آفتاب
محمدزاده مطرح کرد؛

موازی کاری باعث ایجاد حاشیه می‌شود/ در مجازات‌ها تنوع خواهیم داشت

موازی کاری باعث ایجاد حاشیه می‌شود/ در مجازات‌ها تنوع خواهیم داشت

رئیس کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال وی با اشاره به اینکه علیپور منشاء خیر و برکت در فوتبال بوده، گفت: با همه این وجود نباید موازی کاری شود چرا به حاشیه می‌رویم.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر محمدزاده رئیس کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال در مورد وضعیت اخلاقی ورزشکاران خصوصا فوتبالیست‌ها، ضمن بیان مطلب فوق گفت: آنچه برای ما در کمیته اخلاق مهم است، رسیدگی به پرونده‌ها و حوزه اخلاق در فوتبال است. ما سعی می‌کنیم از حضور در رسانه‌ها و تلویزیون و رادیو پرهیز کنیم و به اصل برسیم. چرا که این مصاحبه باعث به حاشیه کشیدن کمیته اخلاق در فوتبال می‌شود. هر چند اطلاع رسانی خواهیم کرد و پاسخگوی سئوالات نیز هستیم.

وی با اشاره به آفت‌های شهرت در ورزش، تصریح کرد: ورزش باید در کنار ارزش‌ها انجام شود، ورزشکارانی که تنها به شهرت فکر می‌کنند، هم به خود آسیب می‌زنند هم به ورزش. شاید کوتاهی نیز از جانب خود ما بوده است. ما در فدراسیون و کمیته ها و حوزه‌های قبل از فدراسیون وظایفی داریم. در متون دینی ما هم آمده که شهرت بسیار خطرناک است. پیامبر گرامی اسلام از واژه شهرت آفات استفاده کرده است. این شهرت در ورزش و مخصوصا در فوتبال خطرها و آفات زیادی دارد.

رئیس کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال در ادامه افزود: موضوع شهرت به خصوص برای جوانان پرخطرتر است و حفظ و نگهداری آنها به مراتب سخت‌تر خواهد شد. هرچه سن ورزشکار بالا می‌رود، آنها سرشان را پایین‌تر می‌آورند و تواضع دارند، اما جوانان کم سن و سال‌تر با خطراتی روبرو هستند که ما وظیفه هدایت آنها را داریم.

باشگاه‌ها در عقد قراردادها حریم قانونی را رعایت کنند
وی در خصوص مسائل حاشیه‌ای در فوتبال و بخشنامه به باشگاه‌های این رشته، عنوان کرد: اگر بخواهیم به اصل فوتبال برسیم، باید مسائل حاشیه‌ای را پشت سر بگذاریم. سلامت ورزش، جلوگیری از فساد، تبانی، رشوه و ... مواردی است که همه ما باید در آن سهیم باشیم. بعضی مواقع چاره‌ای جز بخشنامه کردن برخی موارد به صورت ارشادی نیست. ما آئین‌نامه را به همراه ضمیمه این موارد به باشگاه‌ها ارسال کردیم که حداقل در هنگام قرارداد با بازیکن داخلی و خارجی، این هوشیاری را به آنها بدهند که به حریم قانون احترام بگذارند.

محمدزاده ادامه داد: به عنوان مثال ما نمی‌توانیم به بازیکن خارجی که خالکوبی کرده است، بگوییم دست‌ها و گردن خود را بپوشاند، چرا که اگر این کار را کند موضوعی ناخوشایند و غیرمرسوم است. در حدود یک و نیم سال آغاز فعالیت در کمیته اخلاق، سعی کرده‌ایم با آرامش خودمان، فضای فوتبال را هم آرام کنیم. همین که خودمان جنجال را شروع نکنیم، فضا خود به خود آرام می‌شود.

وی با بیان اینکه کمیته اخلاق، انضباطی و استیناف از ارکان قضایی فیفا نیز هستند، تاکید کرد: ارکان قضایی فدراسیون فوتبال تعریف شده است. این سه کمیته در فیفا نیز وجود دارد و دارای آئین‌نامه و کد و مواد است. اما اینکه در حاشیه و موازات کمیته اخلاق، کمیته دیگری قصد اظهارنظر داشته باشد، مورد مخالفت ماست. ما این مخالفت را با تاج نیز در میان گذاشتیم که موازی کاری را نمی‌پسندیم. در کمیته اخلاق، دو دیوان اخلاق و حکمیت داریم که لزومی به حضور کمیته های دیگر از جمله صیانت نیست.

رئیس کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال افزود: آنچه قانونی است و در چارچوب قرار دارد سه رکن قضایی در فدراسیون فوتبال است نه سازمان لیگ. سازمان لیگ نمی‌تواند مقنن قانون باشد.

وی با اشاره به اقدامات علیپور بیان کرد: علیپور منشاء خیر و برکت در فوتبال ما بوده و متاسفانه توفیقی نداریم که در خدمتش باشیم ولی با همه این وجود نباید موازی کاری شود چرا که به حاشیه می‌رویم. رسیدگی به مسائل اصلی فوتبال مهم است. ممکن است من فردا در کمیته اخلاق نباشم ولی مباحث و تصمیمات ما به صورت حقوقی ادامه دارد.

