آفتاب

روز دوم از دور هشتم مذاکرات هسته‌ای؛ متن توافق در چه وضعیتی است؟

روز دوم از دور هشتم مذاکرات هسته‌ای؛ متن توافق در چه وضعیتی است؟

ایرنا نوشت:

سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی در شرایطی امروز (پنجشنبه)دومین روز از دور هشتم مذاکرات را با هلگا اشمید شروع می کنند که به نظر می رسد سخنان دیروز جان کری فصل تازه ای در نگارش متن توافق جامع گشوده است.

نشست صبح معاونان وزیر امور خارجه با معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا ساعت 10 به وقت محلی - 12 و 30 به وقت تهران - در وین آغاز شد و قرار است وندی شرمن نیز بعدازظهر به این گفت و گوها ملحق شود.

همزمان با معاونان، کارشناسان هم به ریاست حمید بعیدی نژاد واستفان کلمنت کار بر روی ضمائم را ادامه داده اند. وندی شرمن معاون وزیر خارجه امریکا ظهر وارد وین می شود و از عصر به مذاکرات خواهد پیوست.

به نظر می رسد این مذاکرات با اظهارات روز گذشته جان کری وزیر خارجه امریکا وارد مرحله تازه ای شده باشد. کری که از خانه خود در بوستون با خبرنگاران در محل وزارت امور خارجه آمریکا از طریق یک ارتباط تصویری از راه دور سخن می گفت، اشاره کرد «ما خود را به بررسی آنچه ایرانی ها در یک برهه زمانی انجام داده اند، مقید نمی کنیم. اکنون به پیشرفت می اندیشیم».

کری، در این کنفرانس در پاسخ به این سؤال که آیا PMD (ابعاد نظامی احتمالی) موضوع مذاکره است، گفت: «ما روی این موضوع متمرکز نشده ایم که ایران درباره آنچه در یک مقطع زمانی یا هر زمان دیگری انجام داده، توضیح دهد. درباره طرح این مسئله در برخی رایزنی ها کمی تحریف می شود. ما می دانیم که آنها چه کاری انجام داده اند و هیچ تردیدی نداریم. ما از فعالیت های نظامی خاصی که آنها مشغول انجام آن بودند، کاملا مطلع هستیم. آنچه ما درباره آن نگران هستیم، آینده است».

این اظهارنظر کری چرخشی آشکار در مواضع امریکا محسوب می شود.

مهلت خودخوانده ایران و 1+5 برای نگارش متن توافق جامع دهم تیرماه بسر خواهد رسید.

5252

کد N861454

وبگردی