آفتاب

روزنامه دولتی چین: پکن و واشنگتن می‌توانند اختلافاتشان را حل‌و‌فصل کنند

روزنامه دولتی چین: پکن و واشنگتن می‌توانند اختلافاتشان را حل‌و‌فصل کنند

روزنامه دولتی چین چند روز پیش از دیدار سالانه دوجانبه بین سران پکن و واشنگتن با لحنی مثبت به بررسی منافع مشترک چین و آمریکا در روابط دوجانبه‌شان پرداخت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، روزنامه " پیپل دیلی" در مطلبی مدل جدید روابط بین این دو کشور قدرتمند اقتصادی را تحسین و تاکید کرده که می‌توان بر اختلافات دوجانبه غلبه کرد.

این مطلب همزمان با افزایش تنش‌ها در روابط آمریکا- چین منتشر شده است. طی ماه‌های اخیر تنش‌هایی در روابط پکن و واشنگتن بر سر مساله احیای اراضی چین در دریای چین جنوبی و حملات سایبری ایجاد شده است.

در همین حال قرار است طی روزهای 23 و 24 ژوئن گفت‌وگوهای استراتژیک اقتصادی بین دو کشور در واشنگتن برگزار شود و گفت‌وگو درباره مسائل دیگری چون تغییرات آب و هوایی و مسائل حقوق بشری نیز در دستور کار آنها قرار دارد.

این در حالی است که واشنگتن توقف فعالیت‌های چین در دریای چین جنوبی را که از سال پیش افزایش یافته، خواستار شده است. چین ادعا می‌کند بیش از 90 درصد این دریا متعلق به این کشور است.

پیش از این نیز در اوایل ماه جاری مقامات آمریکایی اعلام کردند، هکرها توانسته‌اند اطلاعات پرسنل دولتی آمریکا را بدست بیاورند؛ حمله‌ای که گفته می‌شود چین عامل آن بوده است. با این حال چین هرگونه مداخله در هک‌ کردن پایگاه های اطلاعات آمریکا را رد می‌کند.

با تمام این تفاسیر روزنامه دولتی چین خاطرنشان کرد: دو کشور منافع مشترک گسترده و مسئولیت‌های مشترکی در صلح و توسعه جهانی دارند. این روزنامه سپس به تحسین دستاوردهای دو جانبه در این رابطه از جمله همکاری در مساله برنامه اتمی کره شمالی، افغانستان و تغییرات آب و هوایی پرداخت.

انتهای پیام

کد N862836

وبگردی