آفتاب
تحلیل بین الملل:

چالش جدی حماس در غزه؛ ائتلاف سلفی - صهیونیستی

چالش جدی حماس در غزه؛ ائتلاف سلفی - صهیونیستی

جنبش حماس هم اکنون با یک چالش جدی در نوارغزه یعنی ائتلاف گروه های سلفی تکفیری با رژیم صهیونیستی مواجه است که در این گزارش به آن پرداخته می شود.

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: نوارغزه باریکه ای است در غرب سرزمین های اشغالی فلسطین در کنار دریای مدیترانه، این منطقه ۴۱ کیلومتر طول (فاصله تهران تا فرودگاه امام خمینی) و ۶ تا ۱۲ کیلومتر عرض دارد و مساحت کلی آن در حدود ۳۶۰ کیلومتر مربع است. در این منطقه بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار فلسطینی ساکن هستند. نوارغزه دارای بیشترین تراکم جمعیت مسکونی در جهان است و بخش عمده ساکنان این منطقه را آوارگانی تشکیل می دهند که از سایر شهرها و روستاهای اشغال شده فلسطین توسط رژیم صهیونیستی به غزه آمده اند.

موقعیت جغرافیایی غزه

منطقه غزه از جنوب با مرز مصر، از شریق و شمال با فلسطین اشغالی و از غرب با دریای مدیترانه همسایه است. از سال ۱۹۶۷ تا قبل از تابستان ۲۰۰۵ منطقه غزه در اشغال رژیم صهیونیستی قرار داشت اما در این سال اسرائیلی ها از غزه عقب نشینی کردند.

جنبش حماس در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۰۶ توانست اکثریت کرسی های پارلمان فلسطین را از آن خود کند. به دنبال اعلام نتایج انتخابات، اسماعیل هنیه عضو ارشد جنبش حماس از سوی ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به عنوان نخست وزیر منصوب شد اما اختلافات میان دو طرف بالا گرفت تا جایی که ابومازن اسماعیل هنیه را برکنار و دولت موقت تشکیل داد. در پی این حادثه جنبش حماس در سال ۲۰۰۷ نیروهای تشکیلات خودگردان فلسطین را از نوارغزه اخراج کرد و کنترل این منطقه را به دست گرفت.

رژیم صهیونیستی پس از کنترل حماس بر نوارغزه گذرگاه های مرزی با این منطقه را بست و حمل و نقل کالا و ساکنان غزه را به حداقل کاهش داد. صهیونیست ها برای تحت فشار گذاشتن به محاصره نوارغزه اکتفا نکرد و از سال ۲۰۰۷ تاکنون ۳ بار به صورت گسترده به این منطقه حمله کرده است.

جنگ های نوارغزه

رژیم تا بن دندان مسلح صهیونیستی برای از بین بردن مقاومت گروه های فلسطینی به ویژه حماس که اعتقاد به نابودی اسرائیل دارد در سال های ۲۰۰۸، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ نوارغزه را آماج حملات خود قرار داد و در طول این جنگ ها از هیچ جنایتی علیه ساکنان غزه فروگذار نکرد. استفاده از سلاح های ممنوعه بین المللی همچون بمب های خوشه ای و فسفری و نقض قوانین جنگی و حقوق بشر و بمباران مناطق مسکونی و حتی دفاتر سازمان ملل متحد و کمک به آواراگان از جمله جنایات رژیم صهیونیستی در جنگ های نوارغزه محسوب می شود.

بر اثر این جنگ ها هزاران نفر از ساکنان نوارغزه از جمله زنان و کودکان شهید و زخمی شدند و زیرساخت های اصلی در این منطقه به شدت آسیب دید به طوری که با وجود محاصره نوارغزه بازسازی آن سال های متمادی به طول خواهد انجامید. به عنوان مثال در آخرین جنگ غزه که در سال ۲۰۱۴ صورت گرفت و به مدت ۵۰ روز طول کشید ۲ هزار و ۲۰۰ فلسطینی که اغلب آنها غیر نظامی بودند به شهادت رسیدند و دهها هزار منزل ویران شد.

