آفتاب
در نشست فوق‌العاده‌اش درباره یمن؛

سازمان همکاری اسلامی، دخالت‌های خارجی در یمن را محکوم کرد

سازمان همکاری اسلامی، دخالت‌های خارجی در یمن را محکوم کرد

سازمان همکاری اسلامی در نشست فوق العاده خود درباره یمن با تاکید بر حمایتش از تمامیت ارضی، حاکمیت ملی و استقلال سیاسی یمن، دخالت دیگر کشورها در امور داخلی یمن را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای شرق الاوسط، شورای وزارتی سازمان همکاری اسلامی در بیانیه پایانی نشست ویژه خود درباره یمن در شهر جده، بر لزوم ادامه حمایت‌ها از عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن و آن چه از آن با عنوان "تلاش‌های هادی برای تحقق امنیت و ثبات سیاسی- اقتصادی در این کشور" و از سر گیری روند سیاسی یاد می‌کند، تاکید کرد.

در این بیانیه، دخالت کشورهای منطقه در امور داخلی یمن و ایجاد درگیری‌های مذهبی و فرقه‌ای در این کشور به شدت محکوم شده است.

این شورا نتایج کنگره گفت‌وگوی ملی در ژانویه 2014 که همه گروه‌ها و احزاب سیاسی یمن با آن موافقت کردند و پایبندی این شورا به قطعنامه‌های شورای امنیت در این زمینه به ویژه قطعنامه شماره 2201 (مبنی بر تایید مشروعیت قانونی در یمن و محکومیت تمامی کسانی که در روند سیاسی این کشور خلل وارد می‌کنند و محاکمه آن) و نیز قطعنامه شماره 2216 این شورا (مبنی بر عقب‌نشینی حوثی‌ها از مناطق تحت تصرف خود و ممنوعیت واردات اسلحه برای آنان) و دیگر تصمیماتی که در این زمینه از سوی سازمان همکاری اسلامی، اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس گرفته شده، تاکید کرد.

این شورا از نتایج کنفرانس اخیر ریاض با محوریت یمن استقبال کرد. در این کنفرانس بر حمایت از دولت منصور هادی و مخالفت با تحرکات حوثی‌ها تاکید و به بازسازی نهادهای دولتی دعوت شد. همچنین بر لزوم مشارکت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و حمایت آنان از یمن تاکید شد.

این شورا در ادامه از درخواست سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان از تمامی گروه‌های یمنی برای سازش بازسازی کشور، حمایت از صلح و گفت‌وگو، تحقق امنیت و ثبات در کشور استقبال و تمامی گروه‌های یمنی را به پایبندی به نتایج مذاکرات ریاض و حفظ منافع ملی کشور دعوت کرد.

همچنین سازمان همکاری اسلامی کشورهای عضو را به تعامل مثبت با قطعنامه‌های شورای امنیت و پایبندی به منشور سازمان ملل دعوت کرد.

علاوه بر این شورای وزارتی سازمان همکاری اسلامی تصمیم گرفت برای هماهنگ‌سازی اقدامات کشورهای عضو در این زمینه یک گروه تماس تشکیل شود.

این شورا در ادامه با هرگونه اقدام فردی در یمن مخالفت و آن را خلاف خواست ملی یمنی‌ها دانست و پیشنهاد دبیرکل سازمان (همکاری اسلامی) برای برگزاری کنفرانسی با هدف ارائه کمک‌های انسانی به مردم یمن را تایید کرد.

انتهای پیام

کد N860294

وبگردی