آفتاب
به‌منظور بهره‌مندی بیشتر از دستاوردهای قرآنی

«نمایشگاه جشن رمضان» در 32 استان برگزار می‌شود

«نمایشگاه جشن رمضان» در 32 استان برگزار می‌شود

مدیر کل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:‌ نمایشگاه جشن رمضان از 25 خردادماه آغاز شده و تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد.

مدیر کل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:‌ نمایشگاه جشن رمضان از 25 خردادماه آغاز شده و تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اصغر امیرنیا در نشست خبری "جشن رمضان" با اشاره به برگزاری همزمان این جشن با نمایشگاه بین‌المللی قرآن اظهار کرد: با توجه به موفقیتی که سال گذشته در برگزاری جشن رمضان در 12 استان داشتیم، برای بهره‌مندی بیشتر مردم از دستاوردهای قرآنی این نمایشگاه امسال در 32 استان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه ‌«با توجه به محدودیتی که در کشور است امکان دیدن دستاوردهای نمایشگاه بین‌المللی برای همه وجود ندارد لذا نمایشگاه جشن رمضان را برگزار می‌کنیم» افزود: مسئولان ارشاد استان‌ها متولیان اصلی فرهنگ عمومی جامعه هستند و با توجه به علاقمندی مدیران کل ارشاد برنامه‌های جشن رمضان در 32 استان طراحی شده و به نوعی به مرحله اجرا درآمده است.

مدیر کل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: هدف از فعالیت‌های این نمایشگاه گسترش انس به فهم قرآن، توجه به محتوای قرآن برای همه آحاد جامعه بخصوص نسل جوان، آشنایی با معارف قرآن و ایجاد فضایی معنوی و پر از نشاط در جامعه به واسطه ماه ضیافت الهی است.

امیرنیا در ادامه با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که در روز اول ماه مبارک رمضان با قاریان قرآن داشتند، گفت: رهبری توصیه‌هایی را برای برپایی نمایشگاه قرآن داشتند و نشر و فرهنگ قرآن را وظیفه‌ی همه دانستند و امام راحل هم می‌فرماید: هیچ مکتبی بالاتر از قرآن نیست و این قرآن است که ما را هدایت می‌کند.

وی در ادامه با بیان این‌که « بهترین و کامل‌ترین دین و مذهب را داریم» تصریح کرد:‌ نمایشگاه امسال جشن رمضان برنامه‌ها و آیتم‌های متفاوتی دارد که بحث اول ما برپایی نمایشگاه است و کسانی که علاقمند به محصولات قرآنی هستند می‌توانند آخرین دستاوردها که شامل فروش محصولات قرآنی مثل دعا، ادعیه، صنایع دستی و غیره است را از طریق این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار دهند و ما در بعضی از استان‌ها برای نمایشگاه جشن رمضان از ناشران بومی استفاده کرده‌ایم.

مدیر کل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: همچنین در این نمایشگاه هنرهای دستی و تجسمی در معرض دید عموم قرار می‌گیرد. همچنین نمایشگاه عفاف و حجاب برگزار می‌شود تا آنهایی که می‌خواهند پوشش مورد نظر خود را تهیه کنند در این نمایشگاه بتوانند به آن محصولاتی که مد نظر دارند دست پیدا کنند.

امیرنیا یادآور شد: همچنین در این نمایشگاه محافل و مجالس قرآنی برپا می‌شود که مردم به این محافل قرآنی علاقه زیادی دارند و در این محافل می‌توان استعداد جوانان و نوجوانانی که به قرائت قرآن می‌پردازند را شناسایی کرد. همچنین برپایی محافل تدبر و تفسیری که مقام معظم رهبری بر برپایی این مجالس تاکید زیادی دارند یکی دیگر از برنامه‌های ماست چرا که مردم علاوه بر صوت و لحن باید فهم قرآن را هم فرا بگیرند.

وی عنوان کرد: ما در بحث مفاهیم تفسیری در استان‌ها از ائمه جماعات و جمعه بهره می‌گیریم و در برپایی این نمایشگاه تمام فعالان و دستگاه‌هایی که در عرصه‌ی قرآن حضور دارند فعال هستند.

