آفتاب

آیت‌الله قمی: بیداری اسلامی قابل سرکوب شدن نیست/درمورد گسترش تفکر داعش در کشورنگران نیستیم

آیت‌الله قمی: بیداری اسلامی قابل سرکوب شدن نیست/درمورد گسترش تفکر داعش در کشورنگران نیستیم

آیت‌الله قمی با تاکید بر اینکه تفکر داعش در بین مسلمانان جایگاهی ندارد، اظهار کرد:‌ طبق نظرسنجی‌هایی که در بین مردم منطقه صورت گرفته بخش قابل توجهی از آن‌ها گفته‌اند که داعش را نه تنها یک گروه اسلامی نمی‌دانند بلکه یک گروه تروریستی که در حال ضربه زدن به اسلام است قلمداد می‌کنند.

دکتر محسن قمی که هم فرزند شهید و هم برادر شهید است علاوه بر حضور در جریان پیروزی انقلاب اسلامی ، مسئولیت های مختلفی را پس از پیروزی انقلاب اسلامی از جمله نماینده ولی فقیه در دانشگاه‌ها ، عضو مجلس خبرگان رهبری ، استاد حوزه و دانشگاه ، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ، عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت (ع) و عضو هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی ، عضو هیئت نظارت بر مطبوعات و ... بر عهده داشته است ، او در اواسط هفته گذشته در آستانه فرا رسیدن ماه مبارک رمضان به دعوت خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا) از بخش‌های مختلف این مجموعه دیدار کرد و به سوالات خبرنگاران این خبرگزاری پاسخ داد.

نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی و آمریکایی تبعیت از سنت نبوی بود

این عضو مجلس خبرگان رهبری ، در ارتباط با نامه‌ای که مقام معظم رهبری اواخر سال گذشته به جوانان اروپایی و آمریکای شمالی نوشتند و در آن تاکید کردند که این جوانان در مورد اسلام حقیقی تحقیق کنند و مرعوب اسلام‌هراسی نشوند، گفت: این اقدامی که از سوی مقام معظم رهبری انجام شد به گونه‌ای تبعیت از سنت نبوی بود؛ چرا که پیامبر گرامی اسلام نیز یکی از اقدامات تبلیغی که انجام می‌دادند نامه نوشتن به جوامع غیرمسلمان بود. پیامبر اسلام حدود 110 نامه به جوامع غیرمسلمان نوشتند. امام خمینی نیز در تبعیت از این سنت نبوی به گورباچف آن نامه معروف را مرقوم کردند.

آیت‌الله محسن قمی در ایسنا

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه درواقع این وظیفه مصلحان دینی است که پیام دین را به زبان مورد فهم به همه مخاطبان ابلاغ کنند، ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز بر اساس رسالت رهبری‌ که دارند احساس کردند باید این کار را انجام بدهند و البته باید توجه داشت که عامل شتابزا که حوادث منطقه و جریان اسلام‌ستیزی در برخی از کشورهای اروپایی بود نیز در این زمینه تاثیرگذار بوده است.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: در سال‌های اخیر در این ارتباط با مسائلی مانند داستان سلمان رشدی، کاریکاتورهای دانمارکی در توهین به پیامبر اسلام، تهیه فیلم فتنه، آتش زدن قرآن و ... روبرو بودیم و اخیرا نیز حوادث شارلی ابدو رخ داد و این‌ها جزو عوامل شتابزایی بود که مقام معظم رهبری به این نتیجه رسیدند که در برابر این هجمه گسترده علیه اسلام این نامه را بنویسند و این سوال را مطرح کنند که چرا این هجمه گسترده علیه اسلام صورت می‌گیرد و در برابر ارزش‌های والایی که در اسلام نهفته است ، اربابان زر ، زور و تزویر چرا این گونه به وحشت افتاده‌اند و به رسانه‌های وابسته ماموریت دادند که فضا علیه اسلام را تیره کنند.

عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت (ع) با بیان اینکه مقام معظم رهبری از آن فضای تهدیدآمیز به عنوان یک فرصت جهت نوشتن نامه به جوانان اروپایی و آمریکای شمالی استفاده کردند، تصریح کرد: سید حسن نصرالله چندی پیش گفت یکی از امتیازات مقام معظم رهبری این است که تهدیدها را خیلی خوب به فرصت تبدیل می‌کنند و ایشان فضای اسلام‌ستیزی که در آن مقطع به وجود آمده بود را تبدیل به فرصت کردند و با نوشتن آن نامه ، انگیزه اسلام‌ستیزان را زیر سوال بردند و به جوانان اروپایی توصیه کردند که برای شناخت دقیق اسلام مراجعه مستقیم به منابع دینی داشته باشند و به صورت مستقیم با ارزش‌های آن آشنا شوند.

در نامه مقام معظم رهبری از زبان دیپلماسی فطرت استفاده شد

این عضو هیئت نظارت بر مطبوعات با بیان اینکه مقام معظم رهبری در این نامه از زبان دیپلماسی فطرت که مورد قبول همه است استفاده کردند، اظهار کرد: ایشان در این نامه این سوال را مطرح کردند که چرا مردم اروپا نسبت به حوادث تاریخی زمان خودشان همیشه یک نوع تاخر دارند. مثلا بعد از اینکه در جنگ جهانی اول و دوم ، ده‌ها میلیون نفر کشته شدند گفتند که این جنگ‌ها دوران شرمندگی مدرنیته بود یا در ارتباط با برده‌داری بعد از اینکه میلیون‌ها آفریقایی را به بردگی گرفتند و پایه‌های تمدنی خود را بر روی گوشت و پوست آن‌ها بنا نهادند بعدها آمدند و از این موضوع در ظاهر اظهار شرمندگی کردند. سوال این بود که چرا آن‌ها بعد از اتفاقات و جنایاتی که می‌افتد احساس شرمندگی می‌کنند. ایشان در نامه هشدار دادند که در مورد بحث اسلام نیز این اتفاق نیفتد که یک قرن بعد بگویند ما اشتباه کردیم و سیاست اسلام‌ستیزی خطا بوده است و درواقع از تجربه‌های تاریخی خود درس بگیرند.

نماینده پیشین مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در مورد بازتاب و انعکاس این نامه در سطح جهانی نیز اظهار داشت: البته برای مسئولان و دست اندرکاران این موضوع روشن بود که رسانه‌های نظام سلطه نامه را بایکوت خواهند کرد و یا این که براساس خواسته‌ها و نگاه خود بخشی از آن را منتشر می‌کنند. به همین دلیل انتشار این نامه از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی انجام شد و رسانه‌های مرتبط با نیروهای متدین و انقلابی توانستند این نامه را تا حد امکان به گوش مخاطبان اصلی‌اش برسانند. البته در مقایسه با امکانات و شرایط می‌توان گفت بازتاب نامه به یک وضعیت مطلوبی رسیده است هر چند که هنوز انعکاس آن تمام نشده و لازم است در مورد این نامه و محتوای آن مستندات و مقالاتی تهیه شود و نهادهای فرهنگی کشور برای تحقق اهداف آن که همان دسترسی جوانان اروپایی و آمریکایی به منابع اصیل اسلامی است تلاش کنند. نشریات و خبرگزاری ‌های کشور نیز باید به این سمت و سو حرکت کنند که زمینه دسترسی آسان جوانان اروپایی و آمریکایی به مطالب اصیل اسلام را راحت‌تر فراهم نمایند.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه از این جهت ما متاسفانه در وضعیت خوبی نیستیم، تصریح کرد: به طور مثال باید یک رسانه معارفی که معارف اصیل اسلامی را به زبان انگلیسی در اختیار جوانان اروپایی و آمریکایی قرار می‌دهد یا نشریات و پایگاه مرجعی که امکان مراجعه برای علاقه‌مندان را فراهم کند ، داشته باشیم . در ارتباط با متون آموزشی برای رشته‌های اسلام‌شناسی که در دانشگاه‌های غربی تدریس می‌شود با کمبودهایی مواجه هستیم و متاسفانه این رشته در این دانشگاه‌ها بیشتر توسط کسانی تدریس و اداره می‌شود که خود آن‌ها مسلمان نیستند. درواقع باید گفت در این زمینه‌ها کارهای روی زمین مانده زیادی وجود دارد که باید انجام شود.

