آفتاب

مونیز: راستی‌آزمایی زیر بنای توافق هسته‌ای است

مونیز: راستی‌آزمایی زیر بنای توافق هسته‌ای است

وزیر انرژی آمریکا شفافیت و راستی آزمایی را زیربنای هر توافق هسته‌ای با ایران دانست و دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اماکن و اشخاص را در یک توافق هسته‌ای ضروری خواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ارنست مونیز، روز جمعه در گفت‌وگو با شبکه‌ پی‌بی‌اس بار دیگر بر لزوم دسترسی آژانس به اماکن و اشخاص مورد درخواستش در یک توافق هسته‌ای با ایران تاکید کرد.

وزیر انرژی آمریکا گفت: آمریکا در هر توافق هسته‌ای با ایران خواهان راستی آزمایی و دسترسی به سایت‌های مشکوک در این کشور است.

مونیز در ادامه این گفت‌و و با تکرار ادعای غرب مبنی بر تلاش ایران برای دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای بیان کرد: یک توافق خوب توافقی است که به ما کاملا اطمینان دهد تمام راههای ایران برای ساخت بمب که شامل رسیدگی به راههای محرمانه است مسدود می‌شود .

وی افزود: هدف ما تکمیل این توافق است تا ما و همپیمانانمان در گروه 1+5 بتوانیم اطمینان یابیم که برنامه هسته‌ای ایران صلح آمیز است و این که اگر چنین نبود فورا آن را تشخیص و پاسخ مناسب بدهیم.

وزیر انرژی آمریکا همچنین مذاکرات هسته‌ای را یک فرصت مناسب توصیف کرد و گفت: من به این توافق به عنوان یک فرصت در طول مدت زمانی طولانی نگاه می‌کنم که ایران بتواند نشان دهد اهدافش در برنامه‌ هسته‌ای ماهیت کاملا صلح آمیز دارد.

وی یاد آور شد: همپیمانان بین‌المللی ما با تحریم‌های سخت علیه ایران موافقت کردند که این نشان می دهد آن‌ها اطمینان ندارند ایران به دنبال یک برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز غیر نظامی است.

به گزارش ایسنا، وزیر انرژی آمریکا در حالی که کمتر از دو هفته به پایان ماه ژوئن مهلت دستیابی به یک توافق جامع هسته‌ای فرصت باقی مانده این ادعاها را مطرح می‌کند. این در حالی است که ایران همواره تاکید می‌کند فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان ماهیت کاملا صلح آمیز دارد و تسلیحات هسته‌ای در دکترین دفاعی ایران هیچ جایگاهی ندارد.

انتهای پیام

کد N862661

وبگردی