آفتاب

پیروزی مخالفان راستگرا در انتخابات پارلمانی دانمارک

پیروزی مخالفان راستگرا در انتخابات پارلمانی دانمارک

رای دهندگان دانمارکی در انتخابات پارلمانی روز پنجشنبه دولت نخست وزیر چپگرای این کشور را برکنار کرده و قدرت را به ائتلاف مخالف راست میانه رو شامل یک حزب مهاجرستیز مخالف اتحادیه اروپا تحویل دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، "لارس لوکه راسموسن"، رهبر مخالفان دولت "هله تورنینگ اشمیت"، نخست وزیر چپگرای دانمارک اظهار کرد، برای تشکیل دولت تلاش خواهد کرد اما احتمالا مجبور به اعطای امتیازات بزرگ به منظور تضمین حمایت حزب راستگرای مردم دانمارک که آرای بیشتری به نسبت حزب لیبرال به دست آورده، خواهد شد.

به دنبال شمارش همه آرای انتخابات روز پنجشنبه در داخل دانمارک حزب راست میانه رو توانست 90 کرسی را در پارلمان کسب کند و در مقال حزب چپ میانه روی تورنینگ اشمیت که به اشتباه فکر می کرد تقویت وضعیت اقتصادی باعث پیروزی اش در انتخابات می شود توانست 85 کرسی کسب کند.

تورنینگ اشمیت نخستین نخست وزیر زن دانمارک است که در سال 2011 انتخاب شد. وی پس از انتخابات پارلمانی روز پنجشنبه با قبول شکست خود اعلام کرد که از رهبری حزبش کنار می رود.

حزب راستگرای مردم دانمارک که دومین حزب بزرگ پس از حزب سوسیال دموکرات تورنینگ اشمیت است، در دولت قبلی از لیبرال ها حمایت می کرد و در انتخابات اخیر نیز این حزب راست میانه رو به رهبری راسموسن به لطف پشتیبانی لیبرال ها بود که توانست اکثریت خود را به دست بیاورد.

راسموسن به حامیانش در پارلمان گفت: امشب ما فرصتی پیدا کرده ایم تا رهبری را در دانمارک به دست بگیریم.

انتهای پیام

کد N861948

وبگردی