آفتاب

نیوزویک: برای شکست داعش، اوباما باید نیروهای آمریکایی را سه‌ برابر کند

نیوزویک: برای شکست داعش، اوباما باید نیروهای آمریکایی را سه‌ برابر کند

"اگرچه اصل استراتژی ضد داعش اوباما در عراق صحیح است، اما روند کند اجرای آن حتی یک راهبرد خوب را هم به شکست می‌رساند و برای پیشگیری از وقوع چنین امری، رهبر ایالات متحده باید شمار نیروهای آمریکایی در عراق را سه برابر کند."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، "مایکل اوهانلون" در نقد راهبرد اوباما در عراق در مجله تحلیلی نیوزویک می‌نویسد: «استراتژی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در سال گذشته درخصوص عراق بیش از آنکه غلط بوده باشد، درست بود. پس از سقوط غم‌انگیز موصل و سایر مناطق کلیدی دیگر در شمال‌غرب عراق در بهار 2014، اوباما از نیروی هوایی آمریکا برای کمک به کردها در مقابل حملات داعش استفاده کرد و علاوه بر این، به گذار سیاسی عراق کمک کرد که براساس آن حیدر العبادی، نخست‌وزیر کنونی عراق جای نوری المالکی را گرفت. همچنین اوباما شماری از مربیان آمریکایی را برای بازسازی ارتش از هم‌ پاشیده و بی‌اعتبار عراق اعزام کرد.

تمامی این اقدامات در مسیر درستی انجام شد؛ اول، استفاده از نیروی هوایی به حالت اضطراری به منظور پیشگیری از تاخت و تاز بیشتر داعش و دوم، گذار سیاسی برای جلب حمایت کردها و سنی‌ها از دولت مرکزی عراق و نهایتا آموزش نظامی لازم برای جبران لطمه‌ای که طی سال‌ها نوری المالکی به نیروهای مسلح عراق زد.

اما استراتژی آمریکا در قبال عراق از زمستان گذشته در گل مانده است. حال به نظر می‌رسد که پیش‌بینی ژنرال لوید آستین، رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا که گفته بود موصل تا بهار از اشغال داعش آزاد می‌شود، بسیار خوش‌بینانه بوده است. موفقیت عملیات بهاره در تکریت که عمدتا به دلیل حمایت نیروهای مردمی شیعه بود، از سقوط الرمادی در استان الانبار اهمیت بیشتری داشت.

در مجموع داعش در عراق ذره‌ای ضعف از خود نشان نداده است و در مقایسه با سوریه می‌توان گفت که برای آمریکا و متحدان آن بسیار آسانتر است که به اعضای داعش در عراق حمله کنند و آنها را شکست دهند.

ارائه طرح استقرار چند صد مشاور آمریکایی دیگر در عراق، علاوه بر 3000 نیروی کنونی و ایجاد مرکز آموزشی مهم در استان الانبار خبر خوشحال‌کننده‌ای است و کاملا قابل درک است که رئیس‌جمهوری آمریکا گامی افزایشی برای کمک به عراقی‌ها بردارد؛ آن هم اوبامایی که همواره مخالف جنگ عراق بود و همواره از تعهد دوباره و اعزام نیروهای آمریکایی برای ایفای یک نقش جنگی دیگر واهمه دارد.

همینطور باید از اظهارات ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا مبنی بر اینکه ایالات متحده ممکن است تلاش‌های خود را طی هفته‌ها و یا ماه‌های آتی اندکی افزایش دهد، استقبال کرد. با این وجود طرح اوباما در یک مساله به لحاظ منطق قابل درک است، اما قدرت کافی را ندارد. وی باید اصل استراتژی خود را حفظ کند اما همزمان نقش آمریکایی‌ها را در شمار نیروها افزایش دهد و آنرا مشابه عملیات کنونی در افغانستان کند؛ جایی که هم‌اکنون 10 هزار سرباز آمریکایی از نیروهای مسلح افغان که 95 تا 99 درصد عملیات‌ها را در کشورشان انجام می‌دهند، حمایت می‌کنند.

سه خطر مهم برای طرح بسیار محتاطانه و تدریجگرایانه اوباما در عراق وجود دارد:

اول. استراتژی ما آینده سیاسی العبادی را به خطر می‌اندازد

حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق بهترین رهبر عراقی است که هم‌اکنون می‌توان برای این پست در نظر گرفت. رافع العیساوی، معاون سابق نخست‌وزیر عراق اخیرا در یک سخنرانی در موسسه بروکینگز وی را "مرد خوب" توصیف کرد و این را می‌توان نوعی تعریف از سوی عراقی‌هایی دانست که درباره کارآمدی وی تردید دارند.

