آفتاب

محکومیت اعضای گروه حزب‌التحریر در جمهوری خودمختار روسیه

محکومیت اعضای گروه حزب‌التحریر در جمهوری خودمختار روسیه

دادگاه باشقیرستان رای محکومیت اعضای دستگیر شده حزب التحریر اسلامی در این جمهوری را صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) دادگاه اوفا، مرکز جمهوری باشقیرستان روسیه رای خود در مورد اعضای یک گروه غیرقانونی متهم به عضویت در حزب التحریر الاسلامی را صادر کرد . این گروه 20 نفره که در منطقه دورتولی باشقیرستان (باشکورتستان) فعالیت زیرزمینی و پنهان داشتند، به زندان‌هایی بین 5 تا 10 سال محکوم شدند.

به گفته دادستان باشقیرستان 4 تن افراد اصلی که به عنوان هسته مرکزی و استادان از آنها نام برده می‌شوند در سال 2011 اقدام به تشکیل گروه داده و شروع به عضو گیری کردند.

مامورین داره امنیت باشقیرستان این گروه را از اوایل سال جاری مسیحی شناسایی کرده و زیر نظر گرفتند و سرانجام با دسترسی به سرنخهای به دست آمده، در 5 فوریه به محل‌های زندگی افراد حمله کردند و اعضای گروه را دستگیر کردند.

بنا به گفته مقامات مسئول غیر از 20 فرد دستگیر شده، 14 نفر دیگر نیز با آنان مراوده داشته‌اند که بعد از پی بردن به مقاصد پنهان گروه، ارتباط شان را با آنها قطع کردند.

بنا به گفته مقامات امنیتی این جمهوری طی سال جاری بیش از 35 نفر از افراد وابسته به حزب التحریر دستگیر شده‌اند که نشان می‌دهد این حزب به شکل جدی وارد فعالیت شده و با دادن کتاب، نشریات، منابع الکترونی و غیره، ایجاد "خلافت" را تبلیغ می‌کرده‌اند. به گفته مقامات مسئول این تبلیغ و شستشوی مغزی به گونه‌ای انجام می‌شد که بر روی روان افراد تاثیر می‌گذارد تا بتوانند افراد را کاملا تحت کنترل خود درآورند. در قدم‌های بعدی، از افراد جذب شده می‌خواستند که قسم بخورند که از دستور "مقامات بالای حزب" کاملا حرف شنوی داشته و آنچه را آنها می‌گویند مو به مو عمل کنند.

در این جزوات دستورالعمل‌هایی برای ایجاد نظامی جدید با ایجاد "خلافت" و ساختار اقتصادی، اجتماعی و حتی نظامی بر اساس آنچه آنان اصول و قوانین اسلامی می‌نامیدند تبلیغ می‌شده است.

در رسانه‌های همگانی باشقیرستان از یوگنی خولاگین، الکسی اخمدیف، آیدار گاریفیانف و یک زن با نام راسیما ساتتتایوا به عنوان بنیانگذاران رهبران گروه نام برده شده است.

بنا به گفته یکی از مقامات امنیتی در باشقیرستان هدف اساسی این افراد ایجاد تفرقه و درگیری بین مردم بوده و بررسی‌ها نشان داده که حتی اطلاع چندانی از دستورت اسلامی ندارند.

جمهوری باشقیرستان (گاه باشکورتستان) یکی از واحدهای تشکیل‌دهنده فدراسیون روسیه است. این سرزمین در آسیای میانه، میان رود ولگا و رشته‌کوه اورال قرار دارد.

انتهای پیام

کد N860602

وبگردی