آفتاب

آداب رمضان در شهر بهار نارنج

آداب رمضان در شهر بهار نارنج

رمضان که از راه می‌رسد، آرامشی خاص جامعه را فرا می‌گیرد، طمانینه‌ای که بخش‌های مختلف جامعه از آن بهره‌مند می‌شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، مسابقه دوری از گناه، صبوری و تحمل را در افراد شاخص کرده و نگاه‌ها مهربانانه‌تر، دل‌ها نرم‌تر و گفتارها شیرین‌تر می‌شود.

همین خوبی‌های رمضان است که همه را جذب این ماه می‌کند، ایامی سراسر ذکر و دعا و نیایش، بندگی و سبقت در نیکی‌کردن، ماهی که مساجد و حسینیه‌ها و خیریه‌ها شلوغ‌ترین اماکن است و از تعداد شکایات کاسته می‌شود.

به گزارش ایسنا، از دیرباز مردم سرزمین ایران، ماه رمضان را پاس داشته‌اند و به پیشواز آن رفته‌اند.

در شیراز هم مانند تمام شهرهای ایران، شهروندان به استقبال ماه خوبی‌ها و نیکی‌ها می‌روند.

مژگان ثابت‌قدم، کارشناس میراث معنوی اداره کل میراث فرهنگی فارس در خصوص رسوم گذشته مردم استان در رمضان گفت: در برخی از مناطق، مراسم کلوخ‌اندازان در جمعه آخر ماه شعبان اجرا می‌شد و بعضا هنوز هم انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: در این مراسم مردم به صحرا و دشت می‌روند و به شادی می‌پردازند و خوراک‌های متنوع می‌خورند و کلوخ‌های گلی را به سمت صحرا و دشت پرتاب می‌کنند.

به گزارش ایسنا، این به‌آن معنا است که تمام کدورت‌ها و ناراحتی‌ها را از خود دور کرده و آماده حضور در ماه مبارک رمضان و بهره‌گرفتن از تمام ساعت‌های این ماه می‌شوند.

ثابت‌قدم همچنین گفت: در گذشته مردم در اکثر نقاط ایران و شهرهای کنونی استان فارس، برای دیدن هلال ماه رمضان به پشت بام می‌رفتند و بعد از رویت ماه و اثبات آن، توپ شلیک می‌کردند که همه بدانند، رمضان از راه رسیده است و آماده باشند.

وی با بیان اینکه ماه مبارک رمضان، همواره به‌همراه خود، آرامش، نوع‌دوستی و مهربانی می‌آورد، گفت: در این ماه مردم در اغلب نقاط استان، در پذیرایی از میهمانان سبقت می‌گیرند و از خوراکی‌هایی که خود برای افطارشان مهیا کرده‌اند، به دیگران نیز عرضه می‌کنند.

این کارشناس اضافه کرد: مردم شیراز معتقدند طبع روزه سرد است، یعنی روزه‌دار باید روزه‌ خود را هنگام افطار با غذاهایی با طبع گرم، باز کند، به همین دلیل عرقیات گرم از جمله گل گاوزبان یا نسترن را برای افطار انتخاب کرده و می‌نوشند.

وی یادآور شد: استفاده از غذاهایی نظیر رنگینک، آش ماست، حلوای نشاسته(ترحلو)، قنبر پلو، کلم پلو، زولبیا و بامیه و کوفته هلو، از جمله خوراکی‌هایی است که مردم شیراز برای افطار، می‌پسندند و استفاده می‌کنند.

ثابت‌قدم همچنین گفت: اگرچه تمام روزهای رمضان، ارزشمند است اما شب‌های قدر، با ارزش‌ترین ایام محسوب می‌شود و مردم در فارس هم تلاش می‌کنند از این ایام بهره‌کافی را ببرند.

وی با یادآوری اینکه شیرازی‌ها، در گذشته به این شب‌ها، "الغوثی" نیز می‌گفته‌اند، اضافه کرد: حضور در مساجد، تکایا، حسینیه‌ها و حرم‌های مطهر امامزادگان برای شرکت در مراسم شب قدر، از جمله برنامه‌هایی است که همواره با جدیت دنبال شده و می‌شود.

این کارشناس میراث معنوی همچنین گفت: در شیراز به آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، جمعه "الوداعی" می‌گویند و بعد از نماز جمعه به مسجد جامع رفته و زنان حلوا طبخ و خیرات می‌کنند.

وی ادامه داد: در این روز در مسجد فتح کسانی که حاجت دارند برگ درخت نارنج را می‌چینند و در حوض آب می‌اندازند و 2 رکعت نماز برای برآورده شدن حاجت می‌خوانند.

ثابت‌قدم یادآور شد که در شیراز و روز عیدفطر، از روزه‌دارانی که برای نماز عید به مساجد و مکان‌های برپایی نماز رفته‌اند، با نان و پنیر و سبزی، پذیرایی می‌شود.

به گزارش ایسنا، گسترش شیراز اگرچه بخشی از این آداب و رسوم را کمرنگ کرده است اما همچنان در میان خانواده‌های اصیل شیرازی، این رسم‌ها پا برجا است.

هنوز سفره‌های افطاری،‌ محلی است برای گردهمایی‌های خانوادگی، برای شنیدن تجربه‌های بزرگترها و فیصله دادن به اختلاف‌هایی که ممکن است بین برخی از اعضای خانواده وجود داشته باشد.

مردم شیراز ارادتی خاص به امامزادگان واجب‌التکریم داشته و دارند و در ایام ماه مبارک رمضان، هر دوشنبه بارگاه ملکوتی حضرت سیدعلا‌الدین حسین(ع) و شب‌های جمعه، بارگاه قدسی حضرت شاهچراغ(ع) و برادر گرانقدر ایشان،‌ حضرت سیدمیرمحمد(ع)، مملو از روزه‌دارانی است که از ساعتی قبل مغرب به این مکان‌های مقدس رفته و تا پاسی از شب به دعا و مناجات می‌پردازند.

انتهای پیام

کد N862073

وبگردی