در همین حال، نوری المالکی به دنبال تضعیف جایگاه دولت العبادی است و شاید به پس گرفتن شغل سابق خود چشم دارد و همینطور شوونیست‌های شیعه نیز تلاش‌هایی در راستای توسعه همکاری با سنی‌ها و کردها را زیر سوال می‌برند. اگر حیدر العبادی به عنوان رهبری ناکارآمد از قدرت عزل شود، تمام بنیاد استراتژی سیاسی و نظامی اوباما که هم‌اکنون اجرا کرده است، سقوط می‌کند.

دوم: العبادی گزینه دیگری جز تحمل نیروهای مردمی شیعه ندارد

این گروه‌های مورد حمایت ایران، یک حقیقت غیر قابل انکار در عراق هستند و نمی‌توان حضور آنها را نادیده گرفت. آنها تابستان گذشته برای حفظ بغداد از دست شبه‌نظامیان داعش کمک کردند و هم‌اکنون جدا از نیروهای پیشمرگ کرد، نیروهای قابل اعتمادتری از سایر سازمان‌های عراقی در جنگ علیه داعش محسوب می‌شوند.

اما آنها خطر تنش فرقه‌ای و تحریک جنگ داخلی در عراق را تشدید می‌کنند. رافع العیساوی، معاون سابق نخست‌وزیر عراق در سخنرانی خود در موسسه بروکینگز، آنها را با داعش مقایسه کرد. بنابراین، بدترین آنها باید محصور شوند و در طول زمان نیروهای آنها باید به صورت جداگانه تایید شده و تحت نظارت سازمان گارد ملی عراق که در حال حاضر تنها بر روی کاغذ وجود دارد، آورده شوند و همچنین به شدت نیاز است که به اختلافات فرقه‌ای کنونی عراق رسیدگی شود و علاوه بر آن، نیروهای ناکافی ارتش اصلی عراق جبران شوند. حیدر العبادی تنها می‌تواند در شرایطی این شبه‌نظامیان را مهار کند که موقعیت سیاسی قدرتمندی داشته باشد و همینطور جنگ علیه داعش در جهت خواست وی ادامه یابد.

سوم: استراتژی نظامی مینیمالیستی به دشمن زمان می‌دهد

اگر نیروهای عراقی با حمایت بمباران هوایی آمریکا و متحدان آن بتوانند به تدریج عملیات ضد داعش خود را گسترش داده و تشدید کنند، داعش درس‌های تاکتیکی یاد می‌گیرد و برخی از آسیب‌پذیری‌های خود را جبران می‌کند که از جمله می‌توان به مخفی کردن مقر و رهبران آنها در شهرهایی که هم‌اکنون در کنترل آنهاست، اشاره کرد.

در حالی که "شوک و ترس" نام بدی در عراق است، این یک واقعیت غیر قابل انکار نظامی است که ضربه سخت، تعادل دشمن را بر هم می‌زند و فرصتی برای بهره‌برداری ایجاد می‌کند. استن مک‌کریستال این واقعیت را در نحوه مدیریت نیروهای فرماندهی مشترک عملیات ویژه در عراق، پیش و در دوران افزایش نیروها نشان داد و این امر امروز هم صدق می‌کند.

در واقع این یکی از دلایلی است که من فراتر از توصیه‌های معمول عمل می‌کنم و علاوه بر اعزام مربیان بیشتر، کنترل هوایی و استقرار مشاوران در یگان‌ها، از استقرار موقت نیروهای ویژه اقدام مستقیم حمایت می‌کنم. آنها می‌توانند زمانی که آماده‌سازی لازم میدان جنگ در اواخر امسال و یا اوایل سال بعد میلادی فراهم شد، با نیروهای ویژه‌ عراقی در کمپین مقابله با داعش همکاری کنند.

استراتژی اصلی اوباما در عراق نادرست نیست، اما حتی اجرای ضعیف و ناموفق یک استراتژی خوب می‌تواند به شکست بینجامد. ما به اقدامی بیش از عملیات تدریجی نیاز داریم و باید طی ماه‌های آتی با دو برابر و سه‌ برابر کردن نیروهایمان سرعت بازی در عراق را افزایش دهیم.»

انتهای پیام

کد N860915

وبگردی