آفتاب

ریابکوف: در بازگشت تحریم‌ها نباید شورای امنیت دور زده شود

ریابکوف: در بازگشت تحریم‌ها نباید شورای امنیت دور زده شود

معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که گروه مذاکره کنندگان 1+5 در حال تلاش برای دستیابی به یک مکانیسم مشترک برای نحوه بازگشت تحریم‌ها علیه ایران در صورت نقض مذاکره هستند که در آن نگرانی‌های روسیه و آمریکا لحاظ شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه افزود: موضوع مهمی که باید درنظر گرفته شود، اطمینان از ایفای نقش شورای امنیت و تصمیم‌گیری در این زمینه است و هیچ گونه اقدام و حرکتی نباید در جهت دور زدن شورای امنیت انجام شود و البته همه طرف‌های مذاکره کننده این موضوع را پذیرفته‌اند.

او تصریح کرد: آمریکا تاکید می‌کند در صورتی‌ که این مکانیزم جواب نداد و اگر، فرضاً قرارداد هسته‌ای به صورت کامل توسط ایران اجرا نشود، تحریم‌ها به صورت کامل و یا حتی بیش‌تر دوباره علیه ایران صادر خواهد شد. برای آمریکایی‌ها اطمینان از این که بتوانند در صورت نقض توافق از سوی ایران تحریم‌ها را دوباره بازگرداند، اهمیت ویژه‌ای دارد.

ریابکوف گفت: گزینه دیگری نیز مبنی بر یکی شدن این دو رویکرد وجود دارد. قدرت‌های غربی بیش از یک دهه است که ایران را متهم کردند در پوشش استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای به دنبال تسلیحات هسته‌ای است و به این بهانه تحریم‌های گسترده‌ای را علیه ایران صادر کرده‌اند.

در ماه آوریل کشورهای عضو گروه 1+5 و ایران به چارچوب یک تفاهم اولیه دست یافتند.

30 ژوئن، ضرب الاجل تعیین شده برای ایران و کشورهای 1+5 در راستای دستیابی به یک توافق جامع هسته‌ای است.

انتهای پیام

کد N859718

وبگردی