آفتاب

مخالفت سنای آمریکا با کمک مستقیم به نیروهای پیشمرگ عراق

مخالفت سنای آمریکا با کمک مستقیم به نیروهای پیشمرگ عراق

سنای آمریکا با اصلاحیه‌ای که به دولت اوباما اجازه می‌داد بدون همکاری دولت مرکزی عراق، مستقیماً به نیروهای پیشمرگ کرد کمک کند، مخالفت کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری هیل، سنای آمریکا روز سه‌شنبه با یک متمم که به دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا اجازه می‌داد تا به نیروهای پیشمرگ کرد در عراق کمک مستقیم ارائه کند، مخالفت کرد. سناتورها با 54 رای مخالف در برابر 45 رای موافق با این اصلاحیه که از سوی سناتورها جونی ارنست از ایالت آیووا و باربارا باکسر از ایالت کالیفرنیا برای «قانون اختیارات دفاع ملی» ارائه شده بود، مخالفت کردند.

متمم مذکور به 60 رای موافق نیاز داشت تا به لایحه سیاست دفاعی ضمیمه شود. این پیشنهاد به اوباما مجوز موقتی ارائه می‌داد تا آنها به جای همکاری با کردها از طریق دولت بغداد، تسلیحات و آموزش مستقیم برای نیروهای کرد فراهم کنند.

سناتور جونی ارنست تاکید کرد که این اقدام، گامی لازم برای کمک به شکست تروریست‌های داعش است.

وی افزود: داعش مرگبار و مصمم است و نیروهای پیشمرگ کرد که در نبرد با داعش هستند، فوراً به دریافت سلاح نیاز دارند. ما نمی‌توانیم در چنین لحظه حساسی در نبرد، تاخیر کنیم.

ارنست همچنین عنوان کرد که اصلاحیه وی اوباما را مجبور نمی‌کرد که مستقیما به نیروهای پیشمرگ کرد کمک کند بلکه این گزینه را در اختیار رئیس‌جمهوری آمریکا قرار می‌داد. با این حال دولت اوباما با این پیشنهاد مخالفت کرد و اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا هم پیشتر گفته بود که مخالف چنین نظراتی است.

سناتور بن کاردین نیز با حمایت از دولت آمریکا گفت که متمم جونی ارنست ممکن است به طور غیرعمد منجر به تقویت داعش شود.

وی ادامه داد: این اقدام می‌تواند دولت مرکزی عراق را تضعیف کند. ما در عراق به یک دولت مرکزی‌ای نیاز داریم که بتواند نماینده جوامع عراق باشد.

سناتورهای جمهوری‌خواه و دموکرات جونی ارنست و باربارا باکسر اوایل سال‌جاری میلادی نیز این طرح را در لایحه‌ای جداگانه ارائه کرده بودند.

انتهای پیام

کد N860446

وبگردی