آفتاب

وزارت خارجه آمریکا: 16 هزار تروریست خارجی از 90 کشور جهان به داعش پیوسته‌اند

وزارت خارجه آمریکا: 16 هزار تروریست خارجی از 90 کشور جهان به داعش پیوسته‌اند

وزارت خارجه آمریکا با انتشار گزارشی درباره تروریسم اعلام کرد: بیش از 16 هزار تروریست خارجی از بیش از 90 کشور جهان تاکنون به داعش پیوسته‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری اخبار مصر، وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود درباره تروریسم جهانی با اشاره به کشته شدن نزدیک به 33 هزار تن و زخمی شدن 34 هزار و 700 تن دیگر در جریان تقریبا 13 هزار و 500 حمله تروریستی در سراسر جهان در سال گذشته میلادی اعلام کرد: تاکنون بیش از 16 هزار تروریست خارجی از بیش از 90 کشور جهان به گروه تروریستی داعش پیوسته‌اند.

این گزارش نشان می‌دهد که در طول یک سال گذشته تعداد حملات تروریستی با 35 درصد افزایش نسبت به سال 2013 به 13 هزار و 463 حمله تروریستی در سال 2014 رسیده است.

همچنین تعداد قربانیان این حوادث در سال 2014 افزایش یافته و با افزایش 9700 حمله که در آنها 17 هزار و 800 تن کشته شدند. تعداد کل کشته‌ها در سال گذشته به 32 هزار و 727 تن رسید. بیشتر این حملات تروریستی در کشورهای عراق، پاکستان، افغانستان، هند، نیجریه و به ویژه سوریه رخ داده که در میان آنها نزدیک به 20 حمله تروریستی باعث کشته شدن یبش از 100 تن گردید این در حالی است که در سال 2013 تنها شاهد دو نمونه از این حملات گسترده بوده‌ایم.

گروه تروریستی «داعش» در خاورمیانه و گروه تروریستی «بوکو حرام» در نیجریه در گزارشی وزارت خارجه آمریکا جایگاه برجسته‌ای دارند.

طبق این گزارش گرچه القاعده به نظر می‌رسد که به عنوان رهبر آنچه «جنبش جهانی برای مقابله با رشد سریع داعش» خوانده می‌شود، دیگر فعالیت چندانی ندارد اما هنوز هم خطرناک است و تهدیدی برای جهان محسوب می‌شود.

با وجود آنکه القاعده در رهبر مرکزی خود دچار ضعف و تزلزل شده اما این تشکیلات تروریستی هنوز هم در زمینه تعیین خط مشی و الهام‌بخش به شبکه جهانی گروه‌های تروریستی وابسته به خود از جمله شاخه آن در شبه‌جزیره عرب کانونی محوری است. همان گونه مشاهده می‌شود این شاخه القاعده در شبه جزیره عرب، هنوز هم در یمن و کل منطقه و حتی آمریکا تهدیدی همیشگی است.

حتی جنبش جوانان سومالی و شاخه القاعده در مغرب اسلامی و جبهه النصره (شاخه القاعده در سوریه) نیز هنوز هم تهدیدی برای منطقه و جهان محسوب می‌شوند.

طبق این گزارش، حملات تروریستی ضد بشری رویکرد دائمی گروه‌های تروریستی در سال گذشته بود.

بوکوحرام و داعش از روش‌های وحشتناکی چون بریدن سر و به صلیب کشیدن قربانیان خود برای به وحشت انداختن مخالفانشان استفاده کردند.

همچنین هر دو گروه روش‌های وحشیانه‌ای چون سنگسار، حملات بی‌هدف، کودک‌ربایی، به بردگی کشیدن زنان و برده‌داری را نیز در پیش گرفتند.

در این گزارش علت افزایش حملات تروریستی در سطح جهان، وجود دولت‌های ضعیفی چون یمن، سوریه، لیبی، عراق و نیجریه اعلام شده که زمینه مناسب برای رشد افراطی‌گری و خشونت را فراهم کرده‌اند.

تروریسم در سال 2014 با افزایش آدم‌ربایی‌ها و گروگان‌گیری همراه بود به طوری که تعداد افراد ربوده شده و یا گروگان گرفته شده در سال 2014 به بیش از 9400 تن رسید و این رقم سه برابر بیشتر از این تعداد در سال 2013 است. به نظر می‌رسد که این‌گونه اقدامات به رویکردی رایج میان تروریست‌های سوریه، عراق و نیجریه بدل شده است.

در این گزارش ضمن اشاره به پیشروی داعش در خاک عراق و سوریه اعلام شده است که سیل مهاجرت تروریست‌های خارجی به کشورهای سوریه و عراق برای پیوستن به داعش ادامه یافته و جنگ داخلی سوریه در این امر نقش بسزایی داشته است.

16 هزار تروریست خارجی که از بیش از 90 کشور جهان به داعش پیوسته‌اند به تنهایی از تعداد تروریست‌های خارجی که طی 20 سال گذشته به افغانستان، پاکستان، عراق، یمن و یا سومالی سفر کرده‌اند، بیشتر بوده است.

در این گزارش، لیست سالانه کشورهای حامی تروریسم نیز منتشر و اعلام شد، نام کشور کوبا رسما در 29 مه از لیست خارج شد ولی هنوز نام کشورهای سودان، سوریه و ایران در این لیست وجود دارد.

تینا کیدانوا، نماینده سازمان ملل برای مبارزه با تروریسم در کنفرانس مطبوعاتی که به مناسبت انتشار این گزارش برگزار شد، گفت: ما هنوز هم نسبت به فعالیت‌های سپاه پاسداران ایران در حمایت از حزب‌الله و دیگر گروه‌ها نگرانیم.

وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: پیامدهای مربوط به حمایت از فعالیت‌های تروریستی هرگز در مذاکرات فعلی ما با ایران درباره مساله هسته‌ای تاثیری نخواهد داشت و ما با دقت این مساله را کنترل می‌کنیم.

کیدانوا در ادامه مدعی شد: در حال حاضر مجازات‌هایی را علیه ایران برای مساله تروریسم در نظر داریم و این مساله تغییر نخواهد کرد و غیرقابل تجدیدنظر است.

با وجود آنکه وزارت خارجه آمریکا اخیرا اعلام کرد: دولت خارطوم تلاش‌هایی در راستای مقابله با حملات تروریستی در پیش گرفته در گزارش مذکور درباره سودان اعلام کرد: سودان به گروه‌های تروریستی اجازه می‌دهد در داخل خاک این کشور فعالیت کنند.

همچنین در این گزارش آمده است که تعداد قربانیان اقدامات تروریستی در برخی کشورها از جمله یونان، نپال، ایرلند شمالی، پاکستان، فیلیپین و روسیه کاهش یافته است.

انتهای پیام

کد N863052

وبگردی