آفتاب
سفیر کرواسی در ایران خواستار شد

توسعه روابط تجاری و اقتصادی ایران و کرواسی

توسعه روابط تجاری و اقتصادی ایران و کرواسی

سفیر کرواسی در ایران گفت: خواستار توسعه روابط منسجم با ایران به ویژه در حوزه مناسبات تجاری و اقتصادی هستیم.

به گزارش خبرنگار ایسنا در زنجان، استریبور کیکرتس با حضور در جمع تعدادی از فعالان اقتصادی استان زنجان، اظهار کرد: حضور در زنجان و آشنایی با پتانسیل‌های این استان فرصت خوبی برای روابط منسجم دوطرفه در حوزه روابط تجاری و اقتصادی را فراهم می‌کند.

وی افزود: بسیاری از سرمایه‌گذاران خواستار عقد قرارداد هستند، اما آنچه مهم است پیگیری و استمرار این روابط است.

کیکرتس تصریح کرد: انرژی یکی از اموری است که می‌تواند مورد همکاری دو کشور قرار گیرد و جایگاه‌های جذابی برای دو طرف ایجاد کند. علاوه بر آن صنایع غذایی و فرآوری این حوزه، صنعت ساختمان و همچنین صنایع ریلی نیز می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

غلامحسین جمیلی، رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان نیز گفت: توجه به تسهیلات دو جانبه در مناسبات تجاری، تسهیل‌گر این روابط بوده و می‌تواند مورد توجه طرفین در دو کشور قرار گیرد.

وی اظهار کرد: از شش ماه گذشته پیگیر فعالیت شورای بازرگانی ایران و کشورهای حوزه بالکان بودیم که به لحاظ پاره‌ای مشکلات هماهنگی با این 9 کشور، فعالیت کامل این شورا هنوز به طور کامل محقق نشده است ولی با تصمیم‌گیری‌های صورت گرفته این روابط به صورت جداگانه در دستور کار قرار گرفته و در نهایت با تشکیل کنفدراسیون، فعالیت‌های صورت گرفته را به صورت مشترک در آن شورا دنبال خواهیم کرد.

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان افزود: حضو سفیر کرواسی در استان زنجان به لحاظ معرفی پتانسیل‌های موجود در حوزه‌های مختلف می‌تواند زمینه همکاری‌های مشترک تجاری و اقتصادی را به خوبی فراهم کند. همچنین توجه به تسهیلات دو جانبه در مناسبات تجاری تسهیل‌گر این روابط بوده و می‌تواند مورد توجه طرفین در دو کشور قرار گیرد.

همچنین مرتضی شهامی، مدیرکل فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات استان زنجان نیز گفت: حمایت از شرکت‌های نوپا در زمینه فعالیت ICT مورد توجه جدی وزارت ارتباطات قرار دارد.

وی اظهار کرد: با تایید رئیس‌جمهور در سفر اخیر استانی خود به زنجان، این استان به عنوان قطب برق، الکترونیک و فن‌آوری اطلاعات کشور شناخته شد و ظرفیت‌های خوبی به لحاظ حضور سرمایه‌گذاران در این حوزه فراهم شده است.

شهامی افزود: در همین راستا توسعه شرکت‌ها و کسب و کار حوزه ICT استان با شرکت‌هایی که قابلیت‌های سرمایه‌ گذاری دارند در دستور کار است.

او با بیان اینکه حمایت از شرکت‌های نوپا در این حوزه مورد توجه جدی وزارت ارتباطات قرار دارد، تصریح کرد: حضور شرکت‌های موفق از کشورهایی که در این زمینه فعالیت دارند می‌تواند زمینه خوبی برای تبادل تجربیات باشد.

ابوالفضل عباسچیان، رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی استان زنجان نیز در ادامه این نشست گفت: سهم زنجان در تولید برخی از محصولات کشاورزی کشور قابل توجه است.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه زنجان پتانسیل خوبی برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف دارد و یکی از این موارد نزدیکی به 50 درصد بازار تولید و مصرف در شعاع 400 کیلومتری این استان است، لذا آمادگی همراهی و مشاوره با سرمایه‌گذارن در حوزه‌های مختلف را داریم.

این مقام مسئول تاکید کرد: زنجان دارای پتانسیل‌های خوبی در حوزه‌های مختلف صنعتی، معدنی بوده و علاوه بر آن با دارا بودن تنوع آب و هوایی تولید انواع محصولات کشاورزی را دارد و در حال حاضر در تولید سیب‌زمینی، لوبیا، زیتون، انگور و زردآلو سهم قابل توجهی در تولید ملی این محصولات را به خود اختصاص داده است.

کریم حسین‌خانی، مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری زنجان گفت: بخش خصوصی کمک کار دولت در زمینه شناساندن پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری باشد.

وی اظهار کرد: بخش خصوصی با همکاری صمیمانه و نزدیک خود می‌تواند کمک کار بسیار خوبی برای دولت در زمینه شناساندن پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری در حوزه خارجی باشد.

او خاطرنشان کرد: به لحاظ وجود مناسبات و ظرفیت‌های خوبی که بین ایران و کرواسی وجود دارد استان زنجان نیز نهایت تلاش خود برای ایجاد این روابط تجاری را در برنامه داشته و بخش خصوصی نیز با مطالعه و نیازسنجی می‌تواند در این حوزه ورود خوبی داشته باشد.

انتهای پیام

کد N863387

وبگردی