیت کرد، ادامه داد: اعضای این حزب از مبارزین انقلاب بودند و تاسیس یک حزب فراگیر را به عنوان کانون نیروهای انقلاب موثر می دانستند. حزب جمهوری در تمام استان ها دفاتر خود را فعال کرد و تمام نیروهایی که به امام(ره) و انقلاب معتقد بودند فارغ از سلایق مختلف به این حزب پیوستند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از شعارهای مردم در تشییع شهدای هفتم تیر شعار «دشمن در چه فکریه، ایران پر از بهشتیه»، اظهار کرد: این شعار مشت محکمی بر دهان منافقین بود که تصور نکنند کار جمهوری اسلامی یکسره شده است، اما آیا واقعا ما در آن دوران مثل شهید بهشتی را داشتیم؟ واقعیت این است که شخصیت جامع و کامل مانند شهید بهشتی را دیگر در بین یاران امام(ره) نداشتیم.

دبیرکل کانون یادآوران هفتم تیر تصریح کرد: حزب جمهوری اسلامی هیچگاه منحل نشد بلکه به تعبیر مقام معظم رهبری فیتیله حزب را پایین کشیده اند، اما همچنان این حزب موجود است ولی فعالیت نمی کند.

صادقی با اشاره به برنامه های بزرگداشت شهدای حزب جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: بنا شد دبیرخانه هفته احزاب تشکیل شود و همچنین قصد داریم روز بعد از برگزاری مراسم های امسال کار این دبیرخانه را آغاز کنیم و مقرر است که سال آینده علاوه بر برگزاری مراسم های مردمی، سمینارهای علمی و فراخوان مقاله نیز داشته باشیم.

وی اضافه کرد: قصد داریم در یکی از دانشگاه های تهران سمیناری به عنوان هفته تحزب برگزار کنیم و سخنرانی های علمی در این زمینه داشته باشیم تا ابعاد کمتر شناخته شده شهید بهشتی و مجموعه حزب جمهوری اسلامی را به جامعه معرفی کنیم.

دبیرکل کانون یادآوران هفتم تیر ادامه داد: امسال می خواهیم بزرگداشت حزب شهدای جمهوری اسلامی را با حضور دبیران کل احزاب و تشکل های سیاسی در مزار شهدای هفتم تیر در قطعه ۷۲ تن بهشت زهرا(س) و سپس در حرم امام خمینی(ره) آغاز کنیم.

صادقی با بیان اینکه خانواده های شهدای هفتم تیر هر سال با رهبر معظم انقلاب، سران قوا دیدار دارند، گفت: امسال درخواست کردیم که این دیدارها با حضور احزاب برگزار شود و این موضوع در شرف انجام است.

وی همچنین گفت: آنچه که تا امروز مشخص است دیدار با رهبر معظم انقلاب در شامگاه روز هفتم تیر با خانواده های شهدا در دفتر مقام معظم رهبری برگزار خواهد شد و چند دیدار دیگر نیز با برخی بزرگان نظام از جمله آیت الله هاشمی رفسنجانی و حجت الاسلام سیدحسن خمینی از جمله برنامه های هفته بزرگداشت شهدای هفتم تیر است.

دبیرکل کانون یادآوران هفتم تیر تاکید کرد: مراسمی نیز از طرف خانواده شهید بهشتی در کانون توحید تهران از ساعت ۱۹ تا ۲۰:۳۰ در روز شنبه ششم تیر برگزار خواهد شد.

محل دبیرخانه بزرگداشت هفته احزاب در خانه احزاب ایران خواهد بود

حجت الاسلام مرتضوی کیاسری، دبیرکل مجمع جانبازان و ایثارگران در این نشست با اشاره به هفته بزرگداشت شهدای هفتم تیر و هفته احزاب اظهار کرد: ما می خواهیم از فرصت ایام شهادت شهید بهشتی برای نشر فرهنگ تحزب و معرفی توانمندی های تشکیلاتی آن شهید بزرگوار استفاده کنیم.

وی افزود: این موضوع در قالب یک ستاد برای بزرگداشت هفته احزاب و شهدای حزب جمهوری اسلامی آغاز شده است. این ستاد اعضای ثابت دارد و همچنین دارای یک دبیرخانه است که در طول سال به برنامه های احزاب توجه خواهد کرد.

