آفتاب

عربستان برای ساخت راکتور هسته ای به مسکو متوسل شد

عربستان برای ساخت راکتور هسته ای به مسکو متوسل شد

ریاض و مسکو سه روز پیش موافقت نامه ای را به امضا رساندند که زمینه همکاری بین دو کشور را در زمینه های هسته ای فراهم می سازد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان سعودی از قصد کشورش برای توسل به کارشناسان روس با هدف ساخت چندین راکتور تولید برق هسته ای سخن گفت.

به گفته الجبیر، روسیه از قابلیت های زیادی در زمینه هسته ای برخوردار است و در این عرصه به فناوری های پیشرفته ای دست یافته است.

وی مدعی شد: این طبیعی است که ریاض بخواهد در این زمینه به کارشناسان روس متوسل شود. ما قصد داریم در عربستان راکتور هسته ای مولد برق بسازیم. احتمالا تعداد این راکتورها به ۱۶ عدد خواهد رسید. به هر حال هدف ما ساخت بیش از یک راکتور است.

 در روز پنجشنبه، مسکو و ریاض در حاشیه نشست بین المللی اقتصاد در سنت پترزبورگ توافق نامه ای را با هدف همکاری های صلح آمیز در زمینه استفاده از انرژی هسته ای به امضا رساندند.

به گفته روس اتم (سازمان انرژی اتمی روسیه)، این نخستین بار است که در تاریخ روابط مسکو – ریاض چارچوبی برای همکاری های هسته ای بین طرفین تعریف شده است. به موجب این توافق، همکاری در برخی زمینه ها نظیر ساخت و راه اندازی راکتورها، کمک رسانی در ایجاد چرخه سوخت هسته ای و همچنین ارایه خدمات آموزشی میسر می شود.

کد N862920

وبگردی