آیت‌الله محسن قمی در ایسنا

تفکر داعش در بین مسلمانان جایگاهی ندارد

آیت‌الله قمی در بخش دیگری از این مصاحبه که همراه با بازدید از بخش‌های مختلف خبرگزاری ایسنا بود در پاسخ به سوالی در ارتباط با نحوه مقابله فرهنگی و فکری با تفکر داعش گفت : اکنون در سطح منطقه سه گفتمان اصلی حاکم است. از یک طرف گفتمان لیبرالیسم آمریکایی فعالیت دارد که اوج این گفتمان در عرصه فرهنگی،‌ سینمای هالیوود قلمداد می‌گردد. گفتمان دیگر وهابیت است که ریشه این تفکر در عربستان قرار دارد و گروه‌هایی مانند القاعده، طالبان،‌ داعش، الشباب، جبهه النصره و ... ریشه سرزمینی‌شان به عربستان و تفکرشان به وهابیت برمی‌گردد و گفتمان سوم نیز گفتمان انقلاب اسلامی است که با شعار کرامت حرکت و اقدام می‌نماید.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه داعش اولین و آخرین گروه تکفیری و تروریستی در منطقه نیست، ادامه داد: پیش از این طالبان و القاعده نتوانستند به اهداف و خواسته های خود برسند و عواملی که این گروه‌ها را ایجاد کرده بودند مجبور شدند چهره و نام مزدوران خود را عوض کنند و به جای القاعده اسامی جدید گروه های تروریستی را عرضه نمایند و ممکن است فردا نیز در پی اینکه این تفکر نتواند به اهداف خود دست پیدا کند نام دیگری را برای این گروه‌های تکفیری انتخاب کنند و با چهره جدیدی آن‌ها را تغذیه نمایند.

عضو هیئت نظارت بر مطبوعات با بیان اینکه تفکر داعش در بین مسلمانان جایگاهی ندارد، گفت: اخیرا در برخی از کشورهای اسلامی از جمله اردن، ترکیه،‌ عراق و افغانستان نظرسنجی‌هایی انجام شده و نتایج آن بیانگر این موضوع است که اکثریت مردم این کشورها داعش را یک گروه اسلامی نمی‌دانند ، حتی در سوریه و در مناطقی که به نوعی تحت کنترل داعش و جبهه النصره قرار دارد نیز بخش قابل توجهی از مردم در نظرسنجی‌ها گفته اند که داعش یک گروه اسلامی نیست بلکه تروریستی است.

گروه تروریستی داعش از نظر فکری بیشترین ضربه را به اسلام زده است

عضو هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به فعالیت‌های گروه تروریستی داعش برای ضربه زدن به اسلام اظهار کرد: این گروه تروریستی از نظر فکری بیشترین ضربه را به اسلام زده و به زیرساخت‌های برخی از کشورهای اسلامی مثل سوریه و عراق آسیب های جدی وارد کرده است. این گروه تروریستی باعث کشتار بسیاری از مسلمانان که بخش عظیمی از آن‌ها اهل سنت هستند گردیده و در عراق توسط این گروه تروریستی 57 هزار نفر کشته شده‌اند که اکثر آ‌ن‌ها از اهل سنت بوده‌اند .

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه گروه‌های تکفیری مثل داعش تلاش‌شان در راستای تخریب چهره اسلام در بین افکار عمومی جهان است، افزود: آن‌ها به اسلام خیانت کردند و اولویت دنیای اسلام که توجه به مساله فلسطین و مبارزه با صهیونیسم است را از بین بردند و این موضوع را به اولویت درجه دو و سه تبدیل کردند چنان‌که اسرائیل از این موضوع بسیار خوشحال است و صریحا نیز به این موضوع اشاره کرده که در حال حاضر در وضعیت خوبی قرار دارند چرا که به خاطر این درگیری‌ها ، مسلمانان بیشتر به مسائل داخلی خود مشغول هستند و کمتر به مسائلی مانند آزادی فلسطین توجه دارند.

