آفتاب

درخواست برای افزودن قید «مهم» به طرح هسته‌ای/مخالفت هیات رئیسه

درخواست برای افزودن قید «مهم» به طرح هسته‌ای/مخالفت هیات رئیسه

تعدادی از نمایندگان در واکنش به خارج شدن طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای، دو درخواست برای بررسی سریع و همچنین دو نوبته این طرح در صحن علنی را به هیات رئیسه ارائه دادند.

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی پس از آنکه بررسی طرح یک فوریتی الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق ملت ایران در دستور کار صحن قرار نگرفت، تعدادی از نمایندگان در تذکرهای جداگانه‌ای به این موضوع اعتراض کردند.

در دستور کار صحن علنی که به صورت چاپ شده در اختیار نمایندگان و خبرنگاران قرار گرفته است، طرح الزام را به عنوان دستور جایگزین مطرح کردند.

بر این اساس 15 نفر از نمایندگان مجلس تقاضایی را به امضا رساندند که خواستار اضافه شدن «قید مهم» به عنوان طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای شدند.

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، در صورتی که کمیسیون یا 15 نفر از نمایندگان قید مهم را برای طرحی پیشنهاد کنند، رسیدگی به این قید باید بلافاصله در دستور کار مجلس قرار گرفت تا پس از پیشنهاد و اظهارات یک مخالف و یک موافق، به رای گذاشته شود.

علاوه بر این، طبق آیین‌نامه مجلس، در صورتی که مجلس قید «اهمیت» را تصویب کند، رسیدگی به طرح یا لایحه، دو شوری خواهد شد که در شور اول درباره کلیات، با در نظر گرفتن مواد مربوطه، بحث و اعتراض وارده به بعضی از شرایط و مواد قرارداد به عنوان پیشنهاد کتبی به کمیسیون ارجاع خواهد شد. این پیشنهادها باید 24 ساعت قبل از کمیسیون چاپ و در بین نمایندگان توزیع شود.

در شور دوم، موارد اعتراض و پیشنهادهای نمایندگان و همچنین نظر خود را درباره این موارد همراه با تصویب یا رد مواد بدون در نظر گرفتن تغییرات، در مجلس مطرح می‌کند.

علاوه بر این، 50 نفر از نمایندگان با امضای درخواستی، خواستار تعطیلی کمیسیون‌ها در نوبت عصر و بررسی طرح الزام دولت در دو نوبت کاری شدند.

تا زمانی که ابوترابی‌فرد، نایب رئیس مجلس در غیاب لاریجانی ریاست جلسه را بر عهده داشت، با طرح این دو درخواست در مجلس مخالفت کرد.

از دقایقی پیش لاریجانی ریاست جلسه را بر عهده گرفته است.

طرح استانی شدن انتخابات همچنان در دستور کار مجلس قرار دارد و پیشنهادات متعددی برای آن مطرح می‌شود و به نظر نمی رسد بررسی این طرح امروز به پایان برسد.

 

کد N863797

وبگردی