آفتاب
اکرمی:

خطر نقدکردن کمتر از حرف‌نزدن و توطئه است

خطر نقدکردن کمتر از حرف‌نزدن و توطئه است

یک نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: در اسلام صرف نقد کردن و حرف زدن و مخالفت داشتن با سایر افراد ارزش و فضیلتی ندارد فرد منتقد باید مخالفت خود را به صورت حکیمانه و آگاهانه بیان کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا اکرمی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره احترام به عقاید دیگران اظهار کرد: اولا که باید اجازه داد که مخالف یا منتقد حرف خود را بزند، چون حرف زدن افراد هر چه قدر بد و ناپسند هم باشد خطرش کمتر از حرف نزدن و توطئه و پنهان کاری است.

وی گفت: وقتی فردی حرفش را زده و آزادی بیان و آزادی پس از بیان دارد بهتر از فردی است که اجازه صحبت نداشته باشد.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نکته بعدی که باید رعایت شود این است که در اسلام صرف نقد کردن و حرف زدن و مخالفت داشتن با سایر افراد ارزش و فضیلتی ندارد. فرد منتقد باید مخالفت خود را به صورت حکیمانه و آگاهانه بیان کند.

اکرمی یادآور شد: در مخالفت باید جنبه خیرخواهی، دلسوزی و بهتر شدن امور را مدنظر قرار دهیم و اینکه افراد فقط ساز مخالف و یا نقد داشته باشند منطقی و درست نیست. فرد نقد کننده باید آگاهی کامل داشته و با داشتن پیشنهاداتی، نقدش را مطرح کند.

وی گفت: حضرت علی (ع) در عهدنامه خود به مالک اشتر می‌فرمایند: ای مالک مردم دو دسته‌اند؛ یا برادر دینی تو هستند که هم کیش و هم آیین تو هستند و یا اینکه اگر هم کیش تو نیستند انسان و شهروند آن جامعه محسوب می‌شوند و از نظر انسانی با تو مشترکاتی دارند که باید حقوق همه آن‌ها حفظ شود.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر واقعا به دنبال اصلاح هستیم باید اجازه حرف زدن را به منتقد بدهیم و پس از آن پاسخ درست و منطقی به اشکالات و نقدهای طرف مقابل بدهیم و دفاع کنیم. اینگونه برای افراد جامعه به درستی شفاف سازی می‌شود و افراد می‌توانند راه درست را انتخاب کنند.

اکرمی افزود: خداوند در قرآن به پیامبر (ص) می‌فرماید "به اینان بگو بیایید تا با هم حرف بزنیم". پس مناظره و مصاحبه هم در اسلام وارد شده اما باید حرف صحیح را زد و کاری کرد که سخن صحیح بر کرسی بنشیند.

وی گفت: اگر نکاتی که مدنظر اسلام است را در جامعه ترویج بدهیم به رشد و تعالی می‌رسیم و به سمت جلو حرکت می‌کنیم ما در اعتقادات شخصی خود فقط نباید همدیگر را متهم کنیم و القاب زشتی مثل زنجیره‌ای، وابسته، موروثی و یا ... استفاده کنیم. این تعبیرات، تعبیرات درستی نیست که ما بخواهیم آن را در مقابل منتقدان و مخالفان خود به زبان بیاوریم.

انتهای پیام

کد N859901

وبگردی