آفتاب

هاشمی و روحانی زیر آتشبار مداحان

هاشمی و روحانی زیر آتشبار مداحان

روزنامه شرق نوشت:

«ما باور کنیم که شما دلت برای این مردم می‌سوزد؟»؛ این جمله را «اپوزیسیون خارج‌نشین» خطاب به «حسن روحانی» و «هاشمی‌رفسنجانی» نمی‌گوید؛ این را «سعید حدادیان» یکی از مداحان تهران خطاب به رئیس‌جمهوری و رئیس مجمع تشخیص مصلحت می‌گوید.
انگار دوباره «دور، دور آنهاست»؛ مداحانی که محافل مذهبی را سیاسی می‌کنند و هرچه دلشان می‌خواهد خطاب به سیاسیون مخالف خطشان بیان می‌کنند. ماه مبارک رمضان و مراسم مناجات، مورد سوءاستفاده قرار گرفت تا نوک پیکان انتقادات به سمت دولت غیردلخواهشان و «هاشمی‌رفسنجانی» نشانه برود. شاید بتوان «آیت‌الله» را پای ثابت انتقادات برخی مداحان دانست ولی «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری، سوژه جدیدی است که آنها به میان آورده‌اند. «حدادیان» پنج‌شنبه‌شب، در دومین‌شب مراسم مناجات‌خوانی ماه مبارک رمضان در مهدیه امام حسن مجتبی(ع) برای دومین بار در هفته اخیر، آتشبار مداحان را به سمت دفتر ریاست جمهوری گرفت و بر هاشمی و روحانی تاخت؛ تاخت‌وتازهایی که یادآور مجالس آنها در دوران اصلاحات و حملات لفظی‌شان به دولت و رئیس‌جمهوری آن زمان است.

