آفتاب

ویکی‌لیکس نیم میلیون سند مربوط به دولت عربستان را منتشر می‌کند

ویکی‌لیکس نیم میلیون سند مربوط به دولت عربستان را منتشر می‌کند

وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس اعلام کرد، در حال انتشار بیش از 500 هزار سند دیپلماتیک عربستان سعودی در اینترنت است؛ اقدامی که بازگوکننده افشاگری مشهورش درخصوص اسناد وزارت امور خارجه آمریکا در سال 2010 میلادی است.

وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس اعلام کرد، در حال انتشار بیش از 500 هزار سند دیپلماتیک عربستان سعودی در اینترنت است؛ اقدامی که بازگوکننده افشاگری مشهورش درخصوص اسناد وزارت امور خارجه آمریکا در سال 2010 میلادی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس در بیانیه‌ای گفت، تاکنون حدود 60 هزار فایل را در اینترنت منتشر کرده که اکثر آنها به زبان عربی هستند.

در حال حاضر هیچ راهی برای تایید اعتبار این اسناد وجود ندارد اما ویکی لیکس سابقه برجسته‌ای در افشای حجم وسیعی از اسناد و مدارک دولتی دارد. بسیاری از این اسناد و مدارک دارای سربرگ سبز که نشانه «پادشاهی عربستان سعودی» یا «وزارت امور خارجه» است، هستند. برخی از آنها «فوری» یا «محرمانه» هستند. دست‌کم یکی از آنها مربوط به سفارت عربستان سعودی در واشنگتن است. اگر این اسناد و مدارک اصلی و معتبر باشند، نگاهی اجمالی به فعالیت‌های داخلی پادشاهی مبهم و پیچیده عربستان سعودی خواهد داشت. این اسناد و مدارک همچنین رقابت منطقه‌ای طولانی‌ مدت ریاض با ایران، حمایت عربستان از مخالفان سوری و دولت مصر و همچنین مخالفتش با تحقق توافق‌نامه بین‌المللی درخصوص برنامه اتمی تهران را آشکار خواهد ساخت.

یکی از این اسناد و مدارک که مربوط به سال 2012 میلادی است شک عربستان سعودی درباره مذاکرات اتمی ایران را برجسته می‌کند. یکی از پیام‌های سفارت عربستان سعودی در تهران به وزارت امور خارجه در ریاض حاکی از آن است که «پیام‌های چاپلوسانه آمریکا» از طریق یک میانجی‌گر ترکیه‌ای ناشناس به دست ایران می‌رسد.

یکی دیگر از این اسناد و مدارک که باز هم مربوط به سال 2012 میلادی است از سفارت عربستان سعودی در ابوظبی ارسال شده و حاکی از آن است که امارات دولت مصر را برای عدم محاکمه حسنی مبارک، رئیس‌جمهور سابق این کشور که در قیام سال 2011 میلادی سرنگون شد، به شدت تحت فشار گذاشته است.

در یکی از پیام‌های 14 اوت سال 2008 میلادی که در بالای آن نوشته شده بود «محرمانه و بسیار فوری»، وزارت امور خارجه عربستان به سفارت کشورش در واشنگتن هشدار داد، چندین دانشجو از عربستان و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس به عنوان بخشی از برنامه رهبری بین‌الملل از سفارت اسرائیل در پایتخت آمریکا دیدار کرده‌اند.

در این پیام آمده است: آنها به توصیه‌های دیپلمات‌ها به کارکنان این سفارت گوش فرا داده، سوالاتی پرسیده و سپس عکس‌های یادگاری گرفته‌اند.

وزارت امور خارجه عربستان در این پیام از سفارت کشورش در واشنگتن می‌خواهد تا فوراً آخرین اطلاعات درباره این وضعیت را ارائه دهد.

یکی دیگر از اسناد و مدارک خطاب به وزرای کشور و دادگستری عربستان سعودی است که آنها را از این مساله که یکی از پسران اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده گواهی را از سفارت آمریکا در ریاض درخصوص مرگ پدرش دریافت کرده، مطلع می‌سازد.

هنوز مشخص نیست که ویکی لیکس چگونه به این اسناد و مدارک دست یافته اما این سایت افشاگر در بیانیه‌اش به حمله الکترونیکی اخیر به وزارت امور خارجه عربستان سعودی از سوی گروهی موسوم به «ارتش سایبری یمن» اشاره کرده است.

این در حالی است که سفارت عربستان در واشنگتن هنوز درباره این مساله اظهارنظر نکرده است.

وب‌سایت ویکی‌لیکس در بیانیه‌اش افزود: انتشار این اسناد و مدارک مصادف است با سومین سالروز حضور جولیان آسانژ، موسس این وب‌سایت در سفارت اکوادور در لندن.

آسانژ برای اجتناب از استرداد به سوئد در سفارت اکوادور در لندن پناه گرفته چراکه وی در سوئد به خاطر اتهام جنایات جنسی تحت پیگرد است.

این در حالی است که آسانژ تمامی این اتهامات را رد کرده است.

انتهای پیام

کد N862897

وبگردی