آفتاب
در نشست هم‌اندیشی دومین کنگره بین‌المللی 17 هزار شهید ترور

متقی: تعصب مذهبی یکی از عوامل گسترش تروریسم و خشونت است

متقی: تعصب مذهبی یکی از عوامل گسترش تروریسم و خشونت است

یک عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: تعصبات مذهبی و فشارهای اجتماعی از جمله مهم‌ترین علل گسترش خشونت و تروریسم در منطقه هستند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ابراهیم متقی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران که در نشست هم‌اندیشی نخبگان که به مناسبت برگزاری دومین کنگره بین‌المللی 17 هزار شهید ترور عصر امروز در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد حضور داشت به بررسی ابعاد مختلف بحث تروریسم پرداخت.

او ادامه داد:‌ یکی از مهم‌ترین بحث‌هایی که در سه دهه گذشته در جهان مطرح بوده است بحث تروریسم است و هر روز تحقیقات و مطالب بیش‌تری در این زمینه منتشر می‌شود.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: تروریسم ترکیبی از دو مولفه خشونت و غیرعقلانی بودن است. گروه منافقین را می‌بینیم که از قبل از انقلاب فعالیت‌های خود را شکل داده‌اند. افرادی که به چنین گروه‌هایی می‌پیوندند دست به اقدام و اعمالی می‌زنند که خارج از عقلانیت است و به دلیل همین غیرعقلانی بودن اقدامات آن‌ها است که نمی‌توان به بررسی درستی از ترورها دست یافت.

وی با بیان این که برای بررسی علل وقوع ترورها باید نگاه‌های ارزشی را کنار گذاشت خاطرنشان کرد: همه ما می‌دانیم که شهدای ترور از جایگاه و ارزش بالایی برخوردار هستند ولی وقتی می‌خواهیم به بررسی علل وقوع چنین حوادثی بپردازیم باید نگاه ارزشی را کنار گذاشت و مسائل را به صورت علمی بررسی کرد.

او ادامه داد:‌ یکی از مسائلی که در زمان وقوع انقلاب اسلامی ایران بسیار جلوه‌گر شد تفاوت‌هایی بود که در شعارهای چریک‌های فدایی مانند «می کشم می کشم آنکه برادرم کشت» و شعارهای امام و انقلاب مانند «برادر ارتشی چرا برادر کشی» کاملا نمایان و مشهود شد. علاوه بر این باید بگویم که انقلاب ایران در زمره معدود و یا حتی تنها انقلابی قرار می‌گیرد که هیچ گاه خشونت را در تاکتیک و استراتژی خود قرار نداد ولی منافقین همواره جنگ مسلحانه را در فضای استراتژیک و تاکتیکی خود مورد استفاده قرار می‌دهند.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران با تاکید بر این که خاورمیانه و ایران زمینه‌های اجتماعی ترور و واکنش‌های تروریستی را دارد افزود: روح ایرانیان مبتنی بر عدالت‌گرایی است و منطقه ما نیز همیشه در فضای نسبی انسداد سیاست به سر برده است و همه این عوامل می‌تواند زمینه‌های بروز ترور را فراهم می‌کند.

وی گفت: رهبران گروه‌های تروریستی عمدتا جزء نفرات اول کنکور و جزء اقشار روشنفکر جامعه هستند ولی کنش‌های افراطی و سرخوردگی‌های اجتماعی و یا حتی کمبودهای روانی آن‌ها را به سمت اقدام تروریستی می‌کشاند هم‌چنین این افراد اغلب دارای آرمان‌گرایی شدیدی هستند که این آرمان‌گرایی مانع از واقع‌بینی آن‌ها می‌شود.

متقی در پایان تاکید کرد: دلواپسی و یا هر نوع نگرانی از جمله عواملی است که زمینه‌های بروز خشونت را فراهم می‌کند. برای مثال گروه‌های سلفی و تکفیری هم امروز در عراق احساس نگرانی می‌کنند و دست به اقدامات خشونت آمیز می‌زنند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، محمدجواد هاشمی‌نژاد، دبیرکل بنیاد هابیلیان (خانواده شهدای ترور کشور) و رییس کنگره 17 هزار شهید ترور نیز که در این نشست حضور داشت گفت: از انقلاب 57 تا امروز نشست‌های مختلفی در رابطه با حوادث این دوره برگزار شده است ولی در رابطه با موضوع تروریسم کمتر صحبت به عمل آمده است و این موضوع همواره و گام به گام از دیروز تا امروز با ما همراه بوده است.

او ادامه داد:‌ در بحث تروریسم اقشار مختلف جامعه آسیب می‌بینند و همه مردم از ترور صدمه می‌بینند و هیچ کس از آن مصون نیست.

هاشمی‌نژاد که خود فرزند یکی از شهدای ترور است با اشاره به تاسیس انجمنی از بازماندگان ترورها در کشور خاطرنشان کرد: من همواره به تشکیل انجمنی برای بازماندگان ترورها می‌اندیشیدم و خوشحال هستم که قرار است به‌زودی دومین کنگره بین‌المللی 17 هزار شهید ترور برگزار شود.

دبیرکل بنیاد هابیلیان (خانواده شهدای ترور کشور) گفت: یکی از مهم‌ترین معضلاتی که ما در رابطه با جمع آوری اسناد و مدارک مرتبط با شهدای ترور در کشور با آن روبه‌رو بودیم مباحث حقوقی است و ما در این زمینه خلا جدی داریم. البته انجمن روابط بین‌الملل ظرفیت‌های زیادی برای اطلاع‌رسانی به جامعه بین‌الملل دارد و یکی از هدف‌های ما از برگزاری این کنگره نیز اطلاع‌رسانی در این زمینه است که ایران خود یکی از قربانیان تروریسم است.

وی در پایان ضمن دعوت عمومی برای شرکت در دومین کنگره بین‌المللی 17 هزار شهید ترور افزود: متاسفانه اقدامات بسیار کمی در رابطه با معرفی شهدای ترور ما و قربانی بودن‌مان در این عرصه صورت گرفته است تا جایی که وقتی برای دعوت از سفیران یکی از کشورها که در ایران است اقدام کردیم او هیچ اطلاعی در رابطه با شهدای ترور ما نداشت و حتی نمی دانست چه زمانی یک رییس‌جمهور یا نخست‌وزیر کشورمان در این راه به شهادت رسیده‌اند. در این زمینه نمی‌توان منتظر ماند که مسوولان‌مان کاری کنند بلکه خود ما نیز می‌توانیم با نوشتن مقالات و تحقیق در زمینه شهدای ترور کشورمان گام مهمی در راستای معرفی ایران به عنوان کشوری که قربانی تروریسم است برداریم.

انتهای پیام

کد N859699

وبگردی