آفتاب

اولین دیدار اردوغان و گل پس از انتخابات اخیر ترکیه

اولین دیدار اردوغان و گل پس از انتخابات اخیر ترکیه

رئیس‌جمهور فعلی و سابق ترکیه در اقدامی غیرمنتظره، 19 ژوئن در پارلمان دیدار کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه حریت، این اولین دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور فعلی و عبدالله گل، رئیس‌جمهور سابق ترکیه پس از انتخابات هفتم ژوئن است که در دفتر جمیل چیچک، رئیس پارلمان این کشور انجام گرفت.

این دو سیاستمدار هم‌مسلک که از اعضای بنیانگذار حزب عدالت و توسعه در سال 2001 محسوب می‌شوند هر دو در مراسم رئیس‌جمهور فقید این کشور سلیمان دمیرل که اوایل هفته گذشته فوت کرد، شرکت کردند.

دیدار این دو عضو حزب حاکم عدالت و توسعه که این روزها با بحران تشکیل دولت دست به گربیان است، پس از انتشار کتاب احمد سور، مشاور قدیمی گل صورت گرفت. سور در این کتاب از برخی اختلاف‌نظرها بین گل و اردوغان پرده برداشته است.

این کتاب که «12 سال با عبدالله گل» نام دارد، 14 ژوئن منتشر شد و اختلاف‌نظرات گسترده گل و اردوغان را در مسائل مختلفی از جمله سیاست دولت در قبال سوریه، اعتراضات پارگ گزی 2013 و آزادی‌بیان افشا کرده است.

با این حال پس از انتشار این کتاب، گل روز 16 ژوئن با انتشار بیانیه‌ای ادعای مطرح شده در این کتاب را رد و اعلام کرد، گفته‌های این کتاب بیانگر نظرات شخصی وی نیستند.

رئیس‌جمهور سابق ترکیه در بیانیه خود نوشت: من در نوشتن این کتاب هیچ پیشنهاد یا کمکی ارائه نداده و در آمادگی آن نقشی نداشته‌ام. بلکه حتی به احمد سور گفتم که تمایلی به نگارش این کتاب ندارم.

با این حال سور ادعا می‌کند که گل تمام کتاب را پیش از چاپ خوانده و حتی برخی مسائل آن را اصلاح کرده است.

در این کتاب، سور از اختلافات موجود بین سران حزب عدالت و توسعه در پرونده شنود و فساد مالی که وزرا در آن نقش داشتند نیز سخن گفته است.

وی در این کتاب مدعی شده گل تاکید داشته چهار وزیر کابینه که در این پرونده‌ها دست داشته‌اند از کابینه خارج شوند.

این در حالی است که این روزها مساله خروج یا بقای این وزرا در کابینه آتی مساله‌ای کلیدی در گفت‌وگوهای ائتلاف است.

انتهای پیام

کد N862876

وبگردی