دبیرکل مجمع جانبازان و ایثارگران با بیان اینکه هر ساله در سالروز شهادت شهید بهشتی بخش حاکمیتی نظام، بزرگداشت هفته قوه قضائیه را برگزار می کند، گفت: تلاش این است که از امسال سالروز شهادت شهید بهشتی را با عنوان هفته احزاب گرامی بداریم و دبیرخانه ستاد بزرگداشت هفته احزاب در داخل خانه احزاب ایران فعالیت می کند.

امیدواریم بتوانیم هر ساله بزرگداشت هفته احزاب را داشته باشیم

محمدجواد حق شناس، دبیرکل جبهه اصلاح طلبان در این نشست با تاکید بر اینکه شهید بهشتی در عمر کوتاه خود پس از انقلاب آثار و اندیشه ها و رفتار سیاسی اش را امروز برای همگان اثربخش بوده است، اظهار کرد: مهمترین دستاورد ایشان اداره مجلس خبرگان قانون اساسی بود که امروز به عنوان مهمترین سند بالادستی شناسایی می شود و امیدواریم بتوانیم به تمام بندهای این سند جامه عمل بپوشانیم.

وی افزود: شهید بهشتی دارای دو وجهه و شخصیت متمایز بودند وقتی در واقعه هفتم تیر به شهادت رسیدند، رئیس شورای عالی قضایی بودند و در عین حال به عنوان دبیرکل حزب جمهوری اسلامی در قامت یک فعال حزبی فعالیت می کردند.

حق شناس با بیان اینکه شهید بهشتی محل حزب را معبد خود اعلام کرده بود، تصریح کرد: در این ۳۴ سال نظام جمهوری اسلامی از بعد حاکمیتی تحت عنوان روز قوه قضائیه بزرگداشت ایشان را در دستور کار دارند، اما هیچگاه در این سال ها احزاب نتوانستند بزرگداشتی را برای شهید بهشتی برگزار کنند.

دبیرکل جبهه اصلاح طلبان گفت: شاید تعطیلی حزب جمهوری اسلامی باعث شد که این نگاه در کشور محدود شود و در حد بزرگداشت خانواده های شهیدان ادامه یابد، اما امیدواریم از امسال بتوانیم این هفته را به عنوان روز تحزب و حزب گرامی بداریم.

شکل‌گیری ستاد بزرگداشت هفته احزاب برای نهادینه کردن تحزب است

ابوالقاسم رئوفیان، رئیس جبهه ایستادگی در این نشست با اشاره به نگاه امام در خصوص اهمیت کار حزبی عنوان کرد: اهمیت در مساله تحزب از دیدگاه امام خمینی(ره) به ایده، اندیشه و تفکر حزب وابسته است. آن ایده ای قابل تقدیر است که ایده الهی در کار تحزب باشد.

وی با بیان اینکه شهید بهشتی سردار شهید احزاب بود، گفت: ایشان با ایده ای الهی حزب را تشکیل داد و از نظر آن شهید، حزب معبد بود. شهید بهشتی حزب را محل تربیت سیاسی جامعه تلقی می کردند.

رئوفیان تاکید کرد: با توجه به اینکه تصمیم گرفته شده بزرگداشت هفته احزاب را داشته باشیم، ضروری است همت کنیم تا بتوانیم حق مطلب را ادا کرده و شاهد شکل‌گیری این ستاد برای نهادینه کردن تحزب باشیم.

یازده نفر عضو ستاد بزرگداشت هفته احزاب هستند

جمشید ایرانی، رئیس کمیته انتخابات جبهه اعتدال‌گرایان با بیان اینکه ستاد بزرگداشت هفته احزاب دارای ۱۱ عضو است، خاطرنشان کرد: ۶ نفر از این اعضا عضو هیات اجرایی خانه احزاب هستند و در جلسه ای که اخیرا برگزار شد، مقرر شد که سیاست‌های بزرگداشت هفته احزاب پیگیری شود.

رئیس کمیته انتخابات جبهه اعتدال‌گرایان افزود: ما پیگیر تشکیل دبیرخانه هفته احزاب هستیم و برخی برنامه ها در این هفته عمومی است و برخی برنامه ها نیز مقارن با افطار برگزار می شود.

کد N864279

وبگردی