آفتاب
در دیدار لاریجانی با نخست وزیر ایرلند مطرح شد:

توافق‌هسته‌ای باایران برای جهان سودمند‌است/تاکید برگسترش همکاریها

توافق‌هسته‌ای باایران برای جهان سودمند‌است/تاکید برگسترش همکاریها

نخست وزیر ایرلند، جمهوری اسلامی ایران را کشوری بزرگ و تاثیر گذار در منطقه دانست و بر آمادگی دوبلین برای گسترش همکاری با تهران تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نخست وزیر ایرلند، جمهوری اسلامی ایران را کشوری بزرگ و تاثیر گذار در منطقه دانست و بر آمادگی دوبلین برای گسترش همکاری با تهران تاکید کرد.

اندا کنی در آغاز دیدار  با لاریجانی و پیش از شروع گفتگوها که پشت درهای بسته انجام شد، با ابراز خرسندی از حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و هیئت همراه در ایرلند گفت: همه مقامات ایرلندی در بازگشت از سفر به ایران، آنرا کشوری بزرگ با ظرفیت های فراوان توصیف کردند.

در این دیدار دو طرف ضمن بیان دیدگاههای خود درباره مسائل مهم منطقه ای و بین المللی، درباره راههای گسترش صلح و ثبات منطقه و نیز چگونگی توسعه روابط اقتصادی و بازرگانی و استفاده بهینه از ظرفیت های دو کشور گفتگو و تبادل نظر کردند.

از گفتگو ها برای حل مسئله هسته ای ایران حمایت می‌کنیم  

دراین دیدارها، وزیر امور خارجه و تجارت ایرلند نیز با ابراز خرسندی از حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و هیئت همراه در کشورش گفت: من هم با شما موافقم که اوضاع منطقه خطرناک و پیچیده است و فقط با تلاش های دیپلماتیک، گفتگو و همکاری حل و فصل خواهد شد .

چارلز فلانگن با بیان اینکه داعش دشمن مشترک همگی است افزود : ایران کشوری مهم و موثر در مبارزه با داعش است و ما می  توانیم با مشورت و تبادل نظر راههای مبارزه با گروههای تروریستی  را تقویت کنیم .

وزیر امورخارجه و تجارت ایرلند با تاکید بر اینکه دوبلین از گفتگوهای ژنو برای حل مسئله هسته ای ایران به شدت حمایت می کند افزود : ما برای گسترش همکاری با تهران در زمینه های مختلف آماده هستیم.

بهره گیری از ظرفیت های پارلمانی

همچنین رئیس کمیسیون سیاست خارجی و تجارت پارلمان ایرلند در دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی در  دوبلین گفت : از همه ظرفیت های پارلمانی  برای گسترش همکاری با ایران استفاده خواهیم  کرد.

پت برین،  جمهوری اسلامی ایران را کشوری  بزرگ و تاثیر گذار در منطقه مهم و حساس خاورمیانه توصیف کرد و گفت : پارلمانهای دو کشور می توانند با تسهیل روابط ، فرصت های خوبی را برای گسترش  همکاریهای دو جانبه فراهم کنند.

در این دیدارها، وزیر دفاع و کشاورزی ایرلند بر امادگی کشورش برای همکاری با ایران به منظور برقراری  صلح وامنیت در خاورمیانه  تاکید کرد.

سایمون کاونی با اشاره به روند مذاکرات هسته ای ایران گفت : اگر مذاکرات در پایان ماه ژوئن به نتیجه برسد کار بزرگی انجام شده است که نه تنها برای ایران بلکه برای منطقه و کشورهای جهان سودمند خواهد بود.

وزیر دفاع ایرلند با بیان اینکه کشورش سربازان زیادی  در قالب نیروهای حافظ صلح به مناطق بحران خیز خاورمیانه از جمله بلندی های جولان، سوریه، لبنان و بیت المقدس اعزام کرده است، بر ضرورت ایجاد صلح و ثبات در منطقه تاکید کرد.

 

 
کد N861047

وبگردی