او در این مراسم، به سخنان اخیر «روحانی» در مورد تحریم‌ها که گفته بود «آنها که می‌گویند تحریم مهم نیست، گویی که از جیب مردم بی‌خبرند» را سیبل سخنانش قرار داد: «آن آقا می‌گوید بعضی‌ها از جیب مردم خبر ندارند! تو دلت واقعا برای مردم سوخته؟ شما کجا می‌نشینی؟ زندگی‌ات چطور است؟ استخر را نفر قبلی خراب کرد، شما دوباره ساختید. می‌گویند رئیس‌جمهور باید گلف‌بازی کند و به استخر برود. شما بروید شنایتان را بکنید و جت‌اسکی‌تان را بروید. این حرف‌ها که در مورد جیب مردم می‌زنید از شما خنده‌دار است». این مداح که در کمپین انتخاباتی «محمود احمدی‌نژاد» در سال ٨٨ حضور داشت، خطاب به هاشمی نیز گفته «من چند حرف با جناب آقای هاشمی دارم. یکی اینکه: در کربلای چهار فرمانده چه کسی بود؟ خودت بودی! سال ٦٥ شما فرمانده بودی. اگر واقعا دلت برای این مردم می‌سوزد، سه چهار تا سؤال من را جواب بده! یک: کدام عید به جای کیش پا شدی رفتی جبهه‌ها؟ این همه مردم رفتند سرزدند. چطور این مردم می‌روند به محل شهادت رفقایشان سرمی‌زنند؟ چطور این پدر و مادرها می‌روند به محل شهادت فرزندانشان سر می‌زنند؟» او که گویا از مسئله «جت‌اسکی» دل خوشی ندارد، در مورد هاشمی هم این مسئله را بیان می‌کند: «چطور این خواهر و برادرها می‌روند به محل شهادت عزیزانشان سر می‌زنند؟ شما می‌روی جت‌اسکی!؟»
هميشه پاي هاشمي در ميان است
آن‌طور‌که سایت «پارسینه» سخنان او را نقل کرده، او خطاب به «هاشمی‌رفسنجانی» گفته است: «ما باور کنیم که شما دلت برای این مردم می‌سوزد؟ سال‌ها دعوای ما با آقای هاشمی این بود که مقام‌معظم‌رهبری (حفظه‌الله تعالی) روی پایگاه زهدی که اسلام از مسئولان نظام اسلامی می‌خواهد، دارند زندگی می‌کنند؛ تو چرا یاد نمی‌گیری؟ تو که داری، چطور حالا یاد ندارها افتادی؟ از محاکمه مهدی؟ اتهاماتی که به ایشان (مهدی هاشمی) وارد است، برخی‌اش مرتبط به همین تحریم است. بعد وقتی ایشان به این ارتشای به این بزرگی مشغول بود، شما دلت برای مردم نمی‌سوخت!؟» این قسمت از سخنان «حدادیان» اشاره‌اي است به صحبت‌های هاشمی‌رفسنجانی که گفته بود: «تعدادی هستند که تحریم‌ها در زندگی‌شان تأثیر مستقیمی ندارد، اما طبقه مزدبگیر جامعه که اکثریت کشور را تشکیل می‌دهند، تحریم‌ها دارد استخوانشان را می‌پوساند. تحریم‌ها پدرِ مردم را درآورده. چطور ادعا می‌کنند به نفع ماست. بسیاری از کارهای مهم ما خوابیده و بسیاری برنامه‌های مصوب داریم که به‌دلیل تحریم‌ها انجام نمی‌شود».
«حدادیان» در ادامه به ماجرای دستگیری «فائزه هاشمی» در روزهای پس از انتخابات ریاست جمهوری ١٣٨٨ نیز اشاره کرد و گفت: «واقعا در جریان فتنه دخترشان را همین‌جا (سپاه غرب تهران) آوردند. رسما دستگیر شد. رسما علیه نظام داشت تظاهرات می‌کرد. داشت حرف می‌زد و سخنرانی می‌کرد. کلیپ‌هایش هم هست. همان شب به وساطت شما آزادش کردند. چرا نگذاشتید در بازداشت بماند؟» او سپس نقل‌قولی از آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی آورد و مدعی شد: «بنده از شخص آقای شاهرودی شنیدم که ما خواهش کردیم بگذارید ما اعمال قانون کنیم. ایشان (آقای هاشمی‌رفسنجانی) وساطت کردند و ما به احترام ایشان قبول کردیم. اگر قرار باشد روزی مردم با آقای هاشمی حرف بزنند، این مردم در سینه‌هایشان خیلی حرف هست».
او افزود: «این دیگر خیلی آدم را می‌سوزاند که کسی که در دهه ٧٠ این همه آدم را به اسم خصوصی‌سازی آواره و بدبخت کرد و عده‌ای در تعدیل نیروها بیچاره شدند، آن روز دلش برای کارگران کارخانه‌ها نسوخت!؟ روزهای عزا را در خاطراتش بخوانید و ببینید کجا می‌رود؟ خودت بخوان ببین در خاطراتت نوشتی کجا بودی؟ روز تاسوعا را کجا رفتی؟»
این مداح با مخاطب قراردادن هاشمی‌رفسنجانی گفت: «همین یک سؤال من را پاسخ بده که شما (هاشمی‌رفسنجانی) کدام دفعه یک سر به مناطق جنگی زدی؟ وقتی این همه آدم رفتند شلمچه و دوکوهه و فکه تو که فرمانده جنگ بودی، بلند شدی و رفتی کیش!؟ بعد می‌گویند تشییع جنازه را مصادره کردند».
احمدي‌نژاد هم بي‌نصيب نماند
