آفتاب
در جریان نشست سازمان همکاری اسلامی در جده؛

منصور هادی: بیانیه ریاض اصل اساسی در حل بحران یمن است

منصور هادی: بیانیه ریاض اصل اساسی در حل بحران یمن است

رئیس جمهور مستعفی یمن در سخنانی در جریان نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی درباره یمن با طرح این ادعا که هیات دولت مستعفی برای پایان دادن به رنج یمنی‌ها به ژنو رفته، بیانیه کنفرانس اخیر ریاض را از اصوص اساسی در حل بحران یمن خواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن در سخنرانی خود در جلسه افتتاحیه نشست فوق العاده شورای وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در مورد یمن که در جده برگزار شد مدعی شد: بیانیه ریاض یکی از اصول اساسی برای هرگونه مذاکره و نقشه راه مشخص برای یمن است.

وی بدون اشاره به خسارت‌ها و تلفات ناشی از حملات "کورکورانه" جنگنده‌های ائتلاف موسوم به "طوفان قاطع" علیه یمن مدعی شد: اقدامات شبه نظامیان وضعیت انسانی فاجعه باری را ایجاد کرده و مانع از تلاش‌های امدادرسانی انسانی شده است.

این اظهارات خلاف واقع عبدربه منصور هادی در حالی مطرح شد که چند سازمان که درصدد ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم یمن بودند تاکید کردند که ائتلاف طوفان قاطع به آن‌ها اجازه عبور از مرزها را نداده است.

وی مدعی شد: هیات دولت به این امید که رایزنی‌های ژنو در پایان رنج‌های مردم یمن سهیم باشد، به ژنو رفته.

در همین حال عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی در سخنرانی خود در نشست فوق العاده شورای وزرای خارجه کشورهای عضو در سازمان کنفرانس اسلامی در مورد یمن بدون اشاره به حملات وحشیانه برخی ازکشورهای عربی با رهبری ریاض به مردم یمن مدعی شد: برخی از قدرت‌های منطقه‌ای حوثی‌ها را به اقدام علیه "نظام قانونی" در یمن تحریک کردند.

وی در اظهارات غیرواقع بینانه مدعی شد: عربستان که پیوند دینی با یمن دارد و مرزهای طولانی با این کشور دارد به همراه برادران در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با "حس مسئولیت بسیار"از زمان آغاز بحران برخورد کرده‌اند و این کار را براساس "اصول حسن همجواری" و منشور اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی و سازمان ملل برای مهار درگیری‌ها و پایان خونریزی‌ها انجام دادند،کشورهای عربی حوزه خلیج فارس طرحی را برای انتقال سیاسی قدرت و مذاکرات ملی ارائه دادند. اما اقدامات حوثی‌ها با حمایت علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری پیشین یمن باعث وخیم شدن اوضاع شد.

این مقام عربستانی در این میان به حملات ددمنشانه کشورش به مردم بی‌گناه یمن که بدون کسب اجازه از سوی شورای امنیت صورت می‌گیرد اشاره‌ای نکرد.

وی مدعی شد: عربستان از طرف‌های خواهان صلح است و از تمامی تلاش‌ها برای پایان بحران یمن براساس طرح شورای همکاری و خروجی‌های گفت‌وگوی ملی و قطعنامه 2216 شورای امنیت حمایت می‌کند و به شدت مخالف هرگونه مداخله خارجی در امور یمن بدون درخواست "دولت قانونی یمن" است.

انتهای پیام

کد N860328

وبگردی