وی با بیان اینکه به خاطر این حوادث در این دوران تاریخی مهم ، کشورهای مسلمان به جای اینکه به آینده تاریخ بشری فکر کنند مجبور شده‌اند که بر روی مسائل داخلی خودشان تمرکز نمایند ادامه داد: در این غفلت دشمنان تلاش دارند که یک بار دیگر با برنامه‌ریزی ، مدیریت جهان را به دست بیاورند و برای یکی دو قرن دیگر نظام سلطه را به نحوی ادامه دهند.

باید دیدگاه انتقادی اهل سنت در مورد گروه تروریستی داعش برای افکار عمومی جهان تبیین شود

قمی با بیان اینکه علاوه بر مقابله نظامی و امنیتی باید با این گروه از نظر فکری نیز مقابله شود اظهار کرد: مهم‌ترین مقابله فرهنگی با این گروه تروریستی این است که دیدگاه اهل سنت و تفاوت آن با این گروه تروریستی برای جهانیان تبیین شود و مشخص شود که آن‌ها خود را تحت پوشش مبارزه با شیعه پنهان کرده اند تا خودشان را سخنگوی اهل سنت جلوه دهند ، در حالی‌که مراکز مهم اهل سنت و علمای برجسته در برابر این تفکر موضع گرفتند که از جمله می‌توان به جامعه الازهر و بسیاری از علمای آفریقایی،‌ آسیای میانه و ... اشاره کرد. تعدادی از این علما نامه هایی نوشتند و اعلام کردند که داعش گروهی خارج از اسلام است.

گروه‌های تکفیری یک گروه اقلیت در جهان اسلام هستند

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این راستا گفت: مساله ای که متاسفانه در این قضیه رخ داده سوء استفاده از احساسات پاک جوانان مسلمان در کشورهای اروپایی است. این مسلمانان بعضا در غرب مورد تحقیر قرار گرفتند و برای این‌که این تحقیر را جبران کنند به داعش پیوسته‌اند و تصور بر این دارند که به وسیله این گروه می‌توانند هویت اجتماعی خود را بازیابی نمایند و این وظیفه رسانه‌ها و خبرگزاری‌هاست که در این ارتباط فعال شوند و این تصور غلط را از بین ببرند. یکی از وظایف رسانه‌های کشور این است که با علمای اهل سنت در نقاط مختلف دنیا مصاحبه کنند، دیدگاه های آنان را در ارتباط با داعش تبیین کنند تا جهانیان متوجه شوند که گروه‌های تکفیری یک گروه اقلیت در جهان اسلام هستند که جایگاهی ندارند و در واقع سخنگوی جهان اسلام نیستند.

این استاد حوزه و دانشگاه به کنفرانسی که چندی پیش از سوی آیت الله مکارم شیرازی در قم و در ارتباط با این موضوع برگزار شد، اشاره کرد و گفت: در این کنفرانس حدود هزار تن از علماء فرقه های اسلامی از نقاط مختلف جهان حضور پیدا کردند و در مورد مقابله فرهنگی با داعش و چگونگی این مقابله بحث و گفت‌وگو کردند.

آیت‌الله محسن قمی در ایسنا

در مورد گسترش تفکر داعش در کشور نگرانی وجود ندارد

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد برخی نگرانی‌ها در ارتباط با گسترش تفکر داعش در داخل کشور با رد این نگرانی‌ها ادامه داد: جوانان ما از نظر بلوغ فکری به جایی رسیده‌اند که می‌دانند این تفکر کاملا غیرانسانی و غیراسلامی است و ما خوشبختانه مشکلی در داخل کشور به صورت جدی و حاد در این زمینه نداریم .

قمی در ارتباط با برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه گروه تروریستی داعش به دنبال سرمایه‌گذاری‌هایی برای جذب نیرو در نقاط سنی نشین و مرزی کشور است، اظهار داشت: دغدغه داشتن در مورد مسائل فرهنگی امری مثبت است چرا که انسان موجودی قابل انعطاف است و خوب است که در مورد مسائل فرهنگی پیشگیری‌های لازم را انجام دهیم که در شرایط حساس غافلگیر نشویم اما از طرف دیگر نباید با بزرگ کردن مسائل، یاس و ناامیدی را در کشور ایجاد کنیم. علمای اهل سنت ایران بلااستثنا در همان روزهای اولی که جریان تکفیری داعش اعلام موجودیت کرد در برابر این جریان در بیانیه‌های دسته جمعی و فردی اعلام موضع کردند و آن را محکوم نمودند.