چالش جدید حماس

نوارغزه هنوز آثار جنگ های ویران کننده رژیم صهیونیستی را فراموش نکرده است که این بار با تهدید دیگری مواجه شده است اما این تهدید داخلی است و به نوعی جنبش حماس را هدف قرار داده است. شبه نظامیان حامیان گروه تروریستی داعش برای تحت فشار قرار دادن جنبش حماس به هر رفتاری از جمله اقدامات تحریک آمیز علیه رژیم صهیونیستی دست می زنند.

در باب چگونگی گسترش و نفوذ داعش به مناطق مختلف منطقه سخن بسیار گفته شده است، نوارغزه نیز از این امر مستثنی نیست و با توجه به مشکلاتی که مردم این منطقه به دلیل محاصره اقتصادی و آثار جنگ های پیاپی رژیم صهیونیستی دارند زمینه برای جذب ساکنان غزه در گروه های تروریستی تکفیری فراهم است گروه هایی که از فقر، فلاکت و ناآگاهی مردم برای گسترش خود بهره می گیرند و چالش هایی را برای دولت ها به وجود می آورند.

خطر داعش برای جنبش حماس طی ماه های گذشته نمود بیشتری پیدا کرده است، کشته شدن ۱۰۰ فلسطینی توسط داعش در آوریل سال گذشته میلادی، انفجارهای مشکوک در نوارغزه و کشتن دو نفر از رهبران گروه های حامی حماس در اردوگاه آوارگان فلسطینی الیرموک در جنوب دمشق و حملات موشکی گاه و بیگاه برخی گروه ها همچون «کتائب عمر» به اراضی اشغالی فلسطین در تلاش برای نقض آتش بس حماس و رژیم صهیونیستی از جمله این موارد هستند.

حمایت همه جانبه و به هر شکل ممکن از گروه های تکفیری تروریستی که داعیه نابودی شیعیان را دارند (شیعیانی که همچون ایران و حزب الله و یا غیر شیعیانی همچون حماس و سوریه خواستار نابودی اسرائیل هستند) یک ضرورت برای تل آویو است. «مخیمر ابوسعده» استاد علوم سیاسی دانشگاه الازهر در نوارغزه در این رابطه می گوید: «برخی گروه های سلفی در نوارغزه از عملکرد جنبش حماس رضایت ندارند و معتقدند این جنبش شریعت اسلام را اجرا نمی کند و حماس به مرحله تفاهم با اسرائیل رسیده است».

جنبش حماس از سال ۲۰۱۱ و ربوده شدن «ویتوریو اریگونی» فعال ایتالیایی حامی فلسطین توسط گروه های سلفی اقداماتی را علیه این گروه ها انجام داده است، شمار شبه نظامیان سلفی در غزه اندک است صدها نفر و شاید چند هزار نفر باشد اما با توجه به حمایت برخی از این گروه ها از تروریست های تکفیری همین تعداد می تواند در آینده تهدید جدی برای جنبش حماس تلقی شود.

«غازی حمد» معاون وزیر امور خارجه دولت منتخب فلسطین معتقد است: «هیچ گروهی در غزه به طور رسمی ارتباط خود را با داعش اعلام نکرده است برخی افراد افکار داعش را در غزه تایید می کنند اما من تاکید می کنم گروهی که شاخه داعش یا القاعده در نوارغزه باشند وجود ندارد و ما هرگز اجازه نخواهیم داد چنین گروه های افراطی در غزه حضور داشته باشند».

شاید تعداد چند صد یا چند هزار نفری سلفی ها در نوارغزه به ظاهر خطری برای جنبش حماس محسوب نشود اما تبلیغ این گروه ها در میان افراد محروم، فقیر و کم سن و سال غزه و نیز دریافت پول و سلاح از گروه های وابسته به داعش در خارج از غزه به ویژه در منطقه صحرای سیناء (گروه تروریستی انصار بیت المقدس و وابسته به داعش) می تواند خطر گسترش داعش در غزه را به یک تهدید جدی تبدیل کند.

ائتلاف داعش - تل آویو

گروه سلفی موسوم به کتائب عمر هفته گذشته اراضی اشغالی فلسطین را هدف چند حمله موشکی قرار داد و بلافاصله در شبکه های اجتماعی مسئولیت این حملات را برعهده گرفت. رژیم صهیونیستی که همواره تجاوز خود را به نوارغزه توجیه کرده است و ادعا می کند در پاسخ به حملات موشکی جنبش حماس و دیگر گروه های مقاومت فلسطین نوارغزه را هدف قرار می دهد لذا از اقدامات کنونی گروه های سلفی در غزه استقبال می کند، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی چند روز گذشته در کنفرانس امنیتی هرتزلیا گفت: اوضاع نوارغزه می تواند منطقه را منفجر کند.

