آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

سفیر پیشین ایران در یمن: انصارالله تسلیم فشارهای عربستان نمی‌شود

سفیر پیشین ایران در یمن: انصارالله تسلیم فشارهای عربستان نمی‌شود

مذاکرات طرف‌های درگیر یمنی در ژنو بدون هیچ گونه توافق نهایی یا تعیین موعد برای دور جدید مذاکرات در عصر روز جمعه به پایان رسید، گرچه فرستاده سازمان ملل در امور بحران یمن تاکید دارد نتایج مذاکرات مثبت بوده و هم‌چنان به آن خوشبین است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «اسماعیل ولد الشیخ احمد در این‌باره گفت: با وجود توافق نداشتن طرف‌های یمنی در مذاکرات ژنو، این مذاکرات فایده زیادی داشت چرا که زمینه را برای رسیدن به توافق آتش‌بس و عقب‌نشینی از شهرهای یمن فراهم کرد. گرچه ایجاد آتش‌بس در این منطقه نیاز به گفت‌وگوهای زیادی دارد اما تحقق این مساله به سرعت ممکن است.

او تاکید کرد: قرار است گزارشی در ارتباط با مذاکرات ژنو به اعضای شورای امنیت در نیویورک ارائه کند.

از دیگر سو ریاض یاسین، وزیر خارجه دولت مستعفی و فراری یمن، که مسوولیت "هیات ریاض" در مذاکرات ژنو را بر عهده داشت، اعلام کرد:‌ شکست مذاکرات ژنو به معنای پایان راه نیست.

وی انصارالله را مسوول شکست و کارشکنی در مذاکرات ژنو دانست.

در همین حال عادل شجاع، عضو حزب کنگره ملی یمن و از اعضای هیات شرکت کننده در مذاکرات ژنو اظهار کرد: آن‌ها در این مذاکرات، نامه‌های تهدیدآمیزی از سوی سفیر آلمان و اتحادیه اروپا در خصوص پذیرش و یا بر عهده گرفتن عواقب و پیامدهای اوضاع آینده یمن دریافت کرده‌اند.

او افزود: گروهی که به نمایندگی از دولت مستعفی یمن در مذاکرات ژنو شرکت کرده بودند فهرست کاری را ارائه کردند و ما منتظر بودیم آن را بررسی کنیم اما پس از این که فهرست دیگر و شروط متفاوتی دریافت کردیم غافلگیر شدیم. این طرف‌ها از طریق فهرستی که ارائه دادند، می‌خواستند ارتش یمن از شهرهای این کشور عقب‌نشینی کرده و حملات به یمن هم‌چنان ادامه داشته باشد. به نحوی که این فهرست به تجاوز عربستان به یمن مشروعیت می‌بخشید.

در ادامه این اظهارنظرها توفیق الحمیری، یکی دیگر از رهبران جنبش انصارالله اعلام کرد که این جنبش از شهرهای عدن، تعز و بقیه شهرها عقب‌نشینی می‌کند به این شرط که سازمان ملل تحویل سلاح‌های القاعده را تضمین کند.

وی افزود: القاعده طرف اصلی بحران یمن محسوب می‌شود و هیات دولت مستعفی یمن به رهبری منصور هادی نماینده هیچ جنبش سیاسی نیست.

در تحولات میدانی یمن نیز جنگ مرزی عربستان و یمن وارد مرحله جدیدی شد و جنگنده‌های ائتلاف سعودی بامداد روز شنبه حملات هوایی خود صنعا را از سر گرفتند.

در این راستا ساکنان صنعا در مصاحبه با خبرگزاری آلمان عنوان کردند که زنجیره حملات هوایی از سوی جنگنده‌های سعودی به فرودگاه صنعا و پایگاه نظامی الدیلمی صورت گرفته است.