بیداری اسلامی به عنوان یک اعتقاد و جنبش فکری و فرهنگی قابل سرکوب شدن نیست

بیداری اسلامی یکی دیگر از موضوعاتی بود که آیت‌الله قمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در ارتباط با آن به بیان نقطه نظرات خود پرداخت .

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه اظهار کرد: بیداری اسلامی پدیده‌ای نیست که مربوط به دوره‌ها و سال‌های اخیر باشد بلکه سابقه آن حداقل به 150 سال قبل برمی‌گردد. البته در سال‌های اخیر با موج‌هایی از بیداری اسلامی روبرو بودیم که یک موج آن بعد از انقلاب اسلامی ایجاد شد. موج دیگری نیز بعد از مسائل عراق به وجود آمد و موج اخیرش نیز در قالب انقلاب‌هایی در برخی از کشورهای منطقه متبلور شد. البته برخی نمی‌خواستند بپذیرند که این تحولات و انقلاب‌ها بیداری اسلامی است و از آن به عنوان بهار عربی یاد می‌کردند.

قمی به بیان تفاوت ‌های بهار عربی و بیداری اسلامی پرداخت و گفت : کسی که از این تحولات به عنوان بهار عربی یاد می‌کند بر ناسیونالیسم و ملی‌گرایی تاکید می‌کند و نگاهی نیز به غرب دارد. تلاش دارد که ارزش‌های غربی را مطرح کند و این اصطلاح برای اولین بار در دانشگاه‌های غربی مطرح شد، اما از سوی دیگر بیداری اسلامی بر یک نوع تفکر، ایدئولوژی، اعتقاد و فرهنگ تاکید دارد و در بیداری اسلامی ، استقلال فرهنگی و در برخی از مواقع تقابل با فرهنگ غرب دارای جایگاه ویژه‌ای است. لذا وقتی می‌گوییم بیداری اسلامی باید آن را به عنوان یک طرز تفکر، اعتقاد و جنبش فکری و فرهنگی در نظر بگیریم که قابل سرکوب شدن نیست.

بیداری اسلامی ذاتا یک پدیده فکری و فرهنگی است نه یک پدیده صرفا سیاسی

قمی در این ارتباط ادامه داد : ‌اگر بیداری اسلامی را منحصر در به دست گرفتن حاکمیت و قدرت بدانیم آن موقع این مبحث وجود دارد که در مصر حاکمیت دوام نیاورد یا در تونس آن چیزی که مردم انقلاب کردند و می‌خواستند نشد، در یمن و بحرین مردم هنوز مشغول مبارزه هستند. ولی باید توجه داشت که بیداری اسلامی ذاتا یک پدیده فکری و فرهنگی است نه یک پدیده صرفا سیاسی برای به دست آوردن قدرت و براساس همین تفکر ، بیداری اسلامی نه تنها سرکوب نشده بلکه روز به روز گسترش پیدا می‌کند و وسعت آن به حدی است که جوانان مغرب زمین نیز به دنبال این هستند که به هویت واقعی خودشان پی ببرند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه کار ما در بیداری اسلامی خیلی راحت‌تر از آمریکایی‌ها و غربی هاست ، به بیان علت این موضوع پرداخت و گفت: حرکت ما در بیداری اسلامی براساس مشی فکری و ذاتی مردم منطقه است و راه برای حرکت باز است ولی آمریکایی‌ها برخلاف جریان آب شنا می‌کنند و تاکنون نیز نتوانسته‌اند اهداف خود را به پیش ببرند. در کنفرانس« کمپ دیوید» که چند هفته پیش با حضور سران برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس در آمریکا به میزبانی اوباما برگزار شد ، رییس جمهور آمریکا خطاب به سران کشورهای عربی گفته چرا شما نتوانسته‌اید در منطقه گروه‌هایی مانند حشد الشعبی، انصارالله و یا حزب الله ایجاد کنید. این سخن بیانگر این است که بیداری اسلامی که براساس فطرت مردم منطقه حرکت می‌کند توانسته به این موفقیت‌ها دست پیدا کند ولی حرکت جریان مقابل چون غصبی است با بن‌بست روبرو شده است.

