آفتاب
مذاکرات ژنو؛

موافقت اولیه با آتش‌بس انسانی در یمن/دعوا بر سر نمایندگی هیات‌های حاضر در ژنو ادامه دارد

موافقت اولیه با آتش‌بس انسانی در یمن/دعوا بر سر نمایندگی هیات‌های حاضر در ژنو ادامه دارد

در حالی که هیاتی که از صنعاء در نشست ژنو شرکت کرده است پیشنهاد آتش‌بس انسانی را داده است خبرنگار المیادین نیز اعلام کرد که همه با آتش‌بس انسانی موافقند و تنها بر سر نحوه اجرای آن و تضمین‌ها برای این آتش‌بس باید مذاکره کنند.

به گزارش خبرگزای دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ خبرنگار المیادین اعلام کرد که هیات صنعاء آتش‌بس انسانی را در چارچوب جدول زمانی مطرح کرده که گروه‌ها بتوانند بعد از آن راه‌های سیاسی را بررسی کنند.

به نقل از شبکه المیادین، اسماعیل ولد شیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن در مذاکرات ژنو اعلام کرد که تمامی طرف‌های درگیر یمنی با اساس قرار دادن طرح شورای همکاری خلیج فارس درباره یمن، نتایج مذاکرات ملی و قطعنامه شورای یمن در مذاکرات ژنو توافق کرده‌اند.

ولد شیخ احمد و بان کی مون

ولد شیخ احمد در پایان مذاکرات روز سه شنبه اعلام کرد: ما نباید از اهمیت برگزاری این مذاکرات بکاهیم. چرا که آغاز مهمی برای بازگشت به روند سیاسی در کشور است اما با این حال مسیرمان بسیار سخت است و دو طرف امید خیلی زیادی به مذاکراتی که قرار است چند روز به طول بینجامد ندارند اما رئیس هیات حوثی‌ها به این مذاکرات خوش بین است.

او تصریح کرد: هدف ما ایجاد راهی برای توقف جنگ در یمن است.

ولد شیخ احمد افزود: ملت یمن به دنبال آتش‌بس انسانی قبل از ماه رمضان است.

غالب مطلق، نماینده یمن در مذاکرات ژنو نیز تاکید کرد: طرف‌های درگیر یمنی در این مذاکرات با توقف جنگ و لزوم برقراری آتش بس توافق کردند.

فرستاده سازمان ملل به یمن در این مذاکرات اعلام کرده است: مذاکرات ژنو نخستین گام برای پایان دادن به رنج و مشکلات یمنی‌هاست و باید طرف‌های یمنی به توافق حتی به توافق آتش بس پیش از ماه رمضان برسند.

ولد شیخ احمد اعلام کرد: تنها مساله مفید و مثبت بر مذاکرات کنونی رسیدن هیات دو طرف به ژنو و مذاکرات آنهاست اما شکل و مضمون مذاکرات میان دو هیات با پیچیدگی‌های بزرگی مواجه است.

خبرنگار اسکای نیوز در ژنو نیز تاکید کرد که جنبش انصارالله با آتش بس انسانی در یمن بدون پیش شرط توافق کرده اما صحبتی از عقب نشینی خود از شهرهای یمن نکرده است.

حمزه الحوثی، یکی از اعضای هیات انصارالله یمن در مذاکرات ژنو گفته است: ما معتقدیم که این مذاکرات فراگیر به توافق منجر خواهد شد.

با این حال خبرنگار شبکه الجزیره در ژنو اعلام کرده که مذاکرات یمنی‌ها با پیچیدگی‌های زیادی مواجه است چرا که حوثی‌ها با کاهش تعداد اعضای هیات خود مخالفند و خواهان این هستند که طرف مقابل مشخص کند که نماینده دولت مستعفی یمن است یا نماینده گروه‌های سیاسی.

خبرنگار الجزیره اعلام کرد: ولد شیخ احمد به هیات حوثی‌ها و هم‌پیمانان آنها اعلام کرده که باید تعداد اعضای هیات خود را به هفت تن و سه مشاور برسانند تا تعداد اعضای دو طرف در این مذاکرات مساوی باشد اما هیات صنعاء با این مساله مخالفت کرده است.

به گفته خبرنگار الجزیره، هیات دولت مستعفی یمن تلاش می‌کند تا فرستاده سازمان ملل به این کشور را به تلاش برای ایجاد ساختاری جهت آتش بس در یمن و شناخت موضع حوثی‌ها و هم‌پیمانان آنها نسبت به قطعنامه 2216 شورای امنیت وادار کند.

حوثی‌ها و هم‌پیمانان آنها نیز در دیدار با اسماعیل ولد شیخ، بر لزوم توقف عملیات نظامی و محاصره یمن تاکید اما اعلام کرده‌اند که پیش از تشکیل نیروهای ملی در یمن از هیچ شهری عقب نشینی نمی‌کنند.

خبرنگار الجزیره تاکید کرد که حوثی‌ها به اسماعیل ولد شیخ احمد اعلام کرده‌اند که پیش از آنکه طرف دیگر مذاکرات مشخص نکند که آیا نماینده دولت مستعفی یا گروه‌های سیاسی تعداد اعضای هیات خود را کاهش نمی‌دهند.

خبرنگار الجزیره اعلام کرد: در حال حاضر برگزاری دیدار مستقیم میان هیات دولت مستعفی و حوثی‌ها بعید است و اسماعیل ولد شیخ احمد در حال حاضر در هتل که آنها در آنجا اقامت دارند مذاکرات خود را انجام می‌دهد.

در همین راستا هیات دولت مستعفی یمن به فرستاده سازمان ملل به این کشور اعلام کرده که با برگزاری مذاکرات با حوثی‌ها و هم‌پیمانانشان پیش از مشخص شدن اسامی اعضای جنبش انصارالله مخالف است.

هیات دولت مستعفی یمن طی نشست خود با فرستاده سازمان ملل به این کشور تاکید کرده که هیات حوثی‌ها باید متشکل از هفت عضو باشد و این هیات باید موضع خود را نسبت به قطعنامه 2216 شورای امنیت اعلام کند.

همچنین ریاض یاسین، وزیر خارجه دولت مستعفی یمن در گفت‌وگویی با الجزیره اعلام کرد: حضور هیات دولت مستعفی در ژنو براساس درخواست سازمان ملل برای مشارکت در مذاکرات جداگانه بوده است.

وی مدعی شد: من از اینکه فرستاده سازمان ملل برای اولین بار با حوثی‌ها تعامل می‌کند حیرت زده هستم و این نشان دهنده غرور شبه نظامیان حوثی در تعاملشان با قطعنامه‌های سازمان ملل است. حوثی‌ها به ژنو آمده‌اند تا در مذاکرات کارشکنی و کشتارهای خود را توجیه کنند.

انتهای پیام

کد N860040

وبگردی