آفتاب

نخست وزیر صربستان آماده ادای احترام به قربانیان سربرنیستا است

نخست وزیر صربستان آماده ادای احترام به قربانیان سربرنیستا است

نخست وزیر صربستان در اقدامی با هدف بهبود روابط با بوسنی گفت، آماده است تا به سربرنیستا رفته و به یاد و خاطره 8000 مسلمان بوسنی که دو دهه پیش توسط صرب‌های بوسنی کشته شدند، ادای احترام کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، الکساندر ووجیچ، نخست وزیر صربستان به خبرنگاران گفت: به عنوان نخست وزیر دولت صربستان آماده‌ام تا به قربانیان بی‌گناه سربرنیتسا که در ژوئیه سال 1995 میلادی در وحشتناک‌ترین فصل جنگ 1992 تا 1995 میلادی بوسنی کشته شدند، تعظیم کرده و ادای احترام کنم.

وی افزود: من دست دوستی و صلح را به سوی مسلمانان بوسنی دراز می کنم. ما باید در صلح زندگی کنیم. اگر شما من و دست دوستی‌ام را می‌خواهید آماده‌ام تا 11 ژوئیه (20 خرداد) برای مراسم بزرگداشت بیستمین سالروز این قتل عام به سربرنیتسا بیاییم.

ووجیچ ادامه داد: بلگراد مسولان این قتل عام را که مرتکب جنایتی وحشتناک شده‌اند خوار می‌شمارد.

در همین حال رئیس انجمن تشکیل شده توسط زنان مردانی که در این قتل عام کشته شدند، هشدار داد: شرکت در این مراسم مساله دعوت نیست بلکه مساله شعور و هوشیاری است.

وی افزود: ما از هیچ کس دعوت نمی‌کنیم و مانع هیچ کس نیز برای شرکت در این مراسم نمی‌شویم. ووجیچ باید خیلی وقت پیش به سربرنیتسا می‌آمد.

نزدیک به 8000 پسر و مرد مسلمان 11 ژوئیه سال 1995 میلادی توسط نیروهای صرب بوسنی در سربرنیتسا کشته شدند. این بدترین قتل عامی است که از زمان جنگ جهانی دوم در خاک اروپا رخ داده است. از زمان این جنگ روابط میان بوسنی و صربستان مخدوش شده چرا که که در جریان جنگ بلگراد از نیروهای صرب بوسنی حمایت کرد. سال‌ها صربستان و سیاستمداران صرب بوسنی این میزان تلفات را که توسط دادگاه‌ها بین‌المللی نسل کشی خوانده می‌شود، رد کرده‌اند.

ووجیچ همچنین متعهد، به مبارزه علیه افرادی شد که با ارتکاب چنین جنایتی در سربرنیتسا آبروی مردمشان را خدشه‌دار کرده‌اند و به بازداشت و محاکمه آن‌ها ادامه خواهد داد.

انتهای پیام

کد N863398

وبگردی