مدیر کل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نشست‌های علمی موضوع بعدی است که ما به آن پرداخته‌ایم و سعی کرده‌ایم که از تمام امکانات و محققین قرآنی بهره ببریم همچنین در کنار این نشست‌های علمی بررسی مقالات قرآنی را نیز مورد توجه قرار داده‌ایم.

امیرنیا یادآور شد: استفاده از آواها و نغمات و هنرهای نمایشی و نمایش فیلم در نمایشگاه جشن رمضان امسال مورد توجه ماست. تجربه به خوبی نشان داده است که تئاتر خیابانی مخاطبان خاص دارد که می‌توان از این تئاتر برای ترویج قرآن بهره برد. بحث آواها و نغمات هم مخاطبان خاص خود را دارد و متاسفانه در بحث قرآن و عترت ما فیلم‌های محدودی داریم که باید به گونه‌ای عمل شود که در این عرصه هم پیشرفت حاصل شود.

وی با بیان این‌که «در این نمایشگاه از بحث ادبیات هم غافل نشده‌ایم و به شعر و قصه گویی در مباحث قرآنی نیز توجه کرده‌ایم» خاطرنشان کرد: به همین جهت شبهای شعر و خاطره را در نمایشگاه برگزار می‌کنیم.

وی افزود: همچنین مسابقه‌ای را طرحی کرده‌ایم که هر شب در هر استان بر اساس موقعیت جغرافیایی آن استان سوالاتی مطرح می‌شود که بر اساس قرعه کشی به نفراتی که پاسخ صحیحی داده‌اند جوایزی اهدا می‌شود.

مدیر کل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد:‌ در نمایشگاه امسال از بزرگان قرآن و عترت تقدیر می‌کنیم و در هر عرصه‌ای از جمله در عرصه‌های خبرنگاری، قاریان، مربیان، ناشران، نویسندگان، ائمه جمعه، جماعات و مفسران یک نفر معرفی و تقدیر می‌شود.

امیرنیا در ادامه گفت: ما 49 نمایشگاه جشن رمضان را در کل کشور برگزار می‌کنیم چرا که برخی از استان‌های اعلام آمادگی کردند که می‌توانند دو نمایشگاه را در استان خود برپا کنند، 555 محفل انس با قرآن و تلاوت آیات الهی برگزار می‌شود، 680 اجرای تواشیح، 256 نشست علمی و فرهنگی، 770 برنامه تئاتر، 165 برنامه فیلم کوتاه و مستند و 198 شب شعر و قصه گویی را در نمایشگاه امسال داریم و از 357 فعال قرآنی تقدیر می‌شود و جوایزی که برای مسابقات در نظر گرفته‌ شده، حدود 2 هزار و 316 جایزه است.

وی ادامه داد: برای برگزاری این نمایشگاه به نحو احسن، 32 ناظر را به استان‌ها فرستاده‌ایم تا در پایان نمایشگاه جشن رمضان، آسیب‌ها را شناسایی کنند.

امیرنیا گفت: برای این که بتوانیم شاهد یک اتفاق خوب قرآنی در کشور باشیم حدود 65 هزار جلد قرآن خریداری کرده‌ایم و تاکنون 90 تا 95 درصد آنها به استان‌ها ارسال شده است. همچنین 10 هزار جلد مفاتیح، 5 هزار جلد نهج‌البلاغه و 5 هزار جلد صحیفه سجادیه طراحی و چاپ شده است.

امیرنیا افزود: برای بهره برداری از ادعیه‌های این ماه مبارک حدود 10 هزار جلد ادعیه چاپ شده که ان‌شاءالله بر اساس مشارکت بین دستگاه‌ها پخش می‌شود و برای همکاری با طرح 1449حدود 10 هزار جلد سوره‌ی یاسین را چاپ کرده‌ایم که آن را در اختیار مردم قرار می‌دهیم.

انتهای پیام

کد N864180

وبگردی