از دیگر سوء یک منبع نظامی دیگر در یمن خاطرنشان کرد که ارتش یمن و کمیته‌های مردمی توانستند به پایگاه نظامی المنجره عربستان در منطقه الطوال یورش ببرند و ساختمان فرماندهی این پایگاه را تخریب و سپس عقب‌نشینی کنند، ارتش یمن نیز اعلام کرد که سلاح‌های مختلف عربستانی را که در اردوگاه اللبنات در استان الجوف در شمال یمن کار گذاشته شده بود مصادره کرده است. (این اردوگاهی است که نیروهای امنیتی یمن پس از درگیری با افراد مسلح القاعده آن را بازپس گرفتند.)‌

سفیر پیشین ایران در یمن در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مورد علت شکست مذاکرات ژنو اظهار کرد: در همان ابتدا که بحث برگزاری مذاکرات ژنو مطرح شد، عربستان سعودی اقدام به کارشکنی‌هایی کرد چرا که این کشور از حملات هوایی خود به یمن دستاوردی کسب نکرده است.

اصغر قریشی با اشاره به تلاش عربستان برای تحمیل منصور هادی، رییس‌جمهور مستعفی یمن به مردم این منطقه ادامه داد: عربستان در ابتدا نشستی را در ریاض برگزار کرد که این نشست نیز دستاوردی همراه نداشت و با وجود تلاش‌هایی که از طریق فشارهای سیاسی و حملات هوایی به مردم یمن وارد کرده تاکنون نتوانسته به یک دستاورد قابل توجه دست پیدا کند.

وی با اشاره به دیدگاه‌های "هیات ریاض" در مذاکرات ژنو به سرپرستی وزیر خارجه دولت مستعفی یمن تصریح کرد‌: این هیات با هماهنگی عربستان خواسته‌های خود را مطرح کرد و تاکید کرد که انصارالله از مناطقی که در اختیار گرفته عقب‌نشینی کند و سلاح‌های خود را تحویل دهد.

سفیر پیشین ایران در یمن با بیان این که در واقع هیات ریاض اصرار داشت که قطعنامه شورای امنیت که به صورت یک‌طرفه در ارتباط با بحران یمن صادر شده است، اجرایی شود گفت: این تلاش‌ها از سوی این هیات در حالی صورت گرفت که این قطعنامه زمینه اجرایی ندارد.

هیات انصارالله که در مذاکرات ژنو حضور پیدا کرده بود در نامه‌ای به بان‌کی‌مون خواهان دیدار فوری با دبیرکل سازمان ملل متحد شد.

انصارالله در این نامه اعلام کرده در مسیر سفر به ژنو با موانعی روبه‌رو شده که مانع از رسیدن این هیات در موعد مناسب به محل مذاکرات شده است.

آن‌ها در نامه خود تاکید کردند: ما و مردم یمن حق داریم که با بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل ملاقات کنیم همان‌طور که هیات ریاض از این مساله برخوردار شد.

هم‌چنین از دیگر سو شورای امنیت در بیانیه‌ای حملات تروریستی به مساجد صنعا را که منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر شده است، محکوم است.

سخنگوی سازمان ملل در یک کنفرانس خبری اعلام کرد:‌ این سازمان خواهان فراهم کردن یک میلیارد و 600 میلیون دلار برای مقابله با فاجعه قریب‌الوقوع انسانی در یمن است.

قریشی با اشاره به این که انصارالله اعلام کرده که آمادگی دارد از شهرهایی که تحت نظرش است، خارج شود ولی در مقابل، باید القاعده نیز توسط سازمان ملل خلع سلاح شود گفت:‌ در واقع انصارالله این سوال را مطرح می‌کند که اگر از این مناطق خارج شود چه گروهی قرار است کنترل این مناطق را بر عهده بگیرد. از طرفی دیگر از قدرتمند شدن هر چه بیش‌تر القاعده در این منطقه نگران است.

وی با بیان این که خروج انصارالله از مناطقی که در اختیارش است خواسته‌ای عملی نیست، تصریح کرد: به نظر می‌رسد با توجه به نتیجه نرسیدن مذاکرات صلح ژنو درگیری‌ها در این منطقه هم‌چنان ادامه پیدا کند.

سفیر پیشین ایران در یمن با اشاره به این که انصارالله همواره تاکید بر مذاکرات یمنی – یمنی داشته است، گفت:‌ از طرف دیگر این گروه که دارای پشتوانه وسیع مردم در یمن است به هیچ وجه حاضر نیست که تسلیم فشارهای عربستان شود.

انتهای پیام

کد N863481

وبگردی