آینده منطقه خاورمیانه را بیداری اسلامی رقم می‌زند

قمی با تاکید بر اینکه ما بیداری اسلامی را باور داریم افزود: آینده منطقه خاورمیانه را بیداری اسلامی رقم می‌زند. البته حوادثی که در منطقه ایجاد شده مشکلاتی را در فرایند بیداری اسلامی ایجاد کرده ولی فقط سمت و سوی این حرکت را عوض نموده و این بیداری به جای حرکت در عرصه‌های حاکمیتی در قالب حرکت‌های فرهنگی و فکری فعالیت خود را به پیش می‌برد و هرجا که زمینه‌اش فراهم باشد بروز و ظهور می یابد.

تعطیلی موقت اعزام به حج عمره در راستای حفظ کرامت انسانی صورت گرفت

تعطیلی موقت اعزام به حج عمره در پی هتک حرمتی که تنی چند از ماموران سعودی در فرودگاه جده به دو تن از نوجوانان زائر ایرانی انجام داده بودند یکی دیگر از سوالاتی بود که خبرنگار ایسنا از آیت الله قمی پرسید که وی در پاسخ گفت : ‌ در اسلام بر موضوع کرامت بسیار تاکید شده و قرآن بیشترین وصفی که برای خودش به کار برده «قرآن کریم» است. درواقع باید گفت قرآن گفتمان کرامت است و این که هیچ انسانی حق ندارد کرامت خود را مورد آسیب و چالش قرار دهد. ما در فقه موضوعی داریم که اگر کسی می‌خواهد وضو و یا غسل انجام دهد و آبی در اختیار ندارد و باید برای گرفتن آب به کسی مراجعه کند که منت می‌گذارد آن مسلمان حق ندارد که زیر بار منت برود و حتی اگر با منت آن آب را گرفت وضو و غسلش پذیرفته نیست و باید تیمم کند چرا که کرامت انسانی هدیه‌ای الهی است که از آن خداوند است و نباید در معرض خدشه قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: در این خصوص بحث حج هم مطرح است. البته تعطیلی موقت حج در راستای حفظ کرامت انسانی قبل از انقلاب نیز سابقه داشته است زمانی که در دادگاه‌ها در عربستان اعلام کردند نباید شهادت شیعیان را بپذیرند و در آن زمان «میرزا ابوالحسن اصفهانی» اعلام کرد که تا زمان لغو این حکم از سوی دولت حجاز ، شیعیان نباید به حج بروند و دراین مورد اخیر هم بحث کرامت انسانی مطرح بوده است.

آیت‌الله محسن قمی در ایسنا

ماههای رجب، شعبان و رمضان اردوگاه بزرگ تربیتی خداوند هستند

نماینده پیشین مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها که در آستانه فرارسیدن ماه مبارک رمضان در خبرگزاری ایسنا حضور پیدا کرده بود در بیان فرائض این ماه و توصیه‌اش به دانشجویان جهت بهره‌مندی هرچه بیشتر از فضائل ماه میهمانی خدا اظهار کرد: در سنت پیامبر اسلام، ائمه اطهار و پیشوایان دینی این مساله متداول بوده که آن‌ها قبل از ورود به ماه مبارک رمضان خطبه‌هایی در بیان اهمیت این ماه می‌خواندند مثلا مشهور است که پیامبر اسلام در آخرین جمعه ماه شعبان خطبه‌ای در ارتباط با صفات و برکات این ماه بیان ‌کردند و این نشان از اهمیت و جایگاه ماه مبارک رمضان دارد که اوج و قله آن لیالی قدر است.

وی با بیان اینکه دانشجویان ما باید خود را در میدان مغناطیسی و معنوی این ماه قرار دهند اظهار کرد: سه ماه رجب، شعبان و رمضان به نوعی اردوگاه بزرگ تربیتی خداوند هستند که باید از آن‌ها بهترین استفاده را کرد ، چنان که گفته شده مشکلات در زندگی روزمره مردم براساس تابش رحمت الهی در این ایام از بین می‌رود.

انتهای پیام

کد N863787

وبگردی