تا زمان رای قطعی نباید نامی از متخلفان برده شود
محمدزاده با اشاره به رعایت حریم افراد عنوان کرد: رعایت این حریم برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد. حرمت یک انسان حتی بالاتر از حرمت خانه خداست. اگر بدون دلیل، مدرک و سند، محکومیتی برای فردی در نظر گرفته شود و نامش در رسانه و مطبوعات بیاید، درست نیست. در قوه قضائیه نیز پرونده‌های زیادی وجود دارد ولی نامی از متخلفان آورده نمی‌شود. معتقدیم تا رایی قطعی نشود، نباید نامی از افراد آورد. اگر کسی مثل خانزاده و کرار رای صادر شود، آن را اعلام می‌کنیم ولی تا زمان صادر نشدن رای نباید چیزی مطرح شود. حتی بهتر است آرا به صورت محرمانه به مدیرعامل ارسال شود.

وی در خصوص گزارش تخلف باشگاه مس کرمان عنوان کرد: پرونده این موضوع در کمیته اخلاق است. این موضوع به ماموریت حراست وزارت ورزش و جوانان آقای حسنی‌خو برمی‌گردد و پیچیدگی‌های خاصی دارد که باید نشستی داخلی در فدراسیون و سازمان لیگ در این خصوص برگزار شود.

رئیس کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال از وجود پرونده‌های مشابه در کمیته اخلاق خبر داد و یادآور شد: دو سه نمونه دیگر نیز مثل مورد باشگاه مس کرمان که از آنها شکایت شده، وجود دارد. در لیگ‌های دسته پایین‌تر نیز چند مورد تبانی و رشوه اعلام شده که از نمایندگان آنها دعوت می‌کنیم تا در محل کمیته حضور پیدا کنند و قطعا متخصصان ما فیلم‌های مربوط به این موارد را با دقت بررسی می‌کنند و در یکی دو هفته اخیر، یک یا دو رأی در خصوص حاشیه هفته های آخر لیگ داریم.

وی با اشاره به تخلفات کمتر لیگ برتر نسبت به دسته‌های پایین‌تر، اظهار کرد: به هر حال در لیگ برتر نظارت و کنترل بیشتری نسبت به لیگ‌های دسته پایین تر دیده می‌شود. پخش تلویزیونی نیز تخلفات را خود به خود کمتر می کند. البته در سال ۹۴ با توجه به چند رای سخت در کمیته اخلاق ثابت شد که اگر کسی در حوزه فوتبال در لیگ برتر و دسته‌های پایین‌تر تخلف کند، رسیدگی قاطعی به آن داریم. رسیدگی به تخلفات از دو جنبه مورد اهمیت است. یکی مجازات خاطی و دیگری درس عبرت برای سایرین است.

محمدزاده در خصوص استفاده از ترامادول در میان فوتبالیست‌ها، عنوان کرد: اگر بحث استفاده از این ماده در حوزه دوپینگ باشد، خارج از حوزه اختیار ما است ولی اگر به بحث حرفه‌ای و اعتیاد مربوط شود، در زیر مجموعه ما قرار می‌گیرد و با آن برخورد جدی می‌کنیم؛ چرا که استفاده از این مواد، اخلاق حرفه‌ای را زیر سئوال می‌برد.

استفاده از تنوع در مجازات‌های کمیته اخلاق
وی با اشاره به  رای خانزاده و موارد جدید در این رأی بیان کرد: ما سعی می‌کنیم از این پس در مجازات‌ها تنوع داشته باشیم. در برخی مجازات‌ها اخطار شفاهی تا محرومیت مادام العمر فرد در فوتبال دیده می‌شود. مجازات‌های تبعی نیز در برخی موارد قرار داده خواهد شد که علاوه بر محرومیت‌ها، موارد دیگری نیز در نظر گرفته شود.

رئیس کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال اضافه کرد: به عنوان مثال به جای محرومیت که به خود ورزشکار هم آسیب می‌زند، در حوزه تعلیم و آموزش در رده‌های سنی دیگر، احکامی در نظر گرفته شود که هم بدن خود فوتبالیست افت نکند و هم برای باشگاه و جامعه مفید باشد.

وی در خصوص حوزه کاری کمیته اخلاق در میان تخلف های فوتبالیست ها، تاکید کرد: افرادی که در حوزه فوتبال فعالند، اگر در داخل یا خارج کشور تخلفی کنند که به پیکره فوتبال آسیب بزند، کمیته اخلاق به این موضوع رسیدگی خواهد کرد. تخلفات ۹۰ دقیقه‌ای در زمین فوتبال مربوط به کمیته انضباطی و تخلفات خارج از زمین (داخل یا خارج از کشور) مربوط به کمیته اخلاق است.

محمدزاده در پایان با اشاره به حرکات ناشایست نوروزی در کشتی، گفت: اگر ورزشکاران به دنبال نتیجه گرایی نباشند و مبانی ارزشی و پهلوانی را در نظر داشته باشند، این تلخی‌ها و زشتی‌ها را در ورزش نمی بینیم.

کد N862104

وبگردی