آفتاب

دیدارهای جداگانه ابتکار با نخست وزیر و اعضای پارلمان نروژ

دیدارهای جداگانه ابتکار با نخست وزیر و اعضای پارلمان نروژ

معصومه ابتکار در ادامه سفر دو روزه خود در دیدارهای جداگانه ای با نخست وزیر و اعضای پارلمان نروژ گفت و گو کرد.

به گزارش سرویس محیط زیست ایسنا، معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران در دیدار با ارنا سولبرگ نخست وزیر نروژ درخصوص گفتگوهای جاری هسته ای بین ایران و 1+5 گفت: دستیابی به یک توافق عادلانه و متوازن که بتواند حقوق مشروع هسته ای ما را تضمین کند، مورد انتظار است.

ابتکار در خصوص سیاست های جمهوری اسلامی ایران در منطقه تصریح کرد: ایران باتوجه به ظرفیت ها و توانمندی های خود همواره در جهت استقرار ثبات و امنیت پایدار در منطقه حرکت کرده است.

وی ضمن تشریح سیاست های اصولی ایران در ایجاد صلح و ثبات در منطقه و نیز پیشنهاد رییس جمهور روحانی در مورد تلاش برای جهانی علیه خشونت و افراط گری، تاکید کرد: داعش ارتباطی به اسلام و تعالیم اسلامی ندارد و این گروه با سوءاستفاده از نام اسلام به دنبال رواج خشونت و تنفر و مخدوش کردن چهره این دین هستند.

ابتکار در مورد مباحث حقوق بشری تاکید کرد: حقوق بشر دغدغه همگانی بوده و می توان از طریق گفتگو، دیدگاه های متقابل را به یکدیگر نزدیک کرد.

در این جلسه نخست وزیر نروژ ضمن اشاره به مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5، تاکید کرد: نروژ خواستار موفقیت این مذاکرات است و در پرتو آن گسترش مناسبات دو کشور است.

سولبرگ با اشاره به تحولات مربوط به عراق و سوریه، بر ضرورت حل مشکلات کنونی در خاورمیانه صرفا از طریق راه حل سیاسی تاکید کرده و نقش آفرینی کشورهای منطقه برای حل بحران ها را مهم ارزیابی کرد.

ابتکار همچنین در دیداری با اعضای کمیسیون سیاست خارجی پارلمان نروژ درباره همکاری های متقابل دو کشور در زمینه های مختلف محیط زیستی، بین المللی، منطقه ای و دو جانبه گفت و گو کرد.

در این ملاقات معاون رییس جمهور بر نقش جمهوری اسلامی ایران برای حفاظت از محیط زیست منطقه تاکید و ضرورت توجه جامعه بین الملل به آثار تغییرات آب و هوایی مانند گرد وغبار را مورد اشاره قرار داد.

براساس گزارش سازمان حفاظت محیط زیست، ابتکار در این سفر همچنین در جلسات مختلف به سئوالات خبرنگاران نروژی پاسخ گفت.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین روز گذشته نیز با خانم تینه سوندتوفت وزیر آب و هوا و محیط زیست نروژ در اسلو ملاقات کرد.

ابتکار که در سفری دو روزه در اسلو به سر می برد در این دیدار با تاکید بر ضرورت همکاری های دو جانبه، به اهمیت موضوع تغییرات آب و هوایی اشاره کرد و خواستار همگرایی هر چه بهتر برای مقابله مناسب با مسئله تغییر اقلیم شد.

تینه سوندتوفت نیز با اشاره به اهمیت جایگاه و تلاش های ایران برای حل معضلات محیط زیستی به خصوص در منطقه، خواستار ایجاد زمینه های همکاری با جمهوری اسلامی ایران شد.

معاون رییس جمهور کشورمان همچنین در مرکز تحقیقات محیط زیست و تغییر اقلیم CICERO حضور یافت و در جمع نمایندگان موسسات تحقیقاتی، اجرایی و بخش خصوصی برای همکاری های محیط زیستی سخنرانی و با ایشان گفت و گو کرد.

در این جلسه رییس این مرکز تحقیقات، معاون وزیر خارجه نروژ و و نمایندگان بخش خصوصی نروژ نیز صحبت کردند.

ابتکار با اشاره به برنامه های دولت تدبیر و امید و توجه ویژه آن به حوزه محیط زیست بر رویکرد اخیر ایران در زمینه تقویت دیپلماسی محیط زیست در دنیا و منطقه تاکید کرد.

وی با اشاره به راه‌اندازی صندوق ملی محیط زیست و اصلاح رویکرد نمایشگاه بین المللی محیط زیست، این دو عرصه را ابزار مهم تشویقی برای بخش های اقتصادی دانست.

در این جلسه چند گزارش در مورد فناوری های جدید سبز از سوی نروژی ها ارایه شد. از جمله نوعی فناوری که به وسیله انرژی خورشیدی دستگاههای آب شیرین کن و کشت گلخانه ای را در منطقه ای بیابانی راه اندازی کرده اند. برخی شرکت هایی هم که سابقه همکاری با ایران داشتند تجربیات خود را بیان کرده و قرار شد کار گروهی فنی برای همکاری ایجاد شود.

انتهای پیام

کد N860700

وبگردی