اقدامات گروه های سلفی بهترین بهانه برای تحت فشار گذاشتن جنبش حماس از سوی تل آویو است و این رژیم جنبش حماس را مسئول تمامی اقدامات دانسته و در راستای منحرف کردن افکار عمومی جهان این جنبش را عامل نقض آتش بس اخیر در سال ۲۰۱۴ معرفی و هر گونه جنایت خود علیه ملت فلسطین را توجیه می کند.

صرفنظر از تحرکات گروه تروریستی تکفیری داعش برای انتشار افکار خود و جذب عناصر در مناطق مختلف جهان این پرسش به ذهن متبادر می شود که آیا هدف داعش از نفوذ در نوارغزه گسترش آنچه که به زعم خود تشکیل خلافت اسلامی گفته می شود است یا اهداف پنهان دیگری نیز مطرح است؟

با نگاهی به تفکرات داعش و عملکرد آن طی چند سال اخیر (ایدئولوژی ضد شیعه) می توان به پاسخ این پرسش دست یافت که اساسا این گروه تروریستی و گروه های وابسته به آن هیچ اعتقادی به نابودی رژیم صهیونیستی ندارند و سرکردگان آنها بارها اعلام کرده اند دشمن آنها شیعیان هستند نه رژیم اسرائیل. طبق این تفکر نمی توان حملات موشکی گروه های سلفی تکفیری موجود در غزه علیه رژیم صهیونیستی را در راستای اعتقاد به مقاومت در برابر اشغالگری صهیونیست ها تلقی کرد.

برای درک بهتر موضوع باید عملکرد رژیم صهیونیستی در سال های اخیر (از آغاز بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ تاکنون) را نیز مورد بررسی قرار داد. رژیم صهیونیستی و داعش هر دو منافع مشترکی دارند و هر دو به دنبال توسعه طلبی هستند. محور مقاومت در منطقه (سوریه، حزب الله لبنان و حماس) همواره بزرگترین تهدید موجودیتی برای تل آویو بوده است، ریزش هزاران تروریست از کشورهای مختلف جهان و حمایت تسلیحاتی و تبلیغاتی کشورهای عربی و غربی ضد محور مقاومت از چنین گروه های تروریستی در سوریه و مرزهای لبنان نه تنها خاطر تل آویو را از تلاش تروریست ها برای نابودی محور مقاومت در منطقه آسوده کرده است بلکه در سایه این اقدامات به اهداف توسعه طلبانه خود در اراضی اشغالی فلسطین همچون توسعه شهرک ها، مصادره اراضی فلسطینی ها، یهودی سازی قدس و عادی سازی هتک حرمت مسجدالاقصی و ... می پردازد.

رژیم صهیونیستی در سایه تضعیف کشورهای منطقه و چه بسا تجزیه آنها به کشورهای کوچکتر بیش از هر زمان گذشته می تواند توطئه های خود را اجرایی کند و در بلندمدت به هدف خود یعنی تشکیل دولت یهود از نیل تا فرات دست یابد. بنابراین حمایت همه جانبه و به هر شکل ممکن از گروه های تکفیری تروریستی که داعیه نابودی شیعیان را دارند (شیعیانی که همچون ایران و حزب الله و یا غیر شیعیانی همچون حماس و سوریه خواستار نابودی اسرائیل هستند) یک ضرورت برای تل آویو است.

انتقال مجروحان گروه های تروریستی به سرزمین های اشغالی فلسطین و درمان آنها، عیادت مقامات صهیونیست از این افراد، تردد آزادانه تروریست ها در مرزهای فلسطین اشغالی و نفوذ به اراضی اشغالی همچون بلندی های جولان و حتی تجهیز تسلیحاتی تروریست های تکفیری همگی در راستای ائتلاف داعش - رژیم صهیونیستی تلقی می شود ائتلافی که هم اکنون به دلیل موفقیت های اخیر ارتش سوریه و حزب الله لبنان در نبرد با گروه های تکفیری بر تضعیف جنبش حماس در نوارغزه و چه بسا نابودی آن متمرکز شده است.

کد N862419

وبگردی