آفتاب

محکومیت‌ جهانی احکام دادگاه مصر علیه مرسی و رهبران اخوان المسلمین

محکومیت‌ جهانی احکام دادگاه مصر علیه مرسی و رهبران اخوان المسلمین

صدور حکم اعدام و حبس ابد برای محمد مرسی و دیگر رهبران اخوان المسلمین مصر از سوی دادگاه این کشور، محکومیت‌های بین‌المللی و داخلی زیادی را به دنبال داشت تا جایی که سازمان ملل، عفو بین الملل و شمار زیادی از کشورها و سازمان‌های جهان در بیانیه‌های جداگانه این حکم را محکوم کردند.

به گزارش خبرگزای دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، دفتر دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن صدور حکم اعدام و حبس ابد از سوی دادگاه مصر علیه محمد مرسی، رئیس جمهور برکنار شده مصر و تعدادی از رهبران اخوان المسلمین اعلام کرد که ذهن بان کی مون، دبیرکل این سازمان عمیقا مشغول صدور حکم‌های اعدام از سوی دادگاه مصر علیه رهبران اخوان المسلمین است.

در این بیانیه آمده است که سازمان ملل با حکم اعدام در هر حالتی مخالف است. چنین احکامی تاثیر منفی بر صلح وثبات در مصر می‌گذارد.

کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای تایید حکم اعدام علیه محمد مرسی را محکوم و این اقدام را "سیاسی" دانست.

سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد: واشنگتن به شدت از صدور حکم اعدام "با انگیزه‌های سیاسی" علیه مرسی ناخرسند است.

آمریکا همچنین محاکمه‌های دسته جمعی در مصر و استفاده از آن علیه مخالفان و روزنامه نگاران را محکوم کرد.

دولت قطر نیز ضمن ابراز نگرانی شدید نسبت به حکم اعدام مرسی خواهان لغو و آزادی وی شد.

دولت قطر اعلام کرد: حکم‌های صادره علیه مخالفان سیاسی در مصر به امیت و ثبات در انی کشور لطمه می‌زند و مانع آشتی و صلح میان مردم مصر است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز حکم اعدام مرسی و رهبران اخوان المسلمین را "کشتار قانون و حقوق اساسی" دانست.

وی از جامعه جهانی خواست تا برای لغو این حکم که به دستور "کودتاچیان" صادر شده و پایان دادن به روندی که ممکن است مصر را در معرض خطر شدید قرار دهد به پا خیزند.

احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه نیز حکم اعدام مرسی و رهبران اخوان المسلمین را محکوم و آن را آزمونی در مقابل کشورهای غربی و مدافعان آزادی و دموکراسی در ترکیه دانست.

علی قره داغی، دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مسلمین نیز در بیانیه‌ای حکم اعدام و حبس ابد علیه "آزادگان ومخلصان نسبت به وطن" را "سیاسی و خطرناک" دانست.

وی گفت: هدف قرار دادن علما و انسان‌های با شرافتی مثل یوسف القرضاوی و محمد مرسی هیچ گاه به نفع مصر نیست و موجب افزایش تنش سیاسی، اقتصادی و اجتماعی می‌شود.

قره داغی نسبت به ادامه سیاسی کردن دستگاه قضایی در مصر هشدار داد.

بسام محمد، مسئول سیاسی گروه اسلامی در شهر صیدا و جنوب لبنان نیز حکم اعدام مرسی را محکوم و آن را "سابقه خطرناکی" در کارنامه مصر دانست.

وی گفت: چنین حکم‌هایی آزمونی برای صداقت شعارهای غرب و حامیان حقوق بشر به ویژه آمریکا و اتحادیه اروپاست.

یوسف الضقر، رئیس جمعیت ارزش‌های اصلی حقوق بشر کویت گفت: مشکل ما در سیاسی کردن دستگاه‌ قضایی است. آیا ضمانت‌های کافی در چنین محاکمه‌های وجود داشته است؟!

انتهای پیام

کد N860132

وبگردی