آفتاب

دعوت از آمریکا برای تصمیم گیری درباره آینده نیروهای مسلح انگلستان

دعوت از آمریکا برای تصمیم گیری درباره آینده نیروهای مسلح انگلستان

تصمیم انگلستان برای صرفه جویی در هزینه ها از راه کاهش بودجه نظامی کشور، هشدار آمریکا درخصوص تنزل جایگاه لندن در عرصه بین الملل را در پی داشته است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیویورک تایمز،  انگلستان که قصد دارد بودجه نظامی خود را کاهش دهد در تلاش برای رفع نگرانی واشنگتن از یک مقام آمریکایی دعوت کرد تا به هیأتی ملحق شود که با هدف تصمیم گیری درباره آینده نیروهای مسلح انگلستان تشکیل شده است.

در همین رابطه، «مایکل فالن» وزیر دفاع انگلستان اعلام کرد که خود شخصا از یکی از مقامات آمریکایی برای حضور در این هیأت دعوت کرده است. البته وی به نام این شخص اشاره ای نکرد.

علاوه بر این، فالن به دیگر حوزه های همکاری نظامی بین دو کشور اشاره کرد و مدعی شد که حمله هوایی آمریکا علیه «مختار بالمختار» از یکی از پایگاه های هوایی این کشور که در لیبی قرار دارد سازماندهی شده است.

وی در ادامه، کاهش حضور انگلستان در عرصه جهانی را تکذیب کرد. سخنان فالن در پی اعتراض به کم رنگ شدن نقش لندن به دلیل کاهش سالانه بودجه نظامی کشور ایراد شد. علاوه بر این تلاش انگلستان برای برگزاری رفراندوم خروج از اتحادیه اروپا هم تاثیرات منفی بر روی قدرت اقتصادی لندن خواهد داشت. ضمنا، کاهش بودجه نظامی انگلستان بودجه نیروهای ناتو (کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی) را هم متاثر می سازد.

ارتش انگلستان قرار است تا سال ۲۰۲۰ تعداد نیروهای خود را حدود ۲۰ درصد کاهش دهد. گفته می شود که احتمالا امسال بودجه نظامی انگلستان به زیر نمودار تعیین شده از سوی ناتو می رسد. بر حسب این نمودار سازمان پیمان آتلانتیک شمالی از اعضای خود می خواهد که ۲ درصد از درآمد ناخالص داخلی خود را برای مصارف نظامی صرف کنند.

از میان ۲۸ کشور عضو ناتو، ۷ کشور کمتر از ۱ درصد از درآمد ناخالص داخلی خود را به بودجه نظامی اختصاص می دهند و ۲۰ کشور هم تنها ۱.۵ درصد از این درآمد را صرف امور نظامی می کنند. به همین دلیل است که کاهش بودجه نظامی انگلستان به عنوان یکی از بهترین متحدان آمریکا موجب نگرانی واشنگتن شده است.

کد N863182

وبگردی