آفتاب
ابوترابی‌فرد:

در تحکیم بنیان قانونمداری در معرض آسیب قرار داریم

در تحکیم بنیان قانونمداری در معرض آسیب قرار داریم

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی بر ضرورت تخصیص بودجه متناسب با اهداف قانون اسلامی تاکید کرد و گفت: ما علی‌رغم تمام پیشرفت‌هایی که داشته‌ایم در برخی حوزه‌ها مانند تبدیل ایران به یک قدرت اقتصادی در عرصه‌های بین‌المللی ضعیف عمل کرده‌ایم.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، محمدحسن ابوترابی‌فرد عصر روز دوشنبه در سومین جلسه از سلسله گفت‌وگوهای راهبردی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت" گفت: شکی نیست که برای پیشرفت و توسعه کشور باید یک برنامه مدون و چشم‌انداز روشنی تدوین شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: برخی صاحب‌نظران یکی از مشکلات عمده در برنامه توسعه‌ای کشور را عدم برنامه‌ریزی براساس اصول روشن و مبتنی بر برنامه اصولی می‌دانند و من معتقدم که به همین دلیل نتیجه مطلوب حاصل نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در این بخش شاید نتوان به این نقد صاحب‌نظران اشکال جدی گرفت، افزود: اما از یک منظر می‌توان قانون اساسی جمهوری اسلامی را نقشه راه روشنی برای حرکت با اهداف روشن دانست.

نایب‌رئیس مجلس نهم ادامه داد: بنده قانون اساسی را محصول کار بزرگ تفکر دینی و اندوخته‌های علمی متراکم حوزه‌های علمیه در طول هزار سال می‌دانم.

ابوترابی‌فرد تصریح کرد: به طورحتم اگر نقطه‌نظرات فقهای کارآزموده نبود، امکان مدون کردن قانون نیز با این استحکام وجود نداشت و با گذشت بیش از سه دهه از انقلاب همچنان اندیشمندان نمی‌توانند نقدی بر قانون اساسی داشته باشند.

به گفته وی، تدوین نقشه راه با هدفگذاری روشن برای رسیدن به اهداف اقدام درستی بوده که در قانون اساسی انجام شده است.

نماینده مردم تهران درمجلس نهم با بیان اینکه در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باید نگاه‌ها معطوف به قانون اساسی باشد، بیان کرد: با این نگاه می‌توانیم برای بارور شدن راه ارائه شده گام برداریم.

وی گفت: اگر این گام‌های اصولی برداشته شود، قطعاً تمدن اسلامی ایرانی مدنظر مقام معظم رهبری شکل خواهد گرفت.

ابوترابی‌فرد در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: اگر ما بخواهیم دستاوردهای جمهوری اسلامی را در حوزه‌های مختلف مورد ارزیابی قرار دهیم و محصول بیش از سه دهه کار نظام را مورد نقد و تحلیل قرار دهیم، با دستاوردهای ارزشمند و نقاط ضعف جدی مواجه می‌شویم.

وی ادامه داد: در تحلیل دستاوردها می‌توان به عوامل کلیدی خلق آنها پرداخت و در تحلیل نقاط ضعف و کاستی‌ها نیز می‌توان با یک آسیب‌شناسی و نقد علمی و منطقی، ریشه‌ها و کلیدواژه‌های کاستی‌ها را مورد بررسی قرار داد.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی درخصوص دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های بعد از انقلاب گفت: مدیران ایران هیچ تجربه مدیریتی فراروی خود نداشتند که از آن الگوبرداری کنند، اما حرکت‌های امروز دنیای اسلام یک الگوی روشن به نام جمهوری اسلامی ایران را پیش‌روی خود دارد که آن سرمایه بزرگی است.

وی ادامه داد: قطعاً اگر ما چنین تجربه‌ای را داشتیم با سرعت بیشتر درمسیر پیشرفت گام برداشته و با ایرانی متفاوت‌تر از امروز روبرو بودیم.

ابوترابی‌فرد تصریح کرد: دستیابی‌هایی که ملت عراق در مدت زمان کوتاهی به آن رسیده به دلیل استفاده از تجارب ارزشمند جمهوری اسلامی و استفاده از ظرفیت‌هایی است که این نظام در عرصه‌های مختلف در اختیار کشور عراق و نظام سیاسی برآمده از اراده ملت عراق نهاده است.

نماینده مردم تهران درمجلس نهم افزود: این موضوع یکی از نکته‌هایی است که در تحلیل جمهوری اسلامی باید به آن توجه کرد.

وی با بیان اینکه ما از آغاز انقلاب با یک تهاجم همه‌جانبه از سوی نظام سلطه روبرو بودیم، عنوان کرد: طفل شیرخواره انقلاب اسلامی از زمان انقلاب با این تهدیدهای جدی دست به گریبان بود.

به گفته نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، ایران در کوتاهترین زمان ممکن در بالاترین سطوح امنیت قرار گرفته و تبدیل کشور به یک قدرت اثرگذار در مسائل بین‌المللی یک دستاورد دست‌نیافتی است که به سهولت ممکن نمی‌شود.

ابوترابی‌فرد در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: ما طی این سال‌ها مردم‌سالاری دینی را نهادینه و باور کرده‌ایم. ممکن است در سایر کشورهای جهان در مقطعی دموکراسی دیده شود اما تداوم نداشته و دلیل دائمی بودن مردم‌سالاری دینی در ایران به ظرفیت‌های بزرگی که ریشه در قانون اساسی دارد، باز می‌گردد.

وی افزود: انصافاً طی این سال‌ها گام‌های بلندی برداشته شده و یک نظام نوپا قادر به دستیابی به دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی نیست. البته در برهه‌هایی هم با چالش‌ها و تهدیدات جدی روبرو بوده‌ایم.

نایب‌رئیس مجلس نهم تصریح کرد: البته در کنار دستاوردهای مذکور ما در حوزه‌هایی نیز با آسیب مواجه بوده‌ایم که یکی از اصلی‌ترین آنها عدالت اجتماعی مدنظر بوده که با آن فاصله داریم.

وی بیان کرد: ما در تبدیل ایران به یک قدرت اسلامی ضعیف عمل کرده و در تحکیم قانون‌مداری با چالش‌هایی مواجه هستیم و این بخش همگام با ظرفیت مدنظر رشد نکرده است.

ابوترابی‌فرد با بیان اینکه اکنون با تعاریف آمده در قانون اساسی فاصله داریم، گفت: ما در تحکیم بنیان قانونمداری در معرض آسیب قرار داریم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه عنصر عدالت یک اصل است، اشاره کرد و افزود: تمام مدیران باید به عنصر عدالت آراسته باشند و ما با این اصل مهم فاصله معناداری را داریم.

به گفته وی نظام اداری جمهوری اسلامی به هیچ وجه تناسبی با احکام تعریف شده در قانون اساسی ندارد، لذا باید برنامه سالانه (بودجه) متناسب با اهداف قانون اساسی تدوین شود.

نایب‌رئیس مجلس در پایان گفت: متاسفانه برنامه‌های یکساله به یک اقدام روزمره برای گذر از شرایط امروز تبدیل شده و نگاه کمی به آینده مدنظر دارد.

انتهای پیام

کد N859677

وبگردی