آفتاب

نظارت وزارت بهداشت بر قنادی‌ها، آش و حلیم‌فروشی‌ها تشدید شد

نظارت وزارت بهداشت بر قنادی‌ها، آش و حلیم‌فروشی‌ها تشدید شد

معاون فنی بهداشت محیط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت برخی اقدامات این مرکز در ماه رمضان را تشریح کرد و از تشدید و تمرکز کنترل‌ها بر عرضه مواد غذایی خبر داد.

مهندس محسن فرهادی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه با آغاز ماه مبارک رمضان نوع فعالیت‌های مرکز متفاوت می‌شود، گفت:در این ماه بخشی از فعالیت‌های ما به قبل و بعد از ساعت افطار متمرکز می‌شود. حتی بعضی از اماکن در شب، فعالیت‌شان چند برابر می‌شود.

وی به تمرکز تیم‌های سیار مرکز سلامت محیط و کار به ساعات قبل و بعد از افطار اشاره و اظهار کرد:امسال بخشنامه‌ای مبنی بر تشدید کنترل‌ها در ماه مبارک رمضان را به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ کردیم.

وی با اشاره به شعار امسال مبنی بر سلامت و امنیت غذا از مزرعه تا سفره افزود: از دانشگاه‌ها خواستیم که کنترل خود را در بحث عرضه مواد غذایی تشدید کنند.

تشدید نظارت‌ها بر مواد غذایی خاص ماه رمضان

فرهادی از تمرکز نظارت‌ها بر مواد غذایی خاص در ماه رمضان خبر داد و گفت:روی برخی از این مواد مانند زلوبیا و بامیه در سطح قنادی‌ها و آش و حلیم در سطح مراکز عرضه آنها نظارت داریم و در برخی مواد مانند خشکبار نیز بر استان‌های محلی و شمالی تمرکز بیشتری اعمال می‌کنیم.

وی تاکید کرد:بنابراین از همکاران خود در دانشگاه‌های علوم پزشکی درخواست کردیم که نمونه برداری‌ها و کنترل را روی این مواد غذایی افزایش دهند.

تاکید ویژه وزارت بهداشت بر کنترل مراکز تفریحی در رمضان

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه در ماه رمضان تاکید ویژه ای بر کنترل مراکز تفریحی و به خصوص مراکز تفریحی آبی داریم، ادامه داد:به خصوص در ساعات بعد از افطار که مردم بیشتر به سمت مراکزی مانند پارک‌ها و تفرجگاه‌ها می‌روند و فعالیت آنها افزایش می‌یابد، این مراکز مورد هدف ما در کنترل و نظارت است.

به گفته فرهادی این مرکز روی نذورات مردم در مساجد و هیات‌های مذهبی بویژه در شب‌های احیاء نظارت و کنترل بیشتری انجام خواهد داد. ضمن اینکه درخواست کردیم محور آموزش و اطلاع رسانی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی افزایش یابد.

١۴٩٠؛ پل ارتباطی مردم با بازرسان سلامت

وی همچنین اظهار کرد:کماکان پل ارتباطی مرکز سلامت محیط و کار با مردم سامانه ١۴٩٠ بوده و مردم می‌توانند شکایات خود را مستقیما با این سامانه مطرح کنند تا این شکایات مستقیما به بازرسان ما برسد.

حدود ٨۵ درصد شکایات مردمی مربوط به محدوده غذاست

فرهادی در ادامه با اشاره به میزان شکایت‌های مردمی به سامانه ١۴٩٠، میزان این شکایات را در ماه‌های مختلف متفاوت دانست و گفت:طبیعتا زمانی که رسانه‌ها در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌کنند، تعداد شکایات افزایش می‌یابد چراکه مردم متوجه شده و با این سامانه تماس می‌گیرند.

وی ادامه داد:حجم عمده‌ای از شکایات واصله به سامانه مربوط به رستوران‌ها و مراکز تهیه غذاست و بین ٧۵ تا ٨۵ درصد آنها به محدوده غذا مربوط می‌شود که در ماه‌های مختلف متفاوت است. برای مثال در ماه رمضان معمولا تعداد شکایات افزایش یافته و حجم شکایات مربوط به غذا حتی به ٨۵ درصد هم می‌رسد.

فرهادی در مورد برخوردهای نظارتی با متخلفین، با بیان اینکه شکایات به دو دسته فوری و عادی تقسیم می‌شوند، گفت: برخورد لازم بر اساس نوع شکایت انجام می‌گیرد. به این معنی که اگر مورد شکایت بهداشتی بحرانی باشد، همکاران ما به فوریت تیمی را به محل اعزام و در صورت تایید تخلف با متخلف برخورد می‌کنند. البته ابتدا سعی بر رفع مشکل است؛ اما گاهی ممکن است مورد به دستگاه‌های قضایی ارجاع داده شده و حتی تعطیل شود.

کار رتبه‌بندی اغذیه فروشی‌ها و نانوایی‌ها نهایی نشده

فرهادی در پایان در پاسخ به سوالی درمورد رتبه‌بندی اغذیه فروشی‌ها و نانوایی‌ها، گفت:این اقدامات هنوز نهایی نشده و با صنوف آنها صحبتی نکرده‌ایم.

انتهای پیام

کد N862622

وبگردی