آفتاب

اقدام جدید قاهره علیه الجزیره/بازداشت خبرنگار الجزیره در آلمان بنا به درخواست مصر

اقدام جدید قاهره علیه الجزیره/بازداشت خبرنگار الجزیره در آلمان بنا به درخواست مصر

پلیس آلمان بنا به درخواست مقامات مصری «احمد منصور»،خبرنگار، مجری و تهیه‌کننده شبکه خبری الجزیره را بازداشت کرد و او اکنون در بازداشت موقت پلیس فدرال آلمان است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، بنا به گفته یکی از مسوولان ارشد دادستانی مصر مسوولان دادستانی تاکنون چندین دادخواست بازداشت «احمد منصور» را به اتهام تجاوز، ربودن و سرقت به پلیس بین‌الملل (اینترپل) ارائه کرده‌اند.

به گفته این مسوول، احمد منصور به طور غیابی در پرونده شکنجه یک وکیل در میدان التحریر در تظاهرات سال 2011، به 15 سال حبس محکوم شده است.

پلیس آلمان نیز براساس درخواست مقامت مصری احمد منصور را در فرودگاه برلین بازداشت کرد و وی را به پلیس فدرال تحویل داد. قرار است امروز (یکشنبه) در مقابل دادگاه حاضر شود تا وضعیتش مورد بررسی قرار بگیرد.

به گفته عیسی الطیبی، خبرنگار الجزیره در برلین، روزنامه‌نگاران و صاحبان رسانه‌ها در آلمان با منصور همدردی کرده‌اند و محافل آلمان بازداشت منصور را از نتایج سفر اخیر عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر به آلمان می‌دانند که با خشم برخی احزاب و سیاستمداران آلمانی روبه‌رو شد.

در همین راستا مصطفی سواق، جانشین مدیرکل شبکه الجزیره ضمن درخواست از مقامات آلمانی برای آزادی سریع احمد منصور گفت که بازداشت‌ها و سرکوب‌ها از سوی مقامات مصری علیه روزنامه‌نگاران کاملا شناخته شده است. کشورها و در راس آن کشورهایی مثل آلمان که به آزادی بیان و مطبوعات احترام می‌گذارند نباید به ابزاری در حملات سرکوبگرانه که این آزادی‌ها را هدف قرار می‌دهند، تبدیل شوند.

وی افزود: احمد منصور از جمله با احترام‌ترین روزنامه‌نگاران در جهان عرب محسوب می‌شود و باید هرچه سریعتر آزاد شود.

سعد جبار، کارشناس حقوق بین‌الملل نیز در این باره می‌گوید: هیچ‌گونه پرونده‌ای علیه منصور وجود ندارد و قاضی آلمان تصمیم اینترپل را لغو و وی را آزاد خواهد کرد.

جبار گفت: نظام عبدالفتاح سیسی در افترا بستن به افراد شکست خواهد خورد.

دبیرکل اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران انگلیس نیز تاکید کرد: بازداشت منصور در راستای سرکوب روزنامه‌نگاران حرفه‌ای و خوار شمردن آزادی و عدالت است.

وی متعهد شد تا مانع از تحویل احمد منصور به مقامات مصری شود.

در همین حال احمد منصور از تمامی کسانی که پشت وی ایستاده‌اند قدردانی و اعلام کرد که تظاهراتی در آلمان در اعتراض به بازداشت وی برگزار خواهد شد.

وی در صفحه توییتر خود نوشت: «سوال من این است که چگونه دولت آلمان و پلیس بین‌الملل به ابزاری در دست نظام کودتا در مصر تبدیل شده‌اند.»

روابط بسیار بدی میان شبکه خبری الجزیره و مصر وجود دارد در سال 2013 نیز مصر سه روزنامه‌نگار الجزیره را بازداشت کرد. قاهره الجزیره و قطر را به حمایت از اخوان‌المسلمین و محمد مرسی، رئیس‌جمهور برکنار شده مصر متهم می‌کند.

فازلی آلتین، وکیل احمد منصور نیز گفته است که بنا به درخواست مصر وی به مدت دو روز در آلمان بازداشت خواهد بود. او اتهامات علیه موکل خود را مضحک و عجیب خواند.

انتهای پیام

کد N863828

وبگردی