او که به همراه دیگر همفکرانش، نقش زیادی در انتخابات ١٣٨٤ به نفع «احمدی‌نژاد» ایفا کرد، در ادامه سخنانش به مراسم تشییع شهدا نیز اشاره کرد و گفت: «بنده هم موافق نیستم که یک نفر با زرنگ‌بازی و رندی برود آن بالا و بنشیند در جایی که جایش نبوده است. آنجا جای نوحه‌خوان‌ها بوده است». اشاره «حدادیان» به «محمود احمدی‌نژاد» است که در جریان تشییع شهدا، به جایگاه سخنرانی رفت و پشت سر سخنران مراسم یعنی «محسن رضایی»، ایستاده بود. «احمدی‌نژاد» در طول این مدت، مشغول دست تکان‌دادن و احوال‌پرسی از راه دور با برخی افراد در داخل جمعیت بود.
او که این روزها به منتقد احمدی‌نژاد تبدیل شده، به ماجرای خانه‌نشینی ١١ روزه او هم اشاره‌ای کرد و گفت: «این را هم بگویم که همین آقای هاشمی یک بار هم از نظام قهر نکرده است. آن آقا ١١ روز رفت نشست در خانه! این آقای موسوی که الان در حصر هست، یک بار می‌خواست قهر بکند امام یک تشری زد که همه‌چیز جمع شد. حالا بعضی‌ها دنبال اینند که مهره قبلی را دوباره زنده کنند. این نظام این‌قدر ریشه دارد و رشد کرده است که کسانی که هشت سال رئیس‌جمهور بودند، دیگر جایی برای آمدن ندارند. یک عده هم دنبال پستشان هستند، فکر نکنید دنبال ساده‌زیستی آن آقا هستند. او نشان داد چطور در مقابل ولایت می‌ایستد. حواس‌تان باشد کلاهتان را نبرند».
«حدادیان» در ادامه سخنانش، «صادق زیباکلام» را بی‌نصیب از دعایش نگذاشت و گفت: «من برای اولین‌بار این آقای زیباکلام را دعا کنم. این‌بار ٥٠ درصد انصاف به خرج داد و گفت آقای هاشمی ٥٠ درصد عوض شده‌اید! ٥٠ درصد خیلی است که آن کسی که مرید شماست بگوید خیلی مهم است. من به صداوسیما عرض می‌کنم سخنرانی‌های دهه ٦٠ و ٧٠ آقای هاشمی را از آرشیو بیرون بیاورید. این حرف‌هایی که الان می‌زند خیلی متناقض با آن وقت‌هاست. این حرف‌هایی که آقای هاشمی درباره امام می‌زند با آن وقت‌ها خیلی متناقض است. همین‌ها را اگر از تلویزیون هم نمی‌توانید پخش کنید، یک نسخه به خودش بدهید تا ببیند چقدر تغییر کرده است. متأسفانه نسل جدید آن حرف‌ها را نشنیده است».
این سخنان، دومین حمله به دولت و حامی آن یعنی «هاشمی‌رفسنجانی» در هفته اخیر است. پیش از این، مراسم تشییع شهدای دفاع مقدس که روز سه‌شنبه برگزار شد، به محفلی ضددولتی تبدیل شده بود. در این مراسم، «محمود کریمی» مداح پرحاشیه تهران، توهین‌هایی را نسبت به «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری و «علی لاریجانی» رئیس مجلس روا داشت. او در قسمتی از سخنانش، خطاب به روحانی گفته بود «اگر عرضه نداری برو کنار». کریمی همچنین به موضوع دیدار هیأت پارلمان اروپایی با رئیس مجلس نیز اشاره کرده و گفته بود: «مسئولی که در جمهوری اسلامی به‌خاطر پزدادن مقابل یک دیپلمات، با‌ هزار قلم آرایش و سرِ باز (بی‌حجاب) و فقط یک کلاه نمادین بر روی سر می‌روی و با او حال ‌و احوال و مذاکره می‌کنی، خاک بر سرت».
قصه‌اي كه تازه نيست
این اولین‌بار نیست که مجلس‌های معنوی تبدیل به میتینگ سیاسی می‌شود. این استفاده‌ها تاریخی طولانی دارد؛ لااقل از دوران اصلاحات علنی‌تر از همیشه و با دستانی بازتر از گذشته اقدام می‌کردند. آستانه انتخابات دوم خرداد ١٣٧٦، مجالس یکی از مشهورترین مداحان تهران، یعنی «منصور ارضی» تبدیل به محفلی برای تبلیغات نامزد جناح راست شده بود. هرچند او این روزها را در سکوت می‌گذراند و تنها به مداحی در مسجد «ارک» مشغول است، اما در چندین نوبت دیگر، اظهاراتی علیه «محمدباقر قالیباف» شهردار تهران، «هاشمی‌رفسنجانی» و «اسفندیار رحیم‌مشایی» بیان کرده بود. این در حالی است که در دولت اول «محمود احمدی‌نژاد»، «حاج منصور» در چند سفر استانی با اعضای هیأت دولت نهم همراه شده بود.
اما استفاده انتخاباتی و سیاسی از مجالس روضه، تنها به «حاج منصور»، خلاصه نمی‌شود. مداحانی هم در جریان انتخابات ١٣٨٨ در صف هواداران «محمود احمدی‌نژاد» قرار داشتند که این روزها علیه او موضع‌گیری می‌کنند. «محمود کریمی» از جمله آنها بود که در تجمع هوادارن احمدی‌نژاد پیش از انتخابات ٨٨ حاضر می‌شد. «سعید حدادیان» نیز دیگر مداحی بود که همراه «احمدی‌نژاد» بود و در جشن پیروزی احمدی‌نژاد در ٢٤ خرداد ١٣٨٨ در میدان ولیعصر(عج) تهران پشت سر «احمدی‌نژاد» ایستاد. در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری ١٣٩٢ هم، برخی مداحان در صف حامیان «سعید جلیلی» قرار گرفتند و مداحی مشهوری هم در دوران انتخابات منتشر شد که شعری در مدح «سعید جلیلی» می‌خواندند و حاضران با آن همراهی می‌کردند.

2929

کد N862676

وبگردی