آفتاب

سراوان کانون اصلی بیماری "مالاریا" در ایران

سراوان کانون اصلی بیماری "مالاریا" در ایران

معاون اجرایی مرکز بهداشت سیستان و بلوچستان در همایش مالاریای شهرستان سراوان ضمن تقدیر از شبکه و مرکز بهداشت و درمان سراوان از روند کاهشی 55 درصد یبیماری مالاریا در استان سیستان و بلوچستان در سال 93 خبر داد و از شهرستان سراوان در طی دو ماه گذشته ن بعنوان یکی از کانون‌های اصلی مالاریا خیز در ایران نام برد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه سیستان و بلوچستان، دکتر ملک کیانی بیان کرد: در دوماه گذشته 16 مورد بیماری مالاریا در پایگاه‌های مرزی سراوان کشف و مبتلایان تحت درمان قرار گرفته‌اند.

وی افزود: پارسال با تلاش و همت تیم‌های سلامت دانشگاه علوم‌پزشکی زاهدان موارد مثبت مالاریای شدید وفالسیپارم کاهش یافته است.

معاون اجرایی مرکز بهداشت استان با اشاره به اینکه سال 94 سال حذف مالاریای فالسیپارم شدید در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی زاهدان خواهد بود این روند مثبت را حاصل تلاش مدیران دانشگاه و تیم‌های سلامت و همچنین مشارکت مردم برشمرد و از دانشگاه علوم‌پزشکی زاهدان بعنوان یکی از موفق‌ترین دانشگاه‌های کشور در زمینه برنامه کاهش موارد مالاریا یاد کرد.

کیانی، راه‌اندازی چهار پایگاه سیار مراقبت مالاریا در مبادی مرزی استان را یکی از راهکارهای موفق مبارزه با مالاریا یاد کرد و افزود: از تمامی افراد و مهاجرینی که در مرزهای استان تردد می‌کنند و دارای علایم مشکوک مالاریا است با استفاده از کیت تشخیصی مالاریا لام تهیه و در همان روز پاسخ داده می‌شود.

دکتر احسان شیخی رئیس مرکز بهداشت سراوان نیز از کاهش بروز موارد فالسیپارم و ویواکس در مقایسه با مدت مشابه پارسال در شهرستان سراوان خبر داد و اصول اجرای برنامه حذف و لزوم مشارکت و آموزش به مردم را از راهکارهای کاهش مالاریا ذکر کرد.

وی گفت: پارسال برنامه سمپاشی ابقائی در شهرستان با وضعیت مطلوبی به انجام رسیده و حجم بالایی از پشه‌بند و قلم دافع حشرات بین رانندگان مرزی و اشخاصی که در مناطق پر خطر زندگی می‌کنند، توزیع شده است.

وی حضور فعال داوطلبان سلامت را در برنامه از نقاط قوت دانست و از راه‌اندازی سه واحد آزمایشگاهی سیار( کانکس) به صورت 24 ساعته در محل بیمارستان رازی سراوان و گذرگاه مرزی شمس سر و حق‌آباد جهت نمونه‌گیری و تشخیص و درمان سریع موارد مشکوک و علامتدار خبر داد.

انتهای پیام

کد N862517

وبگردی