آفتاب
از سوی یک مقام دیپلماتیک صورت گرفت؛

تکذیب توافق برای بازگرداندن اجباری پناهجویان ایرانی از استرالیا

تکذیب توافق برای بازگرداندن اجباری پناهجویان ایرانی از استرالیا

یک مقام نزدیک به هیأت کنسولی ایرانی، برخی اخبار منتشره مبنی بر توافق ایران و استرالیا برای بازگرداندن اجباری پناهجویان ایرانی را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در پایان دو روز نشست رایزنی‌های کنسولی میان جمهوری اسلامی ایران و استرالیا به ریاست مدیران کل کنسولی دو کشور، افزایش تسهیلات روادیدی و مسافرت اتباع یکدیگر برای گردشگری، تجارت و سرمایه‌گذاری مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت .

افزایش تسهیلات برای تردد آسان‌تر اتباع دو کشور در زمینه های گردشگری، بازرگانی، گسترش تبادلات دانشگاهی و اعطای بورس تحصیلی متقابل، گشایش نمایندگی های کنسولی، همکاری پلیس دو کشور برای مبارزه با تروریسم، قاچاق مواد مخدر و قاچاق انسان، بررسی چگونگی کمک به حل مشکل پناهجویان ایرانی در اردوگاه‌های مهاجران که در وضعیت بسیار نامطلوبی قرار دارند، تسهیلات برای مأمورین و دارندگان گذرنامه‌های سیاسی و خدمت، از جمله مطالب مورد بحث طرفین بوده است.

همچنین چگنی، مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه با «پیتر دوتون» وزیر مهاجرت استرالیا نیز در حاشیه اجلاس مذکور دیدار و گفتگو کرد.

در عین حال، یک مقام نزدیک به هیأت کنسولی ایرانی برخی اخبار منتشره مبنی بر توافق دو طرف برای بازگرداندن اجباری پناهجویان ایرانی را رد کرد و گفت: چنین موضوعی درست نیست و توافقی در این خصوص صورت نگرفته است؛ سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران بر مبنای آزادی عمل اتباع خود برای گزینش محل اقامت و شغل خود است و چنانچه کسی از اتباع کشورمان قصد بازگشت به ایران را داشته باشد، این بازگشت باید داوطلبانه و فارغ از هرگونه اجبار صورت گیرد.  

کد N862223

وبگردی