آفتاب
پس از چند سال استفاده از روش های غیر انسانی؛

سنای آمریکا برخی روشهای شکنجه زندانیان راممنوع کرد

سنای آمریکا برخی روشهای شکنجه زندانیان راممنوع کرد

سنای آمریکا با تصویب طرحی بکارگیری روش های خاصی از شکنجه از جمله غرق مصنوعی را توسط نهادهای مختلف امنیتی این کشور علیه زندانیان را ممنوع اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، سنای آمریکا با ۷۸ رای مثبت در برابر ۲۱ رای منفی به طرحی رای داد که به موجب آن استفاده از شکنجه هایی همچون غرق مصنوعی،تغذیه مقعدی، تمسخر، پوشاندن سر و صورت زندانیان، و تحقیر جنسی علیه زندانیان ممنوع می شود و دستگاه های امنیتی آمریکا اجازه استفاده از این روش ها را ندارند. 

در سال های گذشته و پس از اعتصاب غذای طولانی مدت تعدادی از زندانیان گوانتانامو، آمریکا تصمیم به تغذیه اجباری زندانیان گرفت و از روش تغذیه مقعدی در این کار استفاده کرد. 

به این ترتیب دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا نمی توانند به بهانه گرفتن اعتراف از این روش ها علیه زندانیان استفاده کنند. 

اغلب این روش های غیر انسانی پس از حملات ۱۱ سپتامبر و برای گرفتن اعتراف از کسانی که متهم به ارتباط و یا عضویت با گروه های ترویستی بودند از سوی نهادهای امنیتی آمریکا به کار گرفته شدند. 

در سال گذشته کمیته اطلاعات سنای آمریکا  پس از ۴ سال کش و قوس و پس از حذف بخش‌های زیادی از مستندات شکنجه مظنونین اقدامات تروریستی توسط آژانس مرکزی اطلاعات این کشور، گزارشی ۴۹۹ صفحه‌ای در این رابطه منتشر کرد. به گفته «دایان فینشتین» این گزارش با بررسی بیش از ۶ میلیون سند سازمان سیا تهیه شده است.

هرچند این گزارش خلاصه‌ای است از گزارشی ۶۷۰۰ صفحه‌ای، اما مروری بر همین گزارش هم گوشه‌ای از اقدامات غیرانسانی نیروهای امنیتی و اطلاعاتی ایالات متحده را برملا می‌کند. اقداماتی که به بهانه مبارزه با تروریسم و شناسایی عوامل حادثه حمله به برج‌های دو قلو مرکز تجارت جهانی صورت گرفته است.

انتشار این گزارش در همان ساعات اولیه واکنش‌های زیادی را در رسانه‌های بین المللی و شبکه‌های اجتماعی در اقصی جهان نقاط به همراه داشت، تا جایی که برخی این روش‌ها را با اقدامات دیکتاتورهایی چون «صدام حسین» و «معمر قذافی» مقایسه کرده‌اند.

کد N860331

وبگردی