آفتاب

گفت‌وگوی مقامات افغانستان و نمایندگان طالبان در اسلو

گفت‌وگوی مقامات افغانستان و نمایندگان طالبان در اسلو

هیاتی از دولت افغانستان با نمایندگان طالبان در اسلو، پایتخت نروژ دیدار و گفت‌وگو کرد. یکی از مقامات افغان به دویچه وله گفت که نمایندگان طالبان تصریح کرده‌اند که در پی کسب انحصار قدرت در افغانستان نیستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان (ایران)، انورالحق احدی، وزیر پیشین بازرگانی افغانستان اظهار کرد:‌ در "نشست صلح اسلو"، پایتخت نروژ گفت‌وگویی سه ساعت و نیمه میان نمایندگان طالبان و هیات حکومت افغانستان در روز سه‌شنبه صورت گرفته است.

احدی که خود نیز در این نشست شرکت داشته به دویچه وله گفت که حکمت کرزای، معاون سیاسی وزارت امور خارجه افغانستان پیشنهادهای جامعی را به طالبان ارائه کرد و نمایندگان طالبان نیز دیدگاه‌های خود و موضوعاتی را که مانع صلح می‌دانند مطرح کردند.

ریاست هیات طالبان در نشست اسلو را طیب آغا به عهده داشته و سهیل شاهین و رسول حلیم نیز اعضای این هیئت بوده‌اند.

احدی گفت: «طالبان به صورت مشخص گفتند که هدف آنها انحصار قدرت نیست.»

احدی در ارزیابی خود از گفت‌وگوهای انجام شده تصریح کرد که وقتی انحصار قدرت مطرح نباشد، رقابت سیاسی برای تمام احزاب در انتخابات مطرح می‌شود.

او افزود: «فکر می‌کنم این موضوع راه را برای توافق بر سر یک نظام باز می‌کند. فکر می‌کنم حالتی بوجود آمده که از لحاظ نظام‌سازی جایی برای صحبت با طالبان ایجاد شده است.»

شورای عالی صلح افغانستان پیشتر گفته بود که این نشست، به معنای آغاز مذاکرات رسمی با طالبان نیست. اعضای این شورا گفته‌اند که هنوز هیچ نشستی که از آن به عنوان گفتگوی رسمی با طالبان یاد شود، برگزار نشده است.

به گفته احدی، هر دو هیات ترجیح می‌دهند که "بحث‌ها به صورت سیستماتیک" صورت بگیرد.

او با تاکید بر این که این بحث‌ها وقت بیشتری خواهد گرفت، افزود: «من می‌خواهم کمی مثبت باشیم، به این معنی که فکر می‌کنم شانس پیشرفت بیشتر است.»

به گفته وزیر پیشین بازرگانی افغانستان: مواضع نمایندگان طالبان با گرایشات مردم افغانستان بسیار نزدیک‌تر از گذشته شده است، به‌ویژه در قسمت حقوق زنان. اما این به معنای آن نیست که گروه طالبان صددرصد این حقوق را پذیرفته‌اند، "اما تا حدود در نظرات آنان انعطاف بوجود آمده است."

انتهای پیام

